سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 29, 2015
22:31 جمعه، 8ام خردادماه 1394
کد خبر: 70552

مدیرعامل اینتل: ویندوز ۱۰ هم نمی‏تواند باعث رونق گرفتن بازار پی‏سی شود

ویندوز ۱۰ در راه است و اهالی مایکروسافت تمام عزم خود را جزم کرد‏ه ‏اند تا با عرضه این محصول جدید، بازار کامپیوترهای شخصی را رنگ‏ و رویی تازه بخشند؛ اما از قرار معلوم زیاد هم نمی‏توان به مایکروسافتی‏ها برای تحقق این امر دل بست. حداقل اینتل این‏جور فکر می‏کند!
 
برایان کرانیچ، ‏سکاندار شرکت بزرگ اینتل، به هیچ وجه از رخدادهای صنعت کامپیوترهای خانگی خوشحال نیست و معتقد است ویندوز ۱۰ هم نمی‏تواند دردی از این صنعت رو به افول، دوا کند. وی در جمع سهامداران این شرکت، بیان کرد که ممکن است عرضه ویندوز ۱۰ برای مدتی به این بازار رونق ببخشد اما برای درازمدت باید طرحی نو درانداخت.
دنیای کامپیوتر‏های خانگی دائما در حال تغییر است، کاربران هر روز راه جدیدی برای انجام امور روزمره خود پیدا می‏کنند. تبلت‏ها نیز تا قسمتی از کارهای روزمره کامپیوترهای خانگی را به‌عهده گرفته ‏اند و کاربرانی هم هستند که نیازهای کامپیوتری خود را با گوشی‏های موبایل هوشمند برآورده می‏کنند.
رشد و گسترش رایانش‏های ابری نیز به این چرخه کمک کرده است تا روز به روز نیاز کاربران به کامپیوترهای شخصی کاهش پیدا کند. با این حساب انتظار می‏رود به هر اندازه میزان سرمایه‌گذاری در بحث رایانش ابری بیشتر شود به همان میزان، چراغِ عمرِ کامپیوترهای شخصی کم‏نورتر شود.
امروزه شاهد هستیم افرادی که کارهای خود را با کامپیوترهای شخصی و لپ‏تاپ انجام می‏دادند برای رفع نیازهای خود به تبلت مراجعه و با باز کردن مرورگر اینترنتی به سطح وسیعی از ابزارهای آنلاین دسترسی پیدا می‏کنند.
متاسفانه تلاش‏های مایکروسافت و اینتل برای رونق بخشیدن به کامپیوترهای شخصی تاکنون اثر بخش نبوده‏ است. بنا به گزارش موسسه گمانه‌زنی گارتنر، اینتل نسبت به سال گذشته 2/ 5 درصد کاهش صادرات داشته است. بیزنِس اینسایدِر هم از کاهش یک میلیون دلاری درآمد اینتل با توجه به توقف پشتیبانی ویندوز ایکس‏پی از جانب مایکروسافت خبر داده است.
ناگفته نماند که در این بین اینتل دست روی دست نگذاشته و همانند مایکروسافت به دنبال راه‏های جدیدی برای کسب درآمد است. سرمایه‌گذاری در بحث دیتا سنترها یکی از مواردی است که احتمال می‏رود ضررهای اینتل را در بازار کامپیوترهای شخصی جبران کند. خوشبختانه اینتل در بازار دیتا سنترها حدود ۱۸ درصد افزایش درآمد داشته است و پیش‏بینی می‏شود تا انتهای سال جاری میلادی حدود ۱۴ میلیارد دلار از این بازار در آمد داشته باشد.
در سه‏ ماهه گذشته نیز دیتا سنترهای اینتل حدود 7/ 1 میلیارد دلار برای این شرکت عایدی داشتند. در حال حاضر اینتل حدود ۶۵ درصد از درآمد خود را مدیون پروژه‏های دیتا سنتر این شرکت است. این امر، گروه دیتا سنتر اینتل را به بزرگ‌ترین واحد این شرکت تبدیل کرده است و کرانیچ امید دارد تا دیتا سنتر اینتل به موتور اصلی کسب درآمد در این شرکت تبدیل شود. به هر ترتیب به نظر می‏رسد مایکروسافت نیز برگ‏های برنده زیادی در دست داشته باشد و هنوز زود است که بخواهیم در خصوص سودآور بودن ویندوز ۱۰ نظر قطعی ابراز کنیم؛ اما بدون شک در چند سال آتی بازار کامپیوترهای شخصی شاهد تغییرات زیادی خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.