فناوری اطلاعات

June 1, 2015
18:52 دوشنبه، 11ام خردادماه 1394
کد خبر: 70693

مدیریت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در خانواده

امروزه تلویزیون و شبکه‌های ماهواره‌ای، موبایل، اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای در کنار دیگر مؤلفه‌های فرهنگ، به اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده‌ و به‌نوعی هادی سبک زندگی ماست. مجموعه «کتاب سبک زندگی در عصر رسانه» با توجه به دغدغه والدین در نحوه تعامل فرزند خود با رسانه‌های جدید و با هدف آموزش سواد رسانه‌ای به خانواده‌‌های ایرانی، تدوین شده است.
در بخش‎های مختلف کتاب‌ها، ابتدا خود خانواده‎ها اطلاعات آموزشی دریافت می‎کنند و در گام بعد، سواد رسانه‎ای را به فرزندان خود آموزش می‎دهند. رویکرد نویسنده در این کتاب‌ها، تنها سلبی و کنترل‌کننده نیست و سعی شده تا با رویکردی مثبت، ویژگی‌های سودمند رسانه‌ها توسط خانواده‎ها به فرزندان آموزش داده شود. دومین کتاب این مجموعه با عنوان «مدیریت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در خانواده» توسط فاطمه قدیانی، کارشناس ارشد مدیریت رسانه، نگاشته شده است. کتاب حاضر در پنج فصل سامان یافته است. درباره اینترنت چه می‌دانیم؟، طرح جدید خانواده نسل اینترنت، دانش قدرت است، خطرات اینترنت و شبکه‌های اجتماعی کدام است؟ و مقررات‎گذاری و نحوه برخورد پدر و مادرها، عناوین فصول اصلی این کتاب هستند. در فصل نخست کتاب به تفکرات قالبی درباره اینترنت و ویژگی‎های نسل اینترنت اشاره شده است. مؤلف در فصل دوم به تفصیل درباره مدل‎های والدین‎گری در عصر اینترنت پرداخته و نهایتا درباره شیوه‌‌های سه‌گانه مواجهه والدین با فرزندان توضیحاتی ارائه شده است. نویسنده در فصل سوم کتاب به اثرات مثبت استفاده از اینترنت و مدل‌های مختلف یادگیری در دو مقطع سنی کودکان زیر هفت سال و کودکان بالای هفت سال از این رسانه، اشاره کرده است. در فصل چهارم نیز به انواع خطرات اینترنتی مثل پورنوگرافی، قلدری ‌مجازی، اعتیاد اینترنتی و بازی‌‌های آن و چگونگی آموزش فرزندان برای دوری از این خطرات پرداخته است. در فصل پنجم کتاب نیز راهکارهای عملی تفکیک سنی کودک و نوجوان برای گذاشتن مقررات استفاده از اینترنت در دوره‌‌های مختلف سنی چون کودکی اول، کودکی دوم و دوره نوجوانی ارائه شده است. فاطمه قدیانی پیش از این، تألیف کتاب «آموزش سواد رسانه‌‌ای به فرزندان» را که در سال ٩١ منتشر شده است، در کارنامه کاری خود دارد. «مدیریت اینترنت و شبکه‌‌های اجتماعی در خانواده» دومین کتاب او، با شمارگان سه هزار نسخه در ٩۴ صفحه به بهای ١٠ هزار تومان از سوی انتشارات یادآفرین منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.