باندپهن

باندپهن ثابت

June 19, 2015
17:52 جمعه، 29ام خردادماه 1394
کد خبر: 71197

دکتر سیدهاشمی: مبنای ما با دولت تعامل است در انتظار ابلاغ تعرفه های جدید هستیم

رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران ، در حاشیه مراسم افتتاح 370 طرح مخابراتی در استان تهران و البرز در میان خبرنگاران حاضر شده و در نشست خبری به پاسخگویی برخی سوالات آنها پرداخت.
 
 
رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران ، در حاشیه مراسم افتتاح 370 طرح مخابراتی در استان تهران و البرز در میان خبرنگاران حاضر شده و در نشست خبری به پاسخگویی برخی سوالات آنها پرداخت.
 
دکتر سیدهاشمی در پاسخ به این سوال که سال گذشته چنین اختلاف نظرهایی بین شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات وجود داشت، سرانجام چه شد که به توافق رسیدید؟ گفت: در حال حاضر هم مبنای ما با دولت تعامل است و منتظریم که تعرفه‌های جدید را ابلاغ کنند. 
 
وی در پاسخ به این سوال که وزارت ارتباطات معتقد است که در راستای افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت همچنان شما برنامه‌ توسعه‌ای نداشته‌اید، گفت: مدیر قبلی شرکت ما برنامه توسعه را به رگولاتوری ارائه داد و پیشنهادهای ما طی جلساتی بررسی شد و لذا اگر چنین طرحی قابل قبول نبود، باید به صورت مکتوب به ما می‌گفتند در حالی که تعرفه را به کمیسیون تنظیم مقررات بردند و آنجا بود که متوقف شد. 
 
دکتر سیدهاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح توسعه شما چه زمانی به وزارت ارتباطات ارائه شد و ظاهرا 5 پیشنهاد تعرفه‌ای داشته‌اید که جزئیات آنها مشخص نیست، آیا در این زمینه می‌توانید تعرفه‌های‌ پیشنهادی‌تان را بگویید؟ گفت:  بعد از اینکه طرح توسعه در کمیسیون مربوطه متوقف شد نامه دیگری در بهمن‌ماه سال گذشته دادیم که اعداد و ارقام مربوط به تلفن‌های ثابت و سیار در آن مشخص بود. 
 
وی با اشاره به اینکه مسئولان رگولاتوری بسیار زحمت کشیده و طرح پیشنهادی ما اصلاح هم کردند، گفت: ما 3 بسته پیشنهادی برای تعدیل تعرفه‌های تلفن ارائه دادیم که یکی از آنها این بود که تماس داخل شهری از 3 تومان به 7 تومان افزایش یافته و 33 تومان بین شهری نیز 35 تومان شود البته فرمول پلکانی نیز برای آبونمان پیشنهاد شده بود. 
 
رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران همچنین گفت: برای تعدیل هزینه‌های خود پیشنهاد آبونمان 900 تومانی را به شورای رقابت دادیم که متاسفانه آن هم متوقف شد و به اجرا نرسید. اکنون در کشور 5 میلیون تلفن ثابت بدون استفاده داریم که هزینه نگهداری هرکدام ماهانه 8500 تومان است اما میانگین درآمدی از این خطوط تنها یک هزار و 500 تومان است. 
 
دکتر سیدهاشمی با توجه به اینکه اکنون متوسط آبونمان 650 است، درباره طرح پیشنهادی گفت: پیشنهادی که در این زمینه داشته‌ایم، حداقل 350 و حداکثر 1500 تومان است که به روش پلکانی محاسبه می‌شود. 
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا با اختلافات به وجود آمده بین شما و وزارت ارتباطات بنا ندارید که مجددا مثل روال سابق با توجه به خدمات انحصاری که ارائه می‌دهید به سمت شورای رقابت برای تعرفه‌گذاری بروید، گفت: دولت جدید که روی کار آمد، آنها اعلام کردند که دستورالعمل‌ها با شورای رقابت است اما تامین تعرفه با رگولاتوری است. 
 
رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران، اشاره‌ای به هزینه‌های شرکت مخابرات در برابر شرکت پست دولتی داشت و گفت: تعرفه تلفن‌های ثابت 44.7 ریال بود در صورتی که نرخ پست برای توزیع مرسولات با قیمت پایه 200 تومان ارائه می‌شد؛ اکنون هزینه یک پست بین شهری چیزی نزدیک 4 هزار تومان شده در حالی که نرخ مکالمه ثابت به یک ریال رسیده است، حال خودتان بررسی کنید که حق با کیست.
 
