تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

May 29, 2015
18:54 جمعه، 8ام خردادماه 1394
کد خبر: 70540

با گوگل IO: با ۵۵ قابلیت جدید سیستم عامل اندروید M آشنا شوید

شب گذشته کنفرانس I/O 2015 کمپانی گوگل در سان فرانسیسکو برگزار شد و گوگل در طول این کنفرانس از نسخه‌ی جدید سیستم عامل اندروید با نام اختصاصی "اندروید M" و قابلیت‌های جدید آن رونمایی کرد.
 
در طول رونمایی از قابلیت‌های جدید سیستم عامل اندروید M، شش ارتقاء عملکرد عمده را شاهد بودیم که در زمینه‌های دسترسی برنامه‌ها، وبگردی، لینک برنامه‌ها، سیستم پرداخت همراه، پشتیبانی از قابلیت تشخیص اثر انگشت و عملکردی بهینه‌تر خلاصه می‌شدند. اما این شش ارتقاء تنها تغییرات و قابلیت‌های جدید اندروید M به شمار نمی‌روند، بسیاری از قابلیت‌های جدید دیگر هم در این سیستم عامل وجود دارند که گوگل در طول کنفرانس I/O قادر به اشاره‌ به آن‌ها و توصیف جزئی آن موارد نبوده است.
 
تعداد قابلیت‌های جدید سیستم عامل اندروید M چیزی در حدود 55 مورد است که ما قصد داریم در این مقاله تک تک این موارد را معرفی کنیم.
 
قابلیت‌‌های عمده، اصلی و جدید اندروید M
 
1. انتخاب آسان کلمات و نوار ابزار شناور
 
در سیستم عامل اندروید M انتخاب کلمات مد نظرتان به شیوه‌ای ساده‌تر انجام شده و نوار ابزاری شناور در رابط کاربری سیستم عامل در نظر گرفته شده است. در حال حاضر اگر قصد انتخاب یک متن یا بخشی از آن را داشته باشید، نوار ابزاری مبهم و نه چندان کارآمد با آیکون‌هایی منحصر به فرد در بخش فوقانی نمایشگر دستگاه به تصویر کشیده می‌شود، اما گوگل در اندروید M این نوار ابزار نه چندان کارآمد را با یک نوار ابزار شناور با کارایی مناسب جایگزین کرده که برخلاف قبل دقیقا در کنار متن انتخاب شده‌ی شما نمایان می‌شود. انتخاب این روش تجربه‌ای منطقی‌تر و کاربرپسندتر را به همراه دارد. در نوار ابزار شناور جدیدِ ارائه شده از آیکون‌های مبهم پیشین استفاده نمی‌شود، بلکه به جای این آیکون‌ها، قابلیت‌های کارآمدتری همچون Copy، Cut، Paste و … در اختیار کاربر قرار می‌گیرند.
 
در مورد انتخاب آسان‌تر کلمات هم اشاره شده که در اندروید M شما به راحتی می‌توانید کلمات را به طور بخش بخش (جداگانه) انتخاب کرده یا به شکلی ساده‌تر حروف مد نظرتان در یک کلمه‌ی خاصی را انتخاب کنید.
 
2. پشتیبانی مستقیم از قابلیت تشخیص اثر انگشت
 
 
گوگل بالاخره یک API استاندارد را به منظور پشتیبانی از قابلیت تشخیص اثر انگشت کاربر ارائه کرد. بنابراین از این پس برنامه‌های اندرویدی قادر به استفاده از این قابلیت بوده و تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند هم با استفاده از سیستم رمزگذاری واحدی و مشخصی قادر به استفاده از مزیت‌های قابلیت تشخیص اثرانگشت در دستگاه‌های هوشمند اندرویدی خویش خواهند بود. همچنین کمپانی‌هایی که از این قابلیت در محصولات خویش بهره ببرند می‌توانند سیستم پرداخت اندرویدی (Android Pay) را نیز با استفاده از این ویژگی فعال کنند. در این روش تراکنش پرداخت بیسیم پس از تایید اثر انگشت کاربر تکمیل خواهد شد.
 
3. قابلیت Direct Share (اشتراک‌گذاری بهتر فایل‌ها)
 
 
مدت‌ها است که شیوه‌ و قابلیت اشتراک‌گذاری فایل‌ها در سیستم‌عامل اندروید یکی از مزیت‌های عمده و اصلی آن به شمار می‌رود؛ اما گوگل عقیده دارد که همچنان جای پیشرفت برای این قابلیت وجود دارد. هم اکنون اگر برنامه‌های متعددی را در سیستم عامل دستگاه هوشمند اندرویدی خود نصب کرده باشید به منظور اشتراک‌گذاری این برنامه‌ها با لیست و تنظیمات طولانی و به مراتب خسته کننده‌ای مواجه می‌شوید. در سیستم عامل اندروید M گوگل برای رفع این مشکل، تدابیر جالب توجه‌ای را اندیشیده و در قالب قابلیتی با نام اختصاصی Direct Share ارائه کرده است. قابلیت Direct Share در اندروید M برای سیستم‌های اشتراک‌گذاری شما اولویت بندی خاصی قائل می‌شود. این اولویت بندی با توجه به میزان استفاده‌ی شما از هر قابلیت اشتراک‌گذاری دسته بندی می‌شود. به عنوان مثال اگر شما به منظور اشتراک‌گذاری فایل‌های خویش بیشترین استفاده را از بلوتوث داشته باشید، در هر زمان که قصد اشتراک‌گذاری فایلی را دارید گزینه‌ی بلوتوث اولین گزینه ارائه شده توسط دستگاه شما محسوب خواهد شد.
 
4. وضعیت Doze
 
 
قابلیت Doze در واقع حالتی است شبیه به وضعیت Sleep (به خواب رفتن دستگاه در شرایط عدم استفاده) که با تدابیری دقیق‌تر و بهینه‌تر ارائه خواهد شد. این قابلیت به ویژه در تبلت‌های اندرویدی که زمان زیادی را در وضعیت عدم استفاده یا اصلاحا Idle به سر می‌برند فوق‌العاده کاربردی و موثر خواهد بود. قابلیت Doze در سیستم عامل اندروید M منجر می‌شود تا دستگاه عملکردی بهینه‌تر داشته و نهایتا توان شارژدهی باتری آن به میزان جالب توجه‌ای افزایش یابد. گوگل در طول معرفی این قابلیت تبلت نکسوس 9 را که به سیستم عامل اندروید M مجهز بود به عنوان مثالی عملی به تصویر کشید. نهایتا مشخص شد که میزان مصرف انرژی آن در شرایط Standby تقریبا 2 برابر کاهش یافته است.
 
5. کنترل صدای دستگاه به طور اختصاصی و دقیق‌تر
 
 
سیستم کنترل صدای اندروید 5.0 آبنبات چوبی چندان بهینه‌سازی نشده بود و عدم ایجاد تغییر در این زمینه نسبت به نسخه‌ی کیت‌کت سیستم عامل اندروید تا حدی منجر به ناامیدی برخی از کاربران دستگاه‌های اندرویدی شده بود. اما گوگل در اندروید M به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته است. در سیستم عامل اندروید M شما قادر خواهید بود که به طور جداگانه و مستقل و با توجه به سلیقه‌ی شخصی خود میزان شدت صدای بخش‌های گوناگونی همچون زنگ تماس، زنگ هشدار، پخش صوتی و … را تنظیم کنید.
 
6. قابلیت صوتی Google Now هوشمندتر
 
 
قابلیت Google Now در اندروید M فوق‌العاده هوشمندتر می‌شود، اما چرا؟ در سیستم عامل اندروید M قابلیت Google Now می‌تواند به طور هوشمندانه‌ای برنامه‌های اجرا شده بر روی دستگاه اندرویدی را شناسایی کرده و با توجه به آن‌ها کارایی لازم را برای کاربر به همراه داشته باشد. به عنوان مثال تصور کنید که به آهنگی خاصی در مدیاپلیر دستگاه اندرویدی خویش گوشی می‌دهید. در این شرایط با فعال‌سازی قابلیت Google Now و بیان جمله‌ی "What year was this recorded?" به معنای "این آهنگ در چه سالی ضبط شده؟" می‌توانید پاسخ مد نظرتان را از سرویس دستیار صوتی Google Now دریافت کنید. در واقع در سیستم عامل اندروید M قابلیت Google Now می‌تواند در کنار سایر برنامه‌های اندرویدی کارایی‌های منحصر به فرد و هوشمندانه‌تری را به همراه داشته باشد.
 
7. بک‌آپ‌گیری اتوماتیک از برنامه‌ها
 
 
سیستم عامل اندروید M به طور اتوماتیک از تمام اطلاعات برنامه‌های شما بک‌آپ (Backup) تهیه می‌کند. در این شرایط اگر کاربران حساب کاربری گوگلی خویش را حذف کنند، بک‌آپ برنامه‌های آن‌ها نیز حذف خواهد شد. پروسه‌ی بک‌آپ‌گیری به طور اتوماتیک هر 24 ساعت یک بار و در شرایطی که دستگاه شما در وضعیت‌هایی همچون Idle یا شارژ کردن قرار گرفته باشد، انجام می‌گردد. دقت داشته باشید که بدین منظور حتما باید اتصال وای‌فای دستگاه برقرار باشد.
 
