امنیت

فناوری اطلاعات

June 16, 2015
12:38 سه شنبه، 26ام خردادماه 1394
کد خبر: 71121

آیا ایموجی ها می توانند بهترین جایگزین برای پین های عددی باشند؟

ایموجی ها همان گزینه مناسب برای جایگزین کردن کلمات عبور هستند. اگر نظری غیر از این دارید کافی است به یاد بیاورید که رایج ترین گذرواژه در فضای مجازی همان «۱۲۳۴۵۶» است و در برخی موارد کاربران برای آنکه امنیت آنها را بیشتر کنند این ترکیب را طولانی تر کرده و از «۱۲۳۴۵۶۷۸» استفاده می کنند.
 
البته برخی از افراد وسواس فکری خاصی برای انتخاب کلمات عبور به یاد ماندنی و ایمن دارند اما متاسفانه جمع کثیری از آنها توجه ای به این موضوع نمی کنند.
 
همین مساله باعث شد که شرکتی انگلیسی به نام Intelligent Environments به این نتیجه برسد که زمان آن رسیده تا پین های چهار رقمی با زبان مورد علاقه همه، یعنی ایموجی ها جایگزین شوند.
 
 
این شرکت که در زمینه تولید نرم افزارهای بانکداری دیجیتال فعالیت می کند چیزی را ایجاد کرده که از آن تحت عنوان «نخستین گذرواژه صرفا مبتنی بر ایموجی دنیا» یاد کرده و ۴۴ صورتک مختلف را به کاربران ارائه می کند تا بتوانند از آن برای ایجاد یک پین چهار کاراکتری استفاده نمایند.
 
این شرکت اظهار داشته که پسوردهای تهیه شده با استفاده از این روش را می توان در قالب ۳۴۹۸۳۰۸ ترکیب مختلف بدون تکرار نوشت و این در حالی است که کلمات عبور سنتی تنها به ۷۲۹۰ ترکیب بدون تکرار قابل نوشتن محدود می شوند.
 
اینکه کاربران مجبور شوند به جای اعداد از ایموجی ها استفاده نمایند، انتخاب گذرواژه های مناسبتی (مثلا تاریخ تولد یا ازدواج) را نیز که حدس زدنشان بسیار ساده است، متوقف خواهد کرد.
 
Tony Buzan یکی از کارشناسان صاحب نام در حوزه حافظه است که در این رابطه می گوید: این ایده به توانایی خارق العاده افراد در به خاطر سپردن عکس و تصویر مرتبط می شود و در اصل با این توانایی سر و کار دارد.
 
استفاده از ایموجی ها به جای اعداد ایده ای هوشمندانه است با این همه زیاد هم نباید هیجان زده شد زیرا نخستین باری نیست که تلاشی برای جایگزین کردن اعداد صورت می گیرد و از طرفی، اجرایی کردن این قبیل ایده ها همواره دشوارتر از چیزی است که تصور می شود.
 
نکته دیگر اینکه بیانیه خبری این شرکت بیش از اندازه مبالغه آمیز است چراکه ادعا می کند ۶۴ درصد از متولدین دهه ۸۰ تا ۲۰۰۰ میلادی صرفا از ایموجی ها در ارتباطات خود استفاده می کنند در حالی که اینگونه نیست و در کنار این موضوع باید یادآور شویم که صنعت هم آمادگی اش را برای حمایت از این ایده مطرح نکرده است.
 
دیوید وبر مدیر عامل شرکت Intelligent Environments اعلام نموده که این شرکت هنوز هم پتنت مربوط به ایده خود را ثبت نکرده و این یعنی هر بانکی می تواند بدون دریافت مجوز پین های ایموجی را جایگزین نمونه های عددی کند.
 
البته احتمال آنکه در زمان استفاده از صورتک ها باز هم تغییری در سطح امنیت پین ها ایجاد نشود وجود دارد چراکه ممکن است به عنوان مثال چهار ایموجی لبخند به عنوان بهترین و پر کاربردترین پین مورد استفاده بسیاری از کاربران قرار گیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.