رگولاتوری

June 22, 2015
17:20 دوشنبه، 1ام تیرماه 1394
کد خبر: 71325

اصلاح ساختار مخابرات؛ شرط وزیر ارتباطات برای کمک به این شرکت

سخنگوی کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 با اشاره به حضور وزیر ارتباطات در جلسه امروز این کمیسیون از شرط این وزارت‌خانه برای کمک به شرکت مخابرات در صورت اصلاح ساختار خبر داد.
 
اسماعیل جلیلی در گفت و گو با ایسنا، از ارائه گزارش کار گروه رسیدگی به طرح اصلاح ماده 3 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 در این جلسه خبر داد و گفت: در این گزارش عنوان شد که سازمان‌های توسعه‌ای علی رغم این که به لحاظ قانونی محدودیتی ندارند اما در ایجاد زیرساخت در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم اقدام جدی صورت نگرفته است.
 
وی افزود: علی رغم اختیارات جدیدی که به سازمان‌های توسعه‌ای در قالب این طرح ارائه می‌شود ضمن اینکه شرایط را برای سرمایه گذاری در مناطق محروم فراهم می‌کند اما به دلیل سابقه عملکرد ضعیف سازمان‌های توسعه‌ای اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد. در این جلسه مقرر شد کارگروه در چارچوب قانون اصل 44 جلسات خود را ادامه دهد و گزارش نهایی اصلاح ماده 3 را سه هفته آینده به کمیسیون ارائه کند.
 
این نماینده مجلس از ارائه گزارش وزیر ارتباطات و معاونین وی از عملکرد این وزارت‌خانه در راستای اجرای سیاست‌های اصل 44 در این جلسه خبر داد و اظهار کرد: بر اساس این گزارش زیرساخت‌ها در فیبر نوری، شبکه‌های داخلی، و بین‌المللی و ترافیک خارجی در دولت یازدهم افزایش بالایی داشته است. همچنین پروژه‌ی توانا به عنوان یک پروژه ملی که تبادل داده‌های ملی را مدیریت می‌کند در حال اجراست. این پروژه مبتنی بر توانایی های ملی است و محیط امن و پایدار در سطح ملی ایجاد می‌کند و در پدافند غیر عامل کمک شایانی به کشور خواهد داشت.
 
جلیلی یاد آور شد: بر اساس این گزارش در اجرای بند ب سیاست‌ها 25 درصد پست بانک به سهام عدالت واگذار شده و 20 درصد از مخابرات به سهام عدالت اختصاص یافته است علاوه بر این در اجرای بند ج سیاست‌ها 49 درصد پست بانک به بخش خصوصی و 80 درصد مخابرات به بخش غیر دولتی واگذار شده است. همچنین در بند د سیاست‌های نظارت‌های وزارت‌خانه بر فعالیت بنگاه‌ها، خدمات، درآمدها و سرمایه گذاری‌ها و همچنین واگذاری‌ها به سهام عدالت اجرا شده است.
 
سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 ادامه داد:‌ در این گزارش همچنین عنوان شد که در بند ه تصویب و اعمال مقررات، ایجاد فضای رقابتی، رومینگ بین‌المللی و تعرفه خدمات ارتباطات انجام شده است. در برنامه پنجم توسعه نیز 22 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مصوب شده بود که از سهم 7000 میلیارد دولت 3.3 هزار میلیارد تومان انجام شده و از 15.4 هزار میلیارد تومان بخش خصوصی 5 و نیم هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.
 
وی با اشاره به اظهارات اعضای کمیسیون در مورد عدم اقدام جدی برای زیر ساخت‌های تلفن ثابت، تلفن همراه و اینترنت در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته و همچنین عدم توزیع متوازن منابع در همه مناطق خاطر نشان کرد: همچنین عنوان شد که فرصت هاب منطقه‌ای بودن ایران مورد توجه قرار نگرفته و وزارت خانه باید برای آن برنامه ریزی جدی داشته باشد. همچنین خلق ثروت در ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد توجه قرار نگرفته است و شرکت مخابرات نیز در ارائه خدمات و قیمت خدمات وضعیت نامناسبی دارد.بحث اخیر فروش این شرکت نیز نشان از تعارض و تضاد بین وزارت‌خانه و شرکت دارد.
 
جلیلی با اشاره به سخنان وزیر ارتباطات در این جلسه نیز یاد آور شد: ایشان گفتند که آنچه در کشور تولید نمی شود و دولت به آن نیاز دارد باید از منابع داخلی و تولید داخلی استفاده شود.
 
این نماینده مجلس اضافه کرد:‌ در این جلسه عنوان شد که سود همراه اول آنقدر بالاست که انواع و اقسام شرکت‌ها و بانک‌ها را خریداری کرده است لذا ادعای شرکت مخابرات مبنی بر زیان دهی مورد تایید نیست و مخابرات باید سود دولت، سود سهام عدالت و بدهی‌های خود را به دولت پرداخت کند. در واقع شرکت مخابرات باید خصوصی بماند اما اقدامات توسعه‌ای را انجام دهد؛ در حالی که اقدامات توسعه‌ای تا امروز بسیار ناچیز بوده است و شرکت مخابرات با استناد به مصوبه شورای رقابت اقدام به افزایش تعرفه‌ها کرده است.
 
وی با اشاره به سخنان وزیر ارتباطات ادامه داد:‌ به گفته‌ی وزیر اشکال در واگذاری مخابرات این بوده که همه تجهیزات و تاسیسات ایستگاهها و زیر زمین را واگذار کرده و باعث شده انحصار از دولت گرفته شود و انحصار جدید ایجاد شود. در واقع در شرکت مخابرات مالکیت واگذار شده اما حاکمیت واگذار نشده زیرا این بخش قابل واگذاری نیست.
 
سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 ادامه داد:‌ در این جلسه مطرح شد که شرکت مخابرات به دنبال این بوده که با درآمدهای مخابرات بدهی‌های خود را به دولت پرداخت کند . حقوق بالا و هزینه‌های بالای آن نشان می‌دهد که شرکت زیان‌ده نیست و با فشار برای افزایش تعرفه‌ها آن را از جیب مردم دریافت می‌کند. در حالی که باید به جای افزایش تعرفه‌ها ساختار اصلاح و هزینه‌ها کاهش یابد.
 
به گفته‌ی جلیلی، واعظی در این جلسه همچنین عنوان کرده که وزارت خانه به شرکت کمک می‌کند مشروط بر این که مدیریت و ساختار شرکت مخابرات برای کاهش هزینه‌ها اصلاح شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.