سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 6, 2015
14:16 شنبه، 16ام خردادماه 1394
کد خبر: 70805

آیین‌نامه خدمات پس از فروش کالاهای دیجیتالی تدوین شد

اتحادیه فناوران رایانه تهران با حمایت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، آیین نامه اجرایی گارانتی کالاها و اقلام دیجیتالی بازار را با هدف رفع معضل کالاهای تقلبی در بازار، تدوین کرد.
سید غلامحسین بشیرنژاد عضو اتحادیه فناوران رایانه تهران در گفتگو با مهر، با اشاره به معضل گارانتی های بدون پشتوانه و تقلبی در بازار کالاهای دیجیتالی، بر لزوم تدوین و تصویب آیین نامه اجرایی برای این اقلام تاکید کرد و گفت: پیش بینی می شود با اجرای این آیین نامه، مشکلات خدمات پس از فروش در کشور و بی اطلاعی مشتریان کالاهای فناوری اطلاعات از حقوق واقعی شان از بین برود.
 
وی با بیان اینکه اصلی‌ترین موضوع در بخش خدمات پس از فروش و گارانتی محصولات فناوری اطلاعات، نبود آیین نامه مدون برای گارانتی و ضمانت نامه خدمات پس از فروش است خاطرنشان کرد: این آیین نامه توسط کارشناسان اتحادیه صنف رایانه و با حمایت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان تدوین شده است که پس از تهیه و ابلاغ مصوبات مربوطه، به زودی شاهد اجرای این مقررات از سوی شرکتهای واردکننده و تولیدکننده این بخش خواهیم بود.
 
این عضو اتحادیه صنف رایانه، با تاکید براینکه این آیین نامه کاملاً داخلی است و در تهیه آن ارائه دهندگان خدمات پس از فروش در بازار ایران کمک گرفته شده است در مورد برخی موارد این آیین نامه گفت: برای مثال طبق آیین نامه خدمات پس از فروش محصولات فناوری اطلاعات، شرکت‌ها موظف به پاسخ‌گویی در دوره گارانتی هستند. همچنین شرکت‌های گارانتی کننده برای اخذ مجوز صدور کارت گارانتی باید حداقل هایی را از نظر تجاری داشته باشند.
 
این فعال بازار و ارائه دهنده خدمات گارانتی اضافه کرد: ضمانت اجرایی این آیین نامه، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان است.
 
وی با بیان اینکه عدم اطلاع صحیح مشتریان از حقوق خود و وفور گارانتی های بی پشتوانه و تقلبی، مشکلات بسیاری را در حوزه خدمات پس از فروش اقلام دیجیتالی برای مردم ایجاد کرده است افزود: از آنجایی که به دلیل مسائل تحریم، استانداردهای بین المللی خدمات پس از فروش برای محصولات فناوری اطلاعات پیاده سازی نمی شود تدوین آیین نامه داخلی مطابق با استانداردها می تواند گره از مشکلات این بخش بگشاید.​
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.