اما دیگر تغییرات ایجاد شده در اندروید M عبارتند از:
 
8. فریم‌ورک کمک به مدیریت بهتر متن
9. رابط برنامه‌نویسی برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی امن (Secure token storage APIs)
10. ویزارد راه‌اندازی و ورود به آی-مپ IMAP – Setup wizard: IMAP sign-in
11. وضعیت "آماده به کار" برنامه‌ها (App Standby)
12. ذخیره‌سازی انعطاف‌پذیر (Flex storage)
قابلیت‌های نسبتا مهم جدید اندروید M
1. کاربرد اطلاعات رابط برنامه‌نویسی در پروفایل‌ها (Data Usage API for work profiles)
2. پشتیبانی از اتصال بلوتوث SAP  – Bluetooth SAP
واژه‌ی SAP مخفف عبارت " SIM Access Profile" به معنای مفهموی "دسترسی به مشخصات سیم‌کارت" است. با استفاده از قابلیت بلوتوث SAP گوشی شما قادر خواهد بود که از طریق اتصال بلوتوث با سیستم‌های ارتباطی و تلفن مانند برخی خودروها و فرستنده و گیرنده‌ی GSM آن‌ها ارتباط برقرار کند. در این شرایط نیازی به استفاده‌ی مجزا از سیم‌کارت‌های خاص برای اتومبیل وجود ندارد.
3. سرویس صوتی متقابل
4. تایید لینک برنامه
5. اقدامات بهبود یافته‌ی مربوط به انتخاب متن
6. نمایش یکپارچه‌ی تنظیمات برنامه‌‌ها
7. پشتیبانی از دستگاه‌های تحت مالکیت منفرد و صنفی
8. بهبود جنبه‌های اعتمادی و امنیتی
9. حق دسترسی‌های اجرایی جدید
10. گزینه‌های جدید در  Google Now
11. پشتیبانی از وای‌فای هات‌اسپات 5 گیگاهرتزی و قابل حمل
12. پشتیبانی از هفت زبان جدید
تغییرات جزئی و جدید اندروید M
1. لیست مخاطبین کاری جزئی‌تر
2. هات‌اسپات 2.0
3. ارائه‌ی برنامه‌ی VPN در تنظیمات دستگاه
4. پرینت دورو
5. نصب و راه اندازی یکپارچه‌ی سازمانی
6. میانبرهای Undo/Redo
7. قوانین اتوماتیک وضعیت "عدم مزاحمت" یا "Do Not Disturb"
8. متریال دیزاین پشتیانی کننده از کتابخانه یا "Library"
9. قابلیت "Android Pay" یا "پرداخت اندرویدی"
10. شارژ مجدد با استفاده از پورت USB Type C
11. نسخه‌ی دوم سیستم مورخ عملکرد باتری
12. BT 4.2
13. بلوتوث ارتقاء یافته و بهینه شده
14. روش چینش متن بهبود یافته
15. قابلیت عیب یابی Systrace ارتقاء یافته
کد یا قابلیت Systrace در واقع یک ابزار امنیت کامپیوتری است که دسترسی‌های برنامه‌ها به اطلاعات سیستمی را با استراتژی‌های خاص و از پیش تعیین شده‌ای محدود می‌کند.
16. رسمیت شناختن ادمین به منظور برقراری ارتباط OTA
17. تب‌های سفارشی کروم
18. جعبه ابزار رابط کاربری (UI Toolkit)
19. مقابلیت Enterprise factory reset به منظور ریست کردن اطلاعات دستگاه برای کاربران شرکتی
20. تنظیمات سریع و بهینه‌ی وضعیت "Do Not Disturb" و قابلیت اولویت بندی تماس گیرنده
21. بهبود طرح بندی متن و عملکرد آن
22. امکان جستجوی لیست برنامه‌ها به ترتیب حروف الفبا
23. پشتیبانی از قلم نوری
24. بهبود عملکرد ابزارهای رابط کاربری (UI)
25. تنظیمات یکپارچه‌ی گوگل و دستگاه
26. اطلاعیه‌های وضعیت کار
27. پشتیبانی از MIDI
28. اتصال بلوتوث به منظور تامین دستگاه
29. بهینه‌سازی مصرف انرژی در حین اسکن‌گیری اتصال وای‌فای
30. بهینه‌سازی‌های بخش کتابخانه و اطلاعات زنجیره‌ای
31. مجوز نصب و راه‌اندازی واگذار شده
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.