تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

June 9, 2015
10:45 سه شنبه، 19ام خردادماه 1394
کد خبر: 70949

با WWDC: جمع بندی کنفرانس توسعه دهندگان اپل؛ نگاهی بر موارد برگزیده معرفی شده

بالاخره بعد از ماه ها انتظار کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل برگزار شد. این رویداد همانطور که می دانید به صورت سالانه در کالیفرنیا برپا می گردد و در آن، اهالی کوپرتینو جدیدترین دستاوردهای نرم افزاری و تکنولوژیکی خود را به توسعه دهندگان نرم افزار ارائه می کنند.
 
یکی از خبرهای مهم دیشب که بسیاری مدت ها انتظارش را می کشیدند سرویس پخش موسیقی اپل بود که تیم کوک همزمان با معرفی آن، وعده داد تجربه متفاوتی از گوش دادن به موسیقی را در اختیار کاربران می گذارد.
 
در این مراسم یکی از خوانندگان مشهور کانادایی سرویس کانکت را به حاضرین معرفی کرد که به هنرمندان امکان می دهد موسیقی یا عکس دلخواه خود را برای مشترکین سرویس آپلود نمایند.
 
کنفرانس توسعه دهندگان اپل که یک هفته به طول می انجامد با یک نطق دو ساعته آغاز شد و در جریان آن از نسخه های جدید OS X و iOS گرفته تا تکنولوژی های مربوط به خودرو، خانه و نرم افزار ساعت رونمایی شدند.
 
 
۱- OS X EL CAPITAN
جدیدترین نسخه از سیستم عامل مک همراه با تغییرات قابل توجهی معرفی گردید که از آن جمله می توان به مرورگر سافاری اشاره کرد. با استفاده از نسخه جدید این مرورگر می توانید سایت های مورد نظرتان را به سادگی با درگ کردن آن ها به سمت چپ، در تب بار سنجاق کنید. همین طور می توانید از طریق نوار آدرس بفهمید که کدام تب در حال پخش فایل صوتی است و از همان جا آن را مستقیما ساکت کنید.
 
از دیگر تغییرات ایجاد شده در این نسخه می توان به سیستم جستجوی بهینه سازی شده اسپات لایت و اپ جدید Note اشاره نمود. در زمینه کارایی هم اپل از اعداد و پیشرفت های بزرگی صحبت می کند. گفته می شود که اپ ها ۱٫۴ برابر سریع تر اجرا می شوند و فایل های pdf هم ۴ برابر سریع تر در Preview باز خواهند شد.
 
۲- IOS 9
اپل در آخرین نسخه پلتفرم موبایلش روی هوشمندسازی این پلتفرم تمرکز کرده و این کار را با اعمال یک به روزرسانی اساسی روی Siri شروع کرده است.
 
Siri اکنون از قابلیتی به نام Proactive برخوردار است که می تواند براساس زمینه و موقعیت مکانی یا حتی زمانی (مثلا ظهر یا شب) به کاربر واکنش نشان داده یا حتی اپ هایی را پیشنهاد دهد.
 
از دیگر تغییرات اعمال شده در این نسخه می توان به بهینه سازی سیستم سرچ اسپات لایت، به روز رسانی سیستم پرداخت Apple Pay، افزوده شدن اپلیکیشن Wallet، بهبود اپ ها Notes، Maps و News اشاره کرد. قابلیت مالتی تسکینگ نیز از دیگر مواردی است که به لطف نسخه نهم iOS دستخوش تغییر شد و امکان گشودن همزمان دو اپلیکیشن در داخل صفحه برای کابران iPad رافراهم نموده.
 
۳- Proactive
این دستیار صوتی جدید که برای نسخه نهم از iOS معرفی گردید و می تواند رقیبی جدی برای Google Now باشد، بر حسب محتوای موجود در تلفن هوشمندتان به شما پیشنهاداتی را برای استفاده از اپلیکیشن یا موارد دیگر می دهد.
 
همان طور که از نام این دستیار پیداست، از این به بعد دستگاه iOS نیازهای شما را بسته به موقعیت، زمان، اپلیکیشن های در حال اجرا و غیره پیش بینی خواهد کرد. به عنوان مثال اگر صبح و پس از بیدار شدن از خواب آیفون خود را در دست بگیرید، دستیار هوشمند اپلیکیشن هایی را که معمولا در آن ساعت روز به سراغش می روید را به شما پیشنهاد می کند.
 
Siri نیز کارهای مورد علاقه شما در ساعات مشخصی از روز را پیش بینی می کند. مثلا قادر است با گذاشتن هدفون در گوش شروع به پخش موسیقی کرده یا وقتی که در اتومبیل می نشینید صدای یک کتاب صوتی را به گوش شما برساند. تقویم نیز همانند Google Now به شما زمان های خالی برای تعیین یادآور را پیشنهاد می کند.
 
۴- امکان دریافت اطلاعات سیستم حمل و نقل عمومی از طریق Apple Maps
یکی از مهم ترین ایراداتی که به سرویس نقشه های اپل گرفته می شد، فقدان اطلاعات مربوط به مسیر حرکت وسایل نقلیه عمومی بود که طبق خبرهای منتشر شده در کنفرانس دیشب این مساله نیز تغییر کرده و از این پس کاربران سرویس مذکور می توانند به مسیر حرکت اتوبوس ها، مترو و خطوط ریلی دسترسی پیدا کنند.
 
۵- سرویس خبرخوان News
پیشتر شایع شده بود که اپل قصد دارد فعالیت سرویس Newsstand خود را متوقف نماید و حالا در کنفرانس توسعه دهندگانش با معرفی سرویس تازه ای به نام News این خبر به صورت رسمی تایید شد.
 
سرویس نیوز محتوای خود را از ناشران سرتاسر جهان تامین خواهد کرد و صاحبان محتوی می توانند مقالات موجود در این سرویس و نحوه انتشار آنها را بر حسب خواست خود تغییر داده و اصلاح نمایند.
 
۶- WatchOS 2
اپل واچ که کمتر از دو ماه از عمرش می گذرد در رویداد دیشب یک به روز رسانی عمده نرم افزاری را دریافت کرد. نسخه جدید سیستم عامل ساعت هوشمند اهالی کوپرتینو که WatchOS 2 نام دارد دربرگیرنده گزینه های بیشتری برای واچ فیس هاست و از آن جمله می توان به Time Travel اشاره نمود که خلاصه ای از رخدادهای آتی را به علاوه اتفاقاتی که در حال رخ دادن است نشان می دهد.
 
در کل می توان گفت که این نسخه، تعاملی تر از نسخه پیشینش عمل می کند و به عنوان مثال می توانید صرفا به جای آنکه به خواندن ایمیل ها اکتفا کنید به آنها جواب هم بدهید.
 
۸- HomeKit
در مراسم دیشب اعلام شد که پلتفرم خانه هوشمند اپل موسوم به هوم کیت دیگر محدودیت های سابق در حوزه کارایی را ندارد و می تواند حسگرهای حرکتی، سیستم های امنیتی و پرده پنجره ها را تنظیم نماید.
 
۹- خودروسازان می توانند اپلیکیشن های اختصاصی خود را برای Carplay بسازند
سیستم عامل ماشین اپل نیز همچون iOS 9 در جریان رویداد دیشب به روز رسانی های قابل توجهی را دریافت کرد و مهم تر از این، آنکه خودروسازان می توانند برای کنترل امکانات ماشین های تولیدی خود، اپلیکیشن های خودشان را برای این سیستم عامل بسازند.
 
۱۰- Apple Music
اپل معرفی سرویس پخش موسیقی جدیدش را به انتهای مراسم موکول کرد. این سرویس در ظاهر همه جور امکاناتی دارد و می توانید آثار هنرمندان دلخواه خود را از طریق آن پخش کرده و موزیک ویدئو و کلیپ های دلخواهتان را به صورت HD از طریق آن تماشا کنید. قابلیتی به نام Connect نیز به این سرویس اصافه شده که به هنرمندان غیر عضو امکان می دهد موسیقی های مورد نظر خود را در آن آپلود نمایند.
 
آینده
مراسم امسال اپل از بسیاری جهات شبیه به Google I/O بود چراکه هر دوی این شرکت ها تلاش دارند اکوسیستم های فراگیرتر، هوشمندتر و پاسخگوتر بسازند.
 
بی تردید Apple Music می تواند تحولی قابل توجه را در بازار پخش موسیقی دنیا ایجاد کند اما تاکید بیشتر این مراسم روی نسخه قوی تر از سیستم عامل مک و iOS، هوشمندسازی بیشتر سیری و افزودن امکانات بیشتر به Apple Watch بود.
 
برای آنکه با دستاوردهای اهالی کوپرتینو در حوزه سخت افزار آشنا شویم هم احتمالا باید تا اواخر امسال منتظر بمانیم و نکته دیگر اینکه Apple TV هم که دستاورد مهم دیگری برای این شرکت محسوب می شود هنوز هم معرفی نشده.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.