امنیت

فناوری اطلاعات

May 28, 2015
21:28 پنجشنبه، 7ام خردادماه 1394
کد خبر: 70488

توانستیم حمله هکرهای آمریکایی به وزارت نفت را خنثی کنیم

رئیس پلیس فتای ناجا از حمله هکرهای آمریکایی به وزارت نفت در سال جدید خبر داد و گفت: مرکز فوریت‌های واکنش به حملات سایبری که در پلیس فتا فعال است موفق شد حمله هکرها به وزارت نفت را خنثی کند. 
 
سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه همایش "جرایم سایبری در دنیای به هم پیوسته" در جمع خبرنگاران، حوزه دیپلماسی سایبری را یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر در پیشگیری و کشف جرم معرفی کرد. 
به گفته وی بر اساس آمار در سال 2014، 70 درصد پرونده کشورهای اروپایی جنبه فراملی داشته و در آسیا این مقدار به 40 درصد رسیده است. 
هادیانفر با اشاره به برگزاری نشست "جرایم سایبری در دنیای به هم پیوسته" گفت: این نشست به منظور تقویت و توسعه همکاری‌ها با محوریت اینترپل برگزار شد و نمایندگان پلیس در حوزه سایبر از کشورهای مختلف به همراه مسئولین حوزه امنیت سایبری کشورمان حضور داشتند. 
رئیس پلیس فتا ناجا عمر این پلیس را بیش از 4 سال دانست و گفت: پلیس فتا تا کنون بیش از 37 هزار پرونده را رسیدگی کرده که 90 درصد آنها کشف شده و همچنین 56 درصد پرونده‌ها زیر یک ماه به کشف قطعی رسیده است؛ 30 درصد پرونده‌های کشف شده جنبه بین‌المللی و کلاهبرداری نیجریه‌ای داشته که باعث شد تا تجار ایرانی بیش از 55 میلیارد تومان را از دست بدهند. 
رئیس پلیس فتا ناجا در خصوص سایت‌های همسریابی، گفت: سایت‌های همسریابی که متولی آن وزارت ورزش و جوانان است در کشور فعالیت ندارند و تاکنون به هیچ سایتی در رابطه با فعالیت‌های همسریابی مجوز داده نشده است و اگر سایتی از این طریق فعالیت کند قطعا با آن برخورد می شود. 
وی ادامه داد: پشت پرده سایت‌های همسریابی اغلب کلاهبرداری و انحرافات اخلاقی برای آقایان و خانم‌ها است که این کلاهبرداران به یوزرنیم و پسورد افراد دسترسی پیدا می‌کنند و حساب بانکی وی را خالی می‌کنند؛به عنوان مثال فردی را دستگیر کردیم که 23 سرور مجازی در دنیا داشت و 70 میل برای خود درست کرده بود و با ترفند سایت همسریابی به حساب بانکی 2 هزار نفر دست پیدا کرده بود و 4 هزار اطلاعات از افراد به دست آورده بود که بازداشت شد. 
وی به یکی از بزرگترین پرونده‌های کشف شده در پلیس فتا اشاره کرده و گفت: شخصی که سابقه فنی هم داشت به شبکه یکی از بانک‌های کشور نفوذ کرده و از همین طریق به شبکه شتاب کشور نفوذ و 117 میلیون تومان را در مدت یک ماه برداشت کرده بود، که دستگیر شد. 
رئیس پلیس فتا ناجا به شکایت هنرمندان اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از هنرمندان کشور شاکی بودند که صفحاتی در برخی از شبکه‌های اجتماعی به نام آنها ایجاد شده است و پلیس فتا نیز آن صفحات را حذف کرد همچنین مردم می‌توانند گزارشات و شکایات خود را به مرکز فوریت‌های پلیس فتا گزارش دهند. 
وی با بیان اینکه شبکه اجتماعی اینستاگرام در کشور فیلتر نیست گفت: نظام فیلترینگ هوشمند بر شبکه اینستاگرام حاکم است و مصادیق مجرمانه آن توسط شورای مصادیق مجرمانه حذف می‌شود. 
وی همچنین به سایت‌های آموزش تولید مواد مخدر اشاره کرد و گفت: تمام سایت‌هایی که در کشور در حوزه مواد مخدر فعالیت ‌می‌کردند 656 سایت بود که شناسایی شده و 257 سایت نیز در حوزه آموزش تولید مواد مخدر در آپارتمان و خرید و فروش آن فعال بود که با پیگیری‌های پلیس فتا این سایت‌ها بسته و تعدادی هم دستگیر شدند. 
هادیانفر در مورد مبارزه با داروهای قاچاق و غیرمجاز گفت: پلیس فتا از سال 2011 علیه داروهای قاچاق و غیرمجاز در عملیات پانجیا شرکت کرد و در سال 2014 نیز در پانجیای 7 شرکت داشتیم. همچنین جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرگروه در عملیات پانجیای 8 انتخاب شد که این عملیات از هفته گذشته آغاز شده است. 
وی افزود: در عملیات پانگ آ 7 پلیس فتا توانست 600 میلیون تومان داروهای غیرمجاز را در ایران کشف کند و 102 نفر را در این زمینه دستگیر کند. 
هادیانفر از حمله هکرهای آمریکایی به وزارت نفت در سال جدید خبر داد و گفت: مرکز فوریت‌های واکنش به حملات سایبری که در پلیس فتا فعال است موفق شد حمله هکرها به وزارت نفت را خنثی کند. 
وی در تشریح این موضوع گفت: IP این هکرها از کشور آمریکا بود و ما با نامه‌ای رسمی هم به آنها اعلام کردیم و همچنین دستور قضائی بین‌المللی نیز ارسال کردیم و این موضوع از سوی وزارت امورخارجه درحال پیگیری است. این هکرها در 4 روز تعطیلی ایران به وزارت نفت حمله کردند و ما توانستیم درگاه‌های حملات سایبری را متوقف کنیم و همچنین به هکرها واکنش نشان دادیم و درنهایت حملات آنان خنثی شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.