سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 30, 2015
12:13 شنبه، 9ام خردادماه 1394
کد خبر: 70575

بازار پر رونق تبلت و لپ‌تاپ در جهان

بازار کم‌تحرکی که این روزها به دلیل مشکلات مختلف در زمینه ورود آخرین و جدیدترین سیستم‌های کامپیوتری در ایران شاهد هستیم مانع از آن نیست که کاربران از اطلاعات و ویژگی‌های به روز تجهیزات سخت‌افزاری دور باشند. 
این روزها بازار جهان، بهاری به نسبت فعال را سپری می‌کند و کمپانی‌های بزرگ با ارائه جدیدترین ساخته‌های خود به رقابت با یکدیگر مشغولند. بهره‌گیری از ویژگی‌های جدید و موثرتر به نسبت محصولات قبلی یکی از هدف‌های اصلی برای کمپانی‌های جهانی است و نیز بهره‌گیری از قابلیت‌های هوشمند از دیگر تلاش‌ها برای به‌روزرسانی محصولات است. 
 
 یک لپ‌تاپ ارزان 
کمپانی لنوو اخیرا چند نمونه جدید از لپ‌تاپ و تبلت در بازار رونمایی کرده است که کاربران را در هفته گذشته مشغول بحث و تبادل نظر درباره خود کرده بود. یکی از آنها لپ‌تاپ ۲۵۰ دلاری Iddeapa 100  بود، اما بارزترین مشخصه‌ای که باعث شد نظر کاربران در چند روز اخیر جلب شود ارزان بود قیمت آخرین لپ‌تاپ محصول کمپانی لنوو بود. این لپ‌تاپ که Iddeapa 100 نام دارد تنها 250 دلار قیمت دارد و مشخصات آن نشان می‌دهد که به نسبت این قیمت طراحی خوبی دارد. این محصول مجهز به پردازنده BayTrail-M N3540 اینتل که ۸گیگابایت حافظه رم دارد، است. همچنین این لپ‌تاپ را در دو نسخه با حافظه ۵۰۰ گیگابایت HDD و  ۱۲۸ گیگابایت SSD تولید کرده که کاربر می‌تواند بر اساس نیاز خود از بین این دو مدل یکی را انتخاب کند. وای‌فای، بلوتوث و طول عمر ۴ ساعته باتری از دیگر مشخصات این لپ‌تاپ ارزان است. 
 
 دو لپ‌تاپ با مشخصاتی نزدیک 
اما کمی بعدتر همین کمپانی موفق به ارائه دو محصول دیگر با مشخصاتی نزدیک به هم شد. دو مدل با نام‌های Lenovo Z51 و Z41 . اما بررسی در ویژگی‌های دو لپ‌تاپ سری Z  نشان می‌دهد که این دو مشخصات سخت افزاری نسبتا یکسانی دارند. اما تفاوت اصلی در مدل Z51 است که به فناوری دوربین سه بعدی که برای اسکن سه‌بعدی اشیا و استفاده از آن در چاپگرهای سه‌بعدی و همچنین تعیین دقیق‌تر عمق برای مکالمات تصویری بهینه‌تر به کار خواهد رفت ، مجهز شده است. صفحه نمایش دو لپ‌تاپ Lenovo Z51 و Z41 به ترتیب ۱۵ و ۱۴ اینچی است با رزولوشن ۱۰۸۰P  . تفاوت دیگر هم پردازنده گرافیکی این دو مدل است که در Z51 از AMD R9-M375 و در Z41 از AMD R7-M360 استفاده شده است.در قلب این لپ‌تاپ‌ها هم از نسل پنجم پردازنده‌های Core i7 اینتل به همراه ۱۶ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR3L استفاده شده و برای حافظه داخلی هم امکان انتخاب‌هارد دیسک HDD یا درایود حالت جامد SSD برای کاربران فراهم شده است. اما مهم‌ترین ویژگی لپ‌تاپ Z51 استفاده از فناوری دوربین سه بعدی RealSense شرکت اینتل است که در مواردی نظیر بازی‌های رایانه‌ای، برای اسکن سه بعدی اشیا و مکالمه تصویری باکیفیت‌تر کاربرد دارد. علاوه بر آن استفاده از فناوری صدای فراگیر Dolby DS 1.0 صدای واضح و بلندی را ارائه خواهد داد که تجربه سرگرمی خانگی را کامل خواهد کرد. بر اساس اعلام این کمپانی این دو لپ‌تاپ در ماه ژوئن و با قیمت ۴۹۹ دلار برای مدل Z41 و ۵۹۹دلار برای مدل Z51 در دسترس خواهند بود. 
 
