اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 29, 2015
22:17 جمعه، 8ام خردادماه 1394
کد خبر: 70551

دیتاسنتر داخلی توجیه اقتصادی ندارد

یک ارائه‌دهنده خدمات دیتاسنتری اعلام کرد در حالی که دیتاسنترها یکی از زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات هستند؛ اما ایجاد دیتاسنتر داخلی توجیه اقتصادی ندارد. حمید رضا ابوطالبی که رتبه نخست را بین ارائه‌دهندگان خدمات دیتاسنتر پنجمین جشنواره فاوا کسب کرده، با انتقاد از عدم حمایت مسوولان از ایجاد چنین مراکزی در سال‌های اخیر گفت: تاکنون 250 میلیارد ریال در این پروژه سرمایه‌گذاری شده؛ اما هنوز طرح‌های تجاری ایجاد و بهره‌برداری از دیتاسنترهای داخلی به علت هزینه‌های سنگین سرمایه‌گذاری و جاری، توجیه اقتصادی ندارد.
 
وی ادامه داد: وجود دیتاسنترها بیش از همه برای دولت صرفه اقتصادی خواهد داشت. از این رو دولت حداقل می‌تواند از راه تشویق عمومی برای استفاده از امکانات داخلی به صورت غیر مستقیم از سرمایه‌گذاران این حوزه حمایت کند و بازگشت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را در این حوزه تضمین 
کند.
مدیرعامل آریافون با اشاره به تاثیر دیتاسنترها در کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و جاری بخش‌های خصوصی و دولتی، توضیح داد: سازمان‌ها می‌توانند به جای خرید تجهیزات سخت‌افزاری و افزایش هزینه‌های جاری در نگهداشت، تعمیرات و صرف انرژی برق، سرورهای مورد نیاز را از ارائه‌دهندگان دیتاسنتر دریافت کنند و روی تولید نرم‌افزارها و خدمات الکترونیکی متمرکز شوند. همچنین با بی‌نیازی از انتقال داده‌ها به خارج از کشور از خروج غیرضرور ارز از کشور برای خرید اینترنت جلوگیری می‌شود.
وی با اشاره به صحبت اخیر وزیر ارتباطات مبنی بر اخذ تصمیماتی برای رونق صنعت دیتاسنتر از طریق کاهش هزینه‌های پهنای باند برای آنها، اظهار امیدواری کرد: عزم دولت برای رونق این صنعت از طریق تسهیل مقررات دیتاسنترها و استفاده از پتانسیل بخش خصوصی در این حوزه جدی باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.