اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 1, 2015
15:05 دوشنبه، 11ام خردادماه 1394
کد خبر: 70672

مدیریت نام‌های دامنه در ایران ممکن شد

با نصب یک نسخه کپی از آدرس‌های اینترنتی جهان در زیرساخت شبکه ایران، امکان استفاده از شبکه داخلی در صورت قطع ارتباط با اینترنت بین‌الملل، به وجود آمد.
 
نصرالله جهانگرد دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات با اعلام این خبر گفت: یکی از اقدامات استراتژیک و بسیار مهم در قالب شبکه ملی اطلاعات به ثمر نشست.
وی افزود:  ما در تعامل با سازمان ICANN، یک نسخه کپی DNS Server را به ایران منتقل کرده‌ایم که بیش از یک ماه است در زیرساخت‌های شبکه نصب شده است. این اقدام به ما اجازه می‌دهد که کل مراودات مبدا و مقصد را مدیریت کنیم و این موضوع هم از جهت امنیت اطلاعات و هم مدیریت‌ نام‌های دامنه و مسیریابی کمک بزرگی است.
سرور DNS، همانند سرورهای دیگر در اینترنت است و هدف از سرورهای DNS ترجمه نام‌های دامنه به نشانی‌های IP است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: البته این امتیاز را یک دهه پیش در اجلاس WSIS از ICANN گرفته بودیم؛ ولی متاسفانه در آغاز دولت نهم، وزیر وقت ارتباطات عنایتی به این موضوع نکرد و این امتیاز از بین رفت. در دور جدید که به دولت آمدیم، مذاکرات مجددی انجام گرفت و یک سال طول کشید تا به آنها بقبولانیم که با توجه به این که ایران وزن بزرگی در منطقه و در شبکه جهانی اینترنت دارد، باید بتوانیم مصالح فنی خودمان را کنترل و مدیریت کنیم. 
جهانگرد در مورد این که با نصب DNS Server در عمل چه اتفاقی می‌افتد توضیح داد: یک روزی دوستان می‌گفتند که اگر مثلا تحریم شویم و ارتباط اینترنت با خارج از کشور قطع شود، آیا امکان مدیریت مستقل شبکه را داریم تا مشکلی پیش نیاید؟ این امکان تا یک ماه پیش فراهم نبود اما اکنون فراهم است و هر لحظه دوستان بخواهند می‌توانند تست کرده و اتصال به اینترنت جهانی را قطع کنیم.
وی در پاسخ به این موضوع که امکان قطع اینترنت ممکن است سبب نگرانی کاربران شود گفت: بله مردم و جوانان کمی نگرانند؛ اما هرگز در داخل چنین اتفاقی نمی‌افتد؛ چرا که وقتی ما امکان مدیریت تراکنش‌ها را داریم، هیچ نیازی به قطع و وصل شبکه نیست. اما احتمال اندکی اگر باشد که تحریمی صورت بگیرد، ما باید آماده باشیم تا فعالیت کشور نخوابد. جهانگرد همچنین اعلام کرد:  مصوبه جدیدی داریم که به‌زودی جزییات آن اعلام می‌شود. با تدابیر اندیشیده شده در این مصوبه، شرایط میزبانی در داخل ایران از همه کشورهای منطقه بهتر خواهد شد به نحوی که هاست کردن در دیتاسنترهای ایرانی، جزو اولویت قرار بگیرد. دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات توضیح داد: دیتاسنترها دو هزینه بزرگ دارند که شامل لینک اینترنت و برق است. هزینه برق در ایران به نسبت کشورهای دیگر ارزان‌تر است. بنابراین اگر هزینه اینترنت را کاهش دهیم، به این هدف می‌رسیم که به زودی جزییات آن اعلام می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.