اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

June 6, 2015
17:16 شنبه، 16ام خردادماه 1394
کد خبر: 70812

پروژه فیبر نوری منازل پس از 3 سال همچنان در نقطه صفر

مهم ترین نکات

پروژه فیبرنوری منازل باید از ۹ تیر ۹۳ به بهره برداری می رسید.

با وجود اخطار های متعدد ، پروژه کاملا از تعهدات عقب است.

وزیر:اگر اجرای پروژه بیش از زمان تعیین شده به طول بینجامد، پروژه را به بخش دیگری واگذار می کنیم.

با اتصال فیبر نوری به منازل، یک آپارتمان معمولی به یک شرکت مخابراتی کوچک تبدیل می شود.

زهراحاجیان-خراسان: وعده انتقال فیبرنوری به منازل که از حدود 5 سال پیش با هدف وقوع انقلاب اطلاعاتی در شبکه های مخابراتی و دنیای دیجیتالی در کشور مطرح شد، هنوز عملیاتی نشده است.

با مطرح شدن این پروژه در سال 89 هیئت وزیران مجوز صدور پروانه برای انتقال فیبر نوری به منازل، کارگاه ها و مراکز کسب و کار را صادر کرد. 2 سال بعد و پس از طی مراحل بررسی کلیات و تصویب طرح در سازمان تنظیم مقررات ، پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه های انتقال و دسترسی به فیبر نوری به شرکت ایرانیان نت تعلق گرفت .براساس بند ۱۵ ماده یک این پروانه که از دی ۹۱ لازم الاجرا شد، اپراتور چهارم ارتباطی کشور متعهد شد طی 18 ماه این پروژه را به مرحله اجرا در آورد، در واقع این اپراتور باید از ۹ تیر سال ۹۳ شبکه فیبر نوری را به بهره برداری می رساند و تا 9 دی ۹۳ حداقل یک میلیون پورت فیبر نوری در کشورو با اولویت شهر های تهران، کرج، مشهد، قم، اصفهان، شیراز و تبریز نصب می کرد، حال آن که اجرای این پروژه مهم و ملی در طول سال های گذشته وبا وجودتذکرهاو تهدیدهای وزیر ارتباطات وسازمان تنظیم مقررات ، هیچ گاه مطابق برنامه زمان بندی پیش نرفته است .

کندی پیشرفت پروژه اتصال فیبر نوری به منازل در طول این سال ها تا اندازه ای بود که سال گذشته وزیر ارتباطات در جمع اعضای اتاق بازرگانی نیز اعلام کرد: به اپراتور چهارم تذکر داده ایم اگر فعالیت نکند پروژه اتصال فیبرنوری منازل را به شرکت های اینترنتی – PAP – می دهیم .

اگر چه وزیر ارتباطات هنوز این تهدید خود مبنی بر واگذاری این پروژه به شرکت های اینترنتی را عملی نکرده است، اما همچنان برآن پافشاری می کند .واعظی به تازگی در گفت وگو با خراسان گفت : طبق پروانه ، اپراتور فیبر نوری باید در مدت زمان مشخصی فعالیت خود را انجام می داد و پروژه را به بهره برداری می رساند. بدیهی است اگر اجرای این پروژه بیش از زمان تعیین شده به طول بینجامد، ما عملا پروانه آن ها را تمدید نخواهیم کرد و پروژه را به بخش دیگری واگذار خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: به تازگی جلسه ای بین یکی از معاونان من، با هیئت مدیره و معاونان شرکت ایرانیان نت تشکیل شد و آن ها تعهد کردند که مکانیسم کارشان را تغیر دهند لذا امیدوارم ظرف ماه های آینده شاهد تسریع اجرای این پروژه باشیم . ناکامی پروژه اتصال فیبر نوری به منازل تا جایی پیش رفته است که کمتر از یک ماه قبل نیز معاون سازمان تنظیم مقررات بحث تعلیق پروانه اپراتور چهارم را مطرح کرد . داداش زاده با اعلام این که پروژه اتصال فیبر نوری به منازل تاکنون صفر درصد پیشرفت داشته است، گفت : تاکنون هیچ شبکه دسترسی فیبر نوری در کشور توسط این اپراتور ایجاد نشده است.وی با اعلام این که تاکنون اخطارهای زیادی در این زمینه به اپراتور چهارم داده شده است،تصریح کرد: با وجود اخطار های متعدد ،این پروژه کاملا از تعهدات عقب است.

اهمیت پروژه اتصال فیبر نوری به منازل

فیبر نوری در اصطلاح به شاهراه های بسیار بزرگ اطلاعاتی معروف است که توان انتقال انبوهی از اطلاعات را به شکل بسیار کارآمدتری نسبت به شیوه سنتی کابل‌های مسی داراست. به گفته کارشناسان ، با اجرای این پروژه در کشور، سرعت و قابلیت انتقال اطلاعات در مقایسه با ADSL میلیون ها بار افزایش می یابد و خانواده‌های ایرانی می توانند به حجم نامحدود اطلاعات ظرف تنها چند ثانیه دسترسی یابند به طوری که به عنوان مثال امکان ارسال محتوای میلیون ها کتاب در چند ثانیه و یا دسترسی به حجم بالایی از تصاویر و اطلاعات و یا امکان حضور زنده در همایش ها و سمینارهایی که در اقصی نقاط جهان در حال برگزاری است، برای افراد فراهم می شود. با اتصال فیبر نوری به منازل، یک آپارتمان معمولی در واقع به یک شرکت مخابراتی کوچک تبدیل می شود.

دلایل تاخیر پروژه از زبان مدیر عامل اپراتور چهارم

پس ازکش و قوس های فراوان و اخطارهای متعددی که شرکت ایرانیان نت به واسطه اجرا نکردن پروژه اتصال فیبر نوری به منازل دریافت کرد و در شرایطی که هم اکنون باید این پروژه در 7شهر بزرگ کشور به بهره برداری رسیده باشد،سرانجام عملیات اجرایی شبکه فیبر نوری (FTTX) هفته گذشته در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز شد. وقتی دلایل تاخیر در اجرای این پروژه  و عدم پیشرفت آن را از مدیر عامل اپراتور چهارم جویا شدیم ، باقری چناری این گونه پاسخ داد که " در هیچ کجای دنیا و حتی در کشور های پیشرفته این پروژه در کمتر از 3 سال اجرایی نشده، در صورتی که در پروانه اپراتور چهارم به دلیل اهمیتی که دولت برای این طرح قائل شده ، زمانی 18 ماهه در نظر گرفته شده است.در حالی که باید حداقل یک فرصت 3 ساله برای اجرای این مراحل در نظر گرفته شود."

وی همچنین با طرح این وعده که تا پایان سال 95سرویس دهی به شهر ها آغاز می شود ،درخصوص اظهارات معاونان سازمان تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر تعلیق پروانه اپراتور چهارم گفت: بحث تعلیق ما تاکنون نه در دستور کار سازمان مذکور قرار داشته و نه در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بلکه تنها هشداری از سوی سازمان تنظیم مقررات بوده و ما هم تمام تلاش خود را خواهیم کرد که تا پایان سال 95 ، سرویس دهی به شهرها را آغاز کنیم.فناوری اتصال فیبرنوری به منازل به صورت چشمگیری در دنیا در حال گسترش است و بدیهی است چنان چه روند اجرای این طرح در کشور تسریع شود، به طور قطع با بازده فنی و اقتصادی بالایی که ایجادمی کند بسیاری از مشکلات کنونی کشور را در حوزه ICTبه حداقل می رساند .

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.