سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

June 23, 2015
12:22 سه شنبه، 2ام تیرماه 1394
کد خبر: 71352

شفاف سازی مایکروسافت در مورد دریافت کنندگان واقعی نسخه رایگان ویندوز ۱۰

هفته گذشته مایکروسافت با انتشار بیانیه ها و خبرهای مختلف همه را در مورد طرح هایش برای ارائه آپگریدهای رایگان ویندوز ۱۰ دچار سردرگمی کرد. در ابتدا به نظر می آمد هر کسی که ویندوز ۱۰ را تست کرده می تواند نسخه رایگانی از آن را دریافت نماید اما حقیقت پیچیده تر از چیزی است که تصورش را کنید.
 
حال این غول نرم افزاری برای برطرف کردن ابهامات در این رابطه، خبر منتشر شده در سایت خود را به روز رسانی کرده تا مشخص نماید چه کسی می تواند نسخه رایگان ویندوز ۱۰ را داشته باشد.
 
بر این اساس، کاربران ویندوز ۷ و ویندوز ۸٫۱ قطعا در تاریخ هفتم مرداد ماه نسخه رایگانی از ویندوز ۱۰ را دریافت خواهند کرد و استفاده کنندگان از نسخه پیش نمایش هم یک آپدیت رایگان دریافت می کنند. اما نکته مهم اینجاست که مایکروسافت تنها در صورتی ویندوز ۱۰ را برای تست کنندگان فعال نگه می دارد که آپدیت های پیش نمایش آتی را نیز دریافت کنند و همچنان در طرح اینسایدر مشارکت نمایند.
 
 
بنابراین اگر بیلد پیش نمایش ویندوز ۱۰ را نصب کرده و آن را به نسخه نهایی ارتقاء دهید، مادامی که آپدیت های پیش از انتشار آن را دریافت نمایید، فعال خواهید ماند.
 
Gabe Aul رئیس طرح اینسایدر ویندوز در این رابطه اظهار داشته: «چون ما همچنان طرح اینسایدر ویندوز را ادامه می دهیم، کاربران همچنان می توانند بیلدهای آن را دریافت نموده و آن بیلدها هم طبق شرایط برنامه اینسایدر فعال خواهند ماند.»
 
به این ترتیب، اگر همین حالا یک نسخه پیش نمایش از ویندوز ۱۰ را نصب کنید و در تاریخ هفتم مرداد ماه نیز آن را به نسخه نهایی به روز رسانی نمایید و سپس آپدیت های پیش از انتشار را نصب نکنید (یعنی از طرح اینسایدر خارج شوید)، در صورتی که از ویندوز ۷ یا ۸٫۱ به نسخه جدید مهاجرت نکرده باشید، دیگر یک کاربر دارای مجوز در نظر گرفته نخواهید شد.
 
مایکروسافت اعلام کرده در صورتی که نسخه پیش نمایش ویندوز ۱۰ را نصب کرده باشید و دیگر در طرح نصب آپدیت های مشارکت ننمایید «باید به نسخه قبلی خود باز گردید یا مجوز تازه ای را برای استفاده از ویندوز ۱۰ دریافت کنید.» این شرکت همچنین اعