فناوری اطلاعات

June 6, 2015
14:21 شنبه، 16ام خردادماه 1394
کد خبر: 70806

گزارش گاردین از بازار پررونق شرکت‌های فناوری نوپای ایرانی

روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار مقاله‌ای در مورد شرکت‌های موفق ایرانی که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند، آینده بسیار روشنی را برای آنها پیش‌بینی کرد.
 
در این گزارش پیش بینی شده که با کاهش تحریم ها و افزایش حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران، این شرکت ها می توانند کسب و کار خود را کاملا توسعه دهند.
 
یکی از نشانه های این تحول برگزاری کنفرانسی به نام iBridge در برلین آلمان با حضور نمایندگان صدها شرکت فناوری نوپای ایرانی دانسته شده که برای جلب سرمایه افراد و موسساتی از کشورهای اروپایی و قاره آمریکا تلاش خواهند کرد.
 
هدف اصلی از برگزاری این کنفرانس بررسی چالش ها و فرصت های کارآفرینی در ایران به خصوص در حوزه فناوری است.
 
از جمله شرکت های بزرگ فناوری ایرانی که در این کنفرانس حضور می یابند می توان به سایت تجارت الکترونیک دیجی کالا با 750 هزار بازدیدکننده و ارزش 150 میلیون دلار، سایت به اشتراک گذاری ویدیوی آپارات، سایت تخفیف گروهی تخفیفان و مامان پز ( سایتی برای تسهیل دسترسی به غذای خوشمزه خانگی) اشاره کرد.
 
از آن سوی دنیا نیز سرمایه گذاران بزرگی از دره سیلیکون ولی در کنفرانس مذکور حضور خواهند داشت که یکی از آنها Dave McClure است. وی سابقه سرمایه گذاری در 500 شرکت نوپا را دارد. وی در مورد اهمیت کنفرانس iBridge گفته است: ایران مانند بسیاری از اقتصادهای در حال ظهور جمعیت زیادی دارد که تعداد قابل توجهی از آنها تحصیل کرده هستند و لذا در این کشور پتانسیل زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد. این سرمایه گذار معتقد است در صورت بهبود روابط ایران با دیگر کشورهای جهان رشد اقتصادی فراوانی در انتظار آن است و به طور قطع فرصت های جالبی برای شرکت های نوپا وجود خواهد داشت.
 
او مشکل اصلی را قوانینی می داند که توسط دولت آمریکا وضع شده و اجازه سرمایه گذاری مستقیم افرادی همچون او را در بخش فناوری ایران نمی دهد. هر چند خوش بینی زیادی در مورد تغییر این قوانین در آینده نزدیک وجود دارد.
 
بر اساس آمار موجود 70 درصد از جمعیت 80 میلیونی ایران زیر 35 سال سن دارند و نیمی از مردم ایران از تلفن همراه هوشمند استفاده می کنند. همچنین 46 میلیون ایرانی که معادل 57.2 درصد جمعیت ایران است از اینترنت استفاده می کنند. این رقم نیمی از کل کاربران اینترنت در خاورمیانه را در بر می گیرد.
 
در ادامه این گزارش به حمایت دولت ایران از کنفرانس iBridges و نقش شرکت های فناوری در بهبود اوضاع اقتصادی ایران و جلوگیری از فرار مغزها اشاره شده و سپس تعدادی از شرکت های نوپا و موفق فناوری ایران معرفی شده اند.
 
نکته ای که در این گزارش به آن اشاره شده این است که رفع تحریم ها لزوما تاثیر مثبتی بر فعالیت تمامی شرکت های فناوری نوپای ایرانی ندارد. به عنوان مثال حضور مستقیم گوگل در بازار برنامه های تلفن همراه از رونق کافه بازار که خدمای مشابه با گوگل پلی ارائه می دهد خواهد کاست. اما در عوض به نفع دیجی کالا خواهد بود. زیرا این شرکت می تواند از سرمایه گذاری خارجی و فروش کالا در سطح بین المللی بهره مند شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.