امنیت

فناوری اطلاعات

June 14, 2015
14:45 یکشنبه، 24ام خردادماه 1394
کد خبر: 71059

فیلتر مقابله با بمب الکترومغناطیس در کشور ساخته شد

محققان کشور در یک شرکت دانش بنیان، موفق به ساخت فیلتر مقابله با بمب الکترومغناطیسی برای حفاظت سایبری از دستگاهها و سازمانهای حیاتی و حساس کشور شدند.
سعید رحیمی – مدیر گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات کوثر در گفتگو با مهر، روشهای حفاظت الکترومغناطیسی را برای جلوگیری حملات الکترونیکی در سازمانها و دستگاههای حساس، مهم و حیاتی کشور، مهمترین روش عنوان کرد و اظهار داشت: روشهای حفاظت الکترومغناطیسی مبتنی بر چند راه حل و محصول است که یکی از محصولات اصلی در این حوزه فیلتر مقابله با بمب الکترومغناطیسی محسوب می شود.
 
وی ادامه داد: فیلتر EMP یا فیلتر مقابله با بمب الکترومغناطیس، جزء محصولات تحریمی کشور محسوب می شود که تاکنون تهیه آن با هزینه های چندبرابری و روش های مختلف برای ورود به کشور همراه بود.
 
رحیمی ادامه داد: اما به تازگی گروه دانش بنیان فناوری اطلاعات و ارتباطات کوثر موفق شده است که برای نخستین بار، این محصول را به صورت کاملا بومی در داخل کشور تولید کند.
 
مدیرعامل گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات کوثر با تاکید براینکه این محصول دارای تاییدیه مراجع امنیتی است، اضافه کرد: فیلتر بمب الکترومغناطیسی سازمانها و دستگاههای حساس را در مقابل بمب های الکترومغناطیس و فعالیتهای خرابکارانه و اقدامات تروریستی الکترومغناطیس، محافظت می کند و هم اکنون در برخی مراکز حیاتی و مهم کشور پیاده سازی شده است.
 
وی در مورد کاربردهای این محصول بومی با بیان اینکه یکی از الزامات پدافندغیرعامل، جلوگیری از حملات الکترومغناطیسی است، گفت: برای نمونه در زمان جنگ آمریکا و عراق، یکی از مواردی که کشور آمریکا از آن استفاده کرد و موفق شد در کمترین زمان عراق را شکست دهد استفاده از بمب الکترومغناطیسی بود؛ این بمب باعث می شود که بسیاری از تجهیزات الکترونیکی بسوزند و از کار بیافتد و قابل استفاده نباشد.
 
رحیمی با بیان اینکه نمونه استفاده از این فناوری در برخی کشورهای دیگر هم اتفاق افتاده است ادامه داد: ما در کشور، هنوز با اینچنین حملات و جنگ ها مواجه نشده ایم اما از آنجایی که این تهدید، بالقوه وجود دارد بسیاری از سازمانهای حیاتی و مهم کشور باید اقداماتی در حوزه امن سازی شبکه های خود به کار بندند.
 
وی تصریح کرد: براساس ابلاغیه سازمان پدافند غیرعامل کشور و دستگاههای امنیتی، محافظت الکترومغناطیسی یکی از تمهیداتی است که همه دستگاههای حیاتی و مهم و حساس، ملزم به رعایت آن هستند اما تاکنون اقدام وسیعی برای محافظت در برابر تهدیدات الکترومغناطیس در کشور انجام نشده است؛ با این حال هم اکنون سازمانها و مراکز حساس و حیاتی کشور در حال حرکت به این سمت هستند.
 
مدیرعامل گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات کوثر در مورد بومی سازی فناوری فیلتر مقابله با بمب الکترومغناطیسی به مهر گفت: در پروژه های ابتدایی، این محصول به وسیله تجهیزات وارداتی در دست تولید قرار گرفت اما به تدریج به سمت بومی سازی این محصول حرکت کردیم و موفق شدیم فیلتر بمب الکترومغناطیسی را برای اولین بار به صورت کاملا بومی در کشور تولید کنیم.
 
وی با اشاره به بررسی مدلهای خارجی در تولید این طرح و همکاری برخی مجموعه های دانش بنیان خاطرنشان کرد: این محصول با ضریب موفقیت بالا، با نمونه های خارجی کاملا قابل رقابت است و در آزمایشگاههای مورد تایید مراجع ذی ربط تست شده و گواهی نامه معتبر دریافت کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.