 تبلت یوگا ۲ 
همچنین این کمپانی فعال در زمینه ارائه تبلت و لپ‌تاپ از جدیدترین مدل تبلتش هم رونمایی کرد. تبلت یوگا ۲ در دو مدل ۸ و 1/10 اینچی جدیدترین ساخته این شرکت است که با دو نوع سیستم عامل اندروید و ویندوز وارد بازارهای جهانی شده است. 
یوگا ۲ دارای پردازشگر ۴ هسته‌ای Intel Atom Z3745 با فرکانس 86/1 گیگاهرتز، ۲ گیگابایت حافظه رم، ۱۶ گیگابایت حافظه ذخیره سازی و صفحه نمایش با رزولوشن ۱۲۰۰ در ۱۹۲۰ پیکسل است. این رزولوشن برای مدل ۸ اینچی تراکم پیکسلی 283 ppi و برای مدل 1/10 اینچی تراکم پیکسلی 224 ppi را به همراه دارد که بسیار مناسب برای دیدن تصاویر با کیفیت بالا و تماشای فیلم با کیفیت فول اچ دی است. 
دوربین ۸ مگاپیکسلی در پشت دستگاه و دوربین 6/1 مگاپیکسلی در جلوی دستگاه قرار گرفته‌اند. این تبلت‌ها با حافظه‌های داخلی ۱۶ و ۳۲ گیگابایت عرضه شده‌اند که با افزودن یک microSD می‌توان تا ۶۴ گیگابایت به حافظه داخلی افزود. 
لنوو تبلت‌های یوگا ۲ را به وای‌فای با استاندارد a/b/g/n، به قابلیت HotSpot، بلوتوث نسل چهارم و GPS مجهز کرده و این تبلت قادر به پشتیبانی از شبکه‌های مخابراتی ۲G/3G/4G است. همچنین در حال حاضر در بازار‌های کشور یوگا ۲ با سیستم عامل اندروید 4/4 عرضه می‌شود که به طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند. 
 
 مک‌بوک‌پرو 15 اینچی اپل 
معرفی رسمی نسخه آپدیت شده مک‌بوک ۱۵اینچی هم در ابتدای خرداد ماه جاری انجام شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مک‌بوک‌ پرو تغییراتی هم به خود دیده است. فضای ذخیره‌‌سازی فلش تعبیه شده در مک‌بوک‌ پرو جدید از جمله این تغییرات است. فلشی که به درگاه PCIe متصل است، 5/2 برابر نسبت به مدل‌های قبلی خود در خواندن اطلاعات سریع‌تر است. سرعت دقیق خواندن اطلاعات در این حافظه فلش که از نوع SSD است ۲ گیگابایت در ثانیه است و در حین نوشتن اطلاعات، سرعتی برابر 25/1گیگابایت دارد به همین علت این لپ‌تاپ از لحاظ سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات لقب سریع‌ترین لپ‌تاپ اپل را به خود اختصاص داده است. قابلیت فورس‌تاچ اولین ویژگی است که در این محصول، جدید به نظر می‌رسد و اپل امید زیادی دارد تا این ویژگی به افزایش فروش مک‌بوک جدید این شرکت کمک کند. بهینه‌سازی سرعت حافظه فلشِ مک‌بوک جدیدِ اپل جزئی از سیاست‌های آتی اپل مبنی بر توسعه برند مک‌بوک پرو است. 
 
 تبلت اندرویدی نوکیا 
پس از لنوو این شرکت نوکیا بود که با ارائه تبلت نوکیا N1 اولین گامش را پس از فروش بخش موبایل خود به مایکروسافت برداشت. البته این تلبت که به دلیل شباهت بسیار زیاد، به نسخه اندرویدی آی‌پد مینی اپل معروف شده، سال گذشته در چین با استقبال بسیار خوبی هم روبه‌رو شد و باعث شد تا راه خود را به بازار‌های خارج از چین هم پیدا کرده و اخیرا در کشور تایوان در دسترس قرار بگیرد.این تبلت 9/7 اینچی، پردازنده 3/2 گیگاهرتزی ساخت اینتل دارد که در کنار آن ۲ گیگابایت رم قرار گرفته است. فضای داخلی آن ۳۲ گیگابایت است و به صورت پیش فرض با اندروید لالی پاپ و رابط کاربری Z Launcher شرکت نوکیا عرضه خواهد شد. دوربین ۵ مگاپیکسلی، باتری ۵۳۰۰ میلی آمپری و برخورداری از درگاه USB Type-C که همانند درگاه لایتنینگ اپل قابلیت دو طرفه بودن دارد، از دیگر مشخصات این تبلت هستند. تبلت نوکیا N1 هم‌اکنون با قیمت ۲۷۰ دلار در تایوان به فروش می‌رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.