اپراتورها

بازار سرمایه

رگولاتوری

June 17, 2015
17:53 چهارشنبه، 27ام خردادماه 1394
کد خبر: 71150

تحلیل خراسان از جنجال رسانه‌ای بین وزارت ارتباطات و مخابرات: دعوای زرگری برای افزایش قیمت‌ها

نویسنده: وحید‌‌‌‌ صفایی- بایت خراسان : انتشار خبر افزایش ناگهانی تعرفه‌های مکالمه با تلفن ثابت به وسیله رسانه وابسته به مالک شرکت مخابرات، به سرعت توجه زیادی به خود جلب کرد و البته به همان سرعت نیز تکذیب شد. جالب این جاست که علاوه بر این که رگولاتوری به عنوان بازوی قانونی قیمت گذاری بر تعرفه‌های مخابراتی این موضوع را تکذیب کرده است، شرکت مخابرات نیز آن را رد کرده و احتمال صحت آن را به دلیل کم بودن افزایش تعرفه‌ها صفر دانسته است! وقتی همگان این خبر را تکذیب می‌کنند، می‌توان این طور برداشت کرد که انتشار این خبر، نوعی شیطنت رسانه‌ای بوده است که حداقل منفعت آن، ایجاد آمادگی در میان افکار عمومی برای افزایش چشم‌گیر تعرفه‌های مخابراتی و مکالمه تلفن ثابت است.
 
پیش از این، شرکت مخابرات بسته پیشنهادی خود برای افزایش تعرفه مکالمه تلفن ثابت را به وزارت ارتباطات ارائه کرده است اما وزیر ارتباطات، بررسی این بسته پیشنهادی را به ارائه طرح توسعه شرکت مخابرات منوط دانسته و عنوان کرده است تا زمانی که طرح توسعه این شرکت (که باید شامل زمانبندی، ضمانت اجرا و امضای هیئت مدیره این شرکت باشد) ارائه نشود، افزایش تعرفه‌ها مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.
 
در میان همه این خبرها، به نظر می‌رسد که از نقطه نظر صاحبان خبر (چه شرکت مخابرات و چه وزارت ارتباطات) افزایش تعرفه‌های مکالمه با تلفن ثابت امری محتوم و قطعی است و افزایش تعرفه قیمت مکالمه در سال گذشته، انتظار شرکت مخابرات را برآورده نکرده! و البته این عبارت به شکل عین به عین، از طرف مسئولان شرکت مخابرات عنوان شده است.
 
شرکت مخابرات سودده‌ترین شرکت ارتباطی در سراسر کشور است. سهام این شرکت، ارزشمندترین سهام در میان شرکت‌های خصوصی ایرانی است و البته هیچ یک از سهام داران این شرکت حاضر به فروش سهام خود نیستند. کافی است بلوک کوچکی از سهام این شرکت در بورس قرار گیرد تا در کمتر از آنی هزاران نفر برای خرید این سهام صف بکشند. همه این ها یک معنی روشن دارد و آن این است که شرکت مخابرات برای سهام داران خود اسکناس چاپ می‌کند!
 
با این وجود با مقایسه با تعرفه‌های جهانی، این شرکت همیشه بهانه‌ای به ظاهر منطقی برای درخواست افزایش تعرفه داشته است. به سبب کاهش ارزش ریال در چند سال‌ گذشته، برخی تعرفه‌های مخابراتی در ایران با قیمت ریالی پس از تبدیل به قیمت دلاری، ارزان‌تر از دیگر نقاط جهان به نظر رسید در حالی که در بیشتر کشورهای جهان به طور میانگین، هزینه مکالمه با تلفن ثابت در یک دهه گذشته سیری کاملا نزولی را پشت سر گذاشته است. در واقع آن چه در عمل مسبب افزایش تعرفه مکالمه شده و می‌شود، تورم صرف است بی‌آن‌که سر سوزنی به کیفیت خدمات مخابراتی تلفن ثابت افزوده شده باشد.
 
وزارت ارتباطات نیز با وجود شرط و شروط‌ برای افزایش تعرفه مخابرات، یکی از ذی نفع‌های اصلی افزایش تعرفه مکالمه تلفن ثابت است و از این رو، بدون شک در نهایت به افزایش تعرفه‌ها رای مثبت خواهد داد.
 
اجرای طرح همکدی که به افزایش تعرفه‌های مخابراتی منتهی شد، یکی از طرح‌هایی است که جز در چند استان کوچک و با تراکم جمعیتی بالا، تنها سبب افزایش هزینه‌ها برای مشترکان خواهد بود. ممکن است طرح همکدی در استان‌های شمالی کشور یا استان تهران که رفت و آمد میان شهرها به مراتب بیشتر است، به کاهش درآمدهای شرکت مخابرات منتهی شود اما در استان‌های بزرگی مانند خراسان، اصفهان، کرمان و یزد، این طرح تنها به افزایش تعرفه شرکت مخابرات منتهی می‌شود.
 
با این وجود شرکت مخابرات همیشه مدعی است که تعرفه‌ها باید افزایش یابد و مردم همیشه باید هزینه ناتوانی مسئولان شرکت مخابرات در افزایش درآمد از پتانسیل بسیار بالای این شرکت را پرداخت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.