سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

June 6, 2015
11:46 شنبه، 16ام خردادماه 1394
کد خبر: 70789

ابداع اپلیکیشنی برای تشخیص گونه پرندگان

اینکه بتوان گونه های مختلف پرندگان را تنها از روی تصویر و آنالیز آن توسط یک اپلیکیشن مجهز به هوش مصنوعی شناسایی کرد امکان جالب توجهی است که به تازگی توسط محققان ارایه شده است.
هم اکنون اپلیکیشنهای زیادی وجود دارند که محققان عرصه پرنده شناسی می توانند با استفاده از آنها به شناسایی گونه های مختلفی از این جانوران بپردازند اما این شیوه استفاده تنها بر اساس الگوی جستجو در پایگاههای اطلاعاتی و بررسی مقالات موجود قابل استفاده است.
 
اکنون محققان دانشگاه کورنل اپلیکیشن جدید موسوم به برنامه Merlin Bird Photo ID ارایه کرده اند که گامی فراتر از شیوه های قبلی برداشته و با بهره گیری از مشاهدات رایانه ای به دانشمندان در تشخیص گونه های متنوع پرندگان کمک می کند. نکته جالب توجه اینجاست که این اپلیکیشن جدید تنها به تصاویر ثبت شده از پرندگان جهت تشخیص گونه آنها نیاز دارد.
 
کاربر با بارگذاری تصویر در اپلیکیشن و ترسیم کادری مشخص و ساده در اطراف پرنده به نرم افزار کمک می کند تا آن را به خوبی تشخیص دهد. در ادامه با کلیک کردن بر روی نوک یا منقار، چشم و دم جزئیات دقیق تری از حیوان در اختیار محققان قرار می گیرد.
 
این اپلیکیشن مجهز به سطحی از هوش مصنوعی است که با استفاده از آن به مقایسه داده های به دست آمده از تصویر با ده ها هزار تصویر از پیش ثبت شده در حافظه خود می پردازد.
 
در حال حاضر پایگاه اطلاعاتی این اپلیکیشن شامل ۴۰۰ گونه مختلف از پرندگان است که معمولا در آمریکا و کانادا مشاهده می شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.