تلفن همراه

گوشی

June 8, 2015
13:54 دوشنبه، 18ام خردادماه 1394
کد خبر: 70893

در دوره‌های گذشته‌ WWDC ‌چه گذشت؟

apple WWDC.jpg
 
نشست WWDC از آن دست اتفاق‌هایی است که ‌طرفداران پروپاقرص محصولات اپل و حتی علاقه‌مندان به حوزه‌ی تکنولوژی هر سال‌ اخبارش ‌را پی‌گیری می‌کنند. این نشست از این نظر هیجان‌انگیز است که اپل در جریان ‌‌آن از دستاوردهای جدیدش رونمایی می‌کند.
 
معرفی سیستم‌عامل iOS یا مدل‌های جدید مک همیشه ‌پای ثابت این برنامه هستند؛ شاید به همین خاطر باشد که علاقه‌مندان در سراسر دنیا به شکل ویژه‌ای این برنامه را دنبال می‌کنند. امشب نشست سال 2015WWDC  برگزار می‌شود؛ به‌همین خاطر هم بد نیست نیم‌نگاهی به دوره‌های گذشته این مراسم داشته باشید؛ با رونمایی‌ها و برنامه‌های هیجان‌انگیزی که اپل برای علاقه‌مندان به محصولات‌اش تدارک دیده آشنا شوید و امیدوار باشیم که امسال هم با مراسمی جالب توجه مواجه ‌شویم.
 
 
 
2012 – جان تازه در کالبد «مک‌بوک ایر»
یکی از هیجان‌انگیزترین روزهای طرفداران اپل، قطعا روز برگزاری نشست WWDC سال 2012 بود. روزی که این شرکت محصولات جدیدی را با قابلیت‌های بسیار جالب معرفی کرد.
یکی از محصولات دوست‌داشتی که در ‌آن روز معرفی شد «مک بوک ایر» (MacBook Air) مجهز به پردازنده‌های Ivy Bridge و USB 3 بود. در کنار این محصول «مک بوک پرو» (MacBook Pro) با پردازنده‌های Ivy Bridge هم معرفی شد که به صفحه‌ی ‌نمایش «رتینا» با وضوح تصویر 1800×2880 پیکسل مجهز شده بود. علاقه‌مندان می‌توانستند هر دو محصول را در همان روز سفارش داده و نسبت به تهیه‌شان اقدام کنند.
 
در جریان این مراسم اعلام شد که تا زمان برگزاری نشست بیش از 26 میلیون نسخه سیستم‌عامل «لیون» (Lion) به فروش رفته و این سیستم‌عامل در مجموع 66 میلیون کاربر دارد.
اپل در این مراسم از قابلیت جدیدی با نام Power Nap برای مرورگر سافاری رونمایی کرد که باعث می‌شد کاربران بتوانند اطلاعات مرورگر‌شان را بین سیستم‌های مختلف به اشتراک بگذارند.
 
در ادامه اپل iOS6 را معرفی کرد. هم‌چنین مدیران اپل به این موضوع اشاره کردند که تا آن لحظه 365 میلیون دستگاه موجود بود که می‌توانستند از این سیستم‌عامل استفاده کنند. هم‌چنین بر اساس آمار ارایه شده در آن مرسم 140 میلیون کاربر از iMessage استفاده می‌کردند.
سپس نوبت به «سیری» و بخش‌های جدید آن رسید که اپل آن را با Sport، Yelp، Rotten Tomatoes و قابلیت جستجوی محلی به‌روزرسانی کرده بود. از ویژگی‌های جدید که به سیری اضافه شده بود، امکان استفاده از این دستیار صوتی ‌موقع رانندگی بود.
هم‌چنین اپل اعلام کرد سیری از این پس روی آی‌پد‌های مختلف هم فعال خواهد بود و کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند. در ادامه هم نقشه‌ی اپل معرفی شد؛ نقشه‌ای که با مشکلات متعددش دردسرهای زیادی برای این شرکت به‌وجود آورد و به همین دلیل نتوانست رقیب خوبی برای گوگل مپ باشد.
 
 
 
2013 – «مک‌ بوک پرو» با ظاهری شگفت‌انگیز
مراسم WWDC سال 2013 با یک محصول بسیار جالب ‌همراه ‌بود. اپل در آن سال از یک مک بوک پرو جدید معرفی کرد که از نظر طراحی با تمام محصولاتی که تا آن زمان راهی بازار شده بودند، تفاوت داشت. مک‌ بوک‌ پروی جدید استوانه‌ای بود و در داخل‌اش یک پردازنده‌ی 12 هسته‌ای اینتل با نام Xeon E5 و پورت‌های تاندربولت قرار گرفته بود.
هم‌چنین این محصول قادر بود تصاویر  4K را پخش کند. درادامه‌ نسل جدیدی از مک بوک ایر به‌نمایش درآمد که از پردازنده‌های Hasswell بهره می‌برد و از باتری بهتری برای ساختار سخت‌افزاری آن استفاده شده بود؛ این باتری جدید زمان بیش‌تری دوام می‌آورد و به واسطه‌ی آن دستگاه ساعت‌های بیش‌تری روشن می‌ماند. هم‌چنین اعلام شد که این مدل جدید را می‌توان در همان روز معرفی، خریداری کرد؛ طبق معمول اکثر محصولات معرفی شده توسط اپل.
 
در این مراسم ‌اعلام شد که سرویس iBook برای سیستم‌های مک دردسترس خواهد بود. هم‌چنین تایید شد که تمام مک‌بوک‌پرو در کشور آمریکا ساخته می‌شوند.
در ادامه‌ی مراسم WWDC 2013 اپل از سیستم‌عامل جدید مک هم رونمایی کرد که OS X Mavericks نام داشت. هم‌چنین به این موضوع اشاره شد که تا کنون بیش از 28 میلیون نسخه از سیستم‌عامل لیون راهی بازار شده است. در این مراسم iOS7 هم معرفی شد. از ویژگی‌های جدید این سیستم‌عامل می‌توان به اضافه شدن «کنترل‌سنتر» برای دسترسی سریع به تنظیمات گوشی اشاره کرد.
 
قابلیت اشتراک‌گذاری‌ فایل‌ها ‌توسط «ایردراپ» هم به این سیستم‌عامل اضافه شده بود. در ادامه‌ی این مراسم ‌تایید شد که تا کنون بیش از 600 میلیون دستگاه با سیستم‌عامل iOS راهی بازار شده است. دستیار صوتی سیری هم با شبکه‌های اجتماعی تویتر، ویکیپدیا و بینگ به‌روزرسانی شده شد. اپل iTunes Radio را هم معرفی و به‌صورت هم‌زمان راه‌اندازی کرد. 
 
 
2014 – آینده در فضای ابری
مراسم سال گذشته هم با بخش‌های جالبی همراه بود. جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل iOS یکی از بخش‌هایی که بود که خیلی‌ها انتظارش را می‌کشیدند. اعلان‌ها (نوتیفیکیشن‌ها) از بخش‌های جدیدی به‌شمار می‌رفت که به این سیستم‌عامل اضافه شده بود؛ بخشی  که کاربران با استفاده از آن می‌توانستند در زمان دیدن نوتیفیکشین‌ها به ‌آن‌ها پاسخ دهند.
 
در ادامه مشخص شد صفحه‌ کلید SwiftKey به iOS8 اضافه می‌شود. تغییراتی در Spotlight و سیری ایجاد شده بود که باعث می‌شد در iOS8 هماهنگی بیش‌تری داشته باشند. اضافه شدن برنامه‌ی Health app  و35 ویژگی جدید به سیستم‌عامل iOS از جمله تغییراتی بودند که اپل در جریان این مراسم به آن‌ها اشاره کرد.
سیستم‌عامل مک هم که همیشه پای ثابت WWDC بود در این مراسم حضور داشت. در جریان مراسم سال گذشته نسخه‌ی جدیدی از این سیستم‌عامل با نام  OS X Yosemite هم معرفی شد. رابط کاربری این سیستم‌عامل از ابتدا طراحی شده بود تا کاربران بتوانند به شکل مناسب‌تری با آن ارتباط برقرار کنند.
 
مرورگر سافاری در این سیستم‌عامل تغییرات مفیدی به‌خود ددیده بود و بخش «نوتیفیکیشن‌سنتر» هم تعامل بیش‌تری با سایر برنامه‌ها و بخش‌های سیستم‌عامل داشت. اپل در جریان این مراسم توجه ویژه‌ای هم به iCloud داشت و سعی کرد ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کند تا بتواند با سرویس‌های دیگری مثل «دراپ‌باکس» رقابت کند.
در جریان همین مراسم بود که اعلام شد iCloud روی تمام سیستم‌عامل‌های مک و iOS قابل استفاده خواهد بود. هم‌چنین مشخص شد که کاربران سیستم‌عامل ویندوز هم می‌توانند از ای‌کلود استفاده کنند. این سرویس ذخیره‌ی اطلاعات ابری به کاربران5 گیگابایت فضای رایگان ارایه می‌دهد.
 
با نگاهی گذرا به WWDCهای سالیان گذشته، می‌توان مطمئن بود که امسال هم شاهد معرفی نسخه جدیدی از سیستم‌عامل مک و iOS خواهیم بود. حتی می‌توان‌ امیدوار بود که در مراسم امسال شاهد خبرهای جدیدی از مک‌ بوک ایر، مک‌ بوک‌ پرو و حتی اپل واچ باشیم. به هرحال اپل از جمله شرکت‌هایی به‌حساب می‌آید که می‌تواند همه را هیجان‌زده کند و با معرفی محصولات شگفت‌انگیزش استانداردهای جدیدی را به دنیای تکنولوژی معرفی کند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.