دکتر سیدهاشمی گفت: ما از روز شنبه هفته آینده فراخوان‌هایی را در زمینه‌ی واگذاری سهم 50 + یک درصدی مخابرات منتشر خواهیم کرد.
 
وی در عین حال یادآور شد: با توجه به این‌که این بخش به بورس ارتباط پیدا نمی‌کند، فراخوان آن منتشر می‌شود تا به صورت مزایده واگذاری مربوطه صورت بگیرد.
 
رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران ،درباره جزئیات تصمیم مخابرات بر واگذاری این شرکت اظهار کرد: وقتی ما بحث واگذاری را مطرح می‌کنیم بیشتر به مساله‌ی سهام‌داری مربوط می‌شود ما خریداران حاضریم با همان شرایطی که این شرکت را خریداری کردیم آن را بفروشیم و در این میان دوست نداریم بگویند رانت‌خواری کردند و غیره.
 
دکتر سید هاشمی ادامه داد: زمانی که ما این شرکت را خریدیم هر آنچه بر روی تابلو به عنوان قیمت تعیین شده بود به شکل دو برابری پرداخت کردیم، امروز هم در برابر واگذاری دو برابر قیمت این شرکت را خواهیم فروخت.
 
وی اظهار کرد: زمانی که طرح هم‌کد سازی اجرایی شد تعرفه ما از هر پالس 58.7 ریالی به 30 ریال برای مکالمات درون استانی رسید و از سوی دیگر قرار بر آن شد که به جای پالس، دقیقه واحد اندازه‌گیری تعرفه شود و در تماس‌ها نیز به جای محاسبه دقیقه، ثانیه‌ها حساب شود. براین اساس بسیاری از مکالمات ما به یک تا دو ریال کاهش پیدا کرد.
 
دکتر سیدهاشمی ادامه داد: از سوی دیگر شهرهای اطراف تهران تا پیش از هم‌کدسازی حکم بین شهری را داشت اما با اجرای این طرح آنها هم داخل شهری حساب شد و بدین ترتیب از این بخش هم بخشی از درآمد مخابرات کاهش یافته و در نهایت با اجرای این طرح حدود 270 میلیارد تومان درآمد مخابرات کاهش پیدا کرد.
 
وی همچنین متذکر شد: این اتفاق در شرایطی رخ داد که کل گردش مالی ما در تلفن ثابت 4000 میلیارد تومان است و در این میان 270 میلیارد تومان رقم قابل توجهی است و رقم کمی محسوب نمی‌شود البته در کنار این رقم ما هزینه‌های قابل توجهی را برای طرح هم‌کدسازی در نظر گرفتیم و در آن دوره قرار بر آن است که پس از گذشت شش ماه از اجرای این طرح ارزیابی‌های مجدد صورت گرفته و تعرفه های ما در صورت زیان‌ده بودن این طرح تعدیل شود. .
 
دکتر سیدهاشمی در پاسخ به این سوال که ظاهرا گفته شده مخابرات موافق است تعرفه‌ها را به قبل از هم‌کدسازی بازگرداند؟ گفت: ما این چنین موضوعی را به صورت کتبی اعلام نکردیم، هرچند که ممکن است نظر برخی مدیران ما اینگونه باشد. البته 2 پیشنهاد در ارتباط با تلفن ثابت داشتیم که شاید بسیار راه‌گشا باشد. 
 
رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران درباره این پیشنهادها گفت: یکی از آنها این بود که مکالمات نامحدود را در شبکه مخابرات تنها با یک رقم ثابت ماهانه که از 3 هزار و 500 تومان شروع می‌شد و پلکانی تا سقف 10 هزار تومان برای شهرهای بزرگ می‌رسید، برای تلفن‌های ثابت شهری و بین شهری داشته باشیم. پیشنهاد دیگر نیز تعدیل تعرفه‌های موجود با توجه به افزایش هزینه‌های تمامی بخش‌های مختلف کشور بود.
 
دکتر سیدهاشمی عنوان کرد: افزایش حقوق پرسنل، تورم در سایر بخش‌های اقتصادی کشور و حتی هزینه‌هایی همچون حفاری که اکنون برای مخابرات 3 برابر شده و برای یک متر حفاری باید 300 هزار تومان به شهرداری بدهیم، با توجه به اینکه هزینه واگذاری هر خط تلفن ثابت 50 هزار تومان است، اصلا به صرفه نیست و باید تعرفه‌ها تعدیل شود. 
 
وی اشاره‌ای به سرمایه‌گذاری 11 هزار میلیاردتومانی مخابرات بعد از خصوصی‌سازی داشت و گفت: علی‌رغم تمامی مشکلات و ثبات در تعرفه‌ها سال 82 تاکنون به این میزان توسعه رسیده‌ایم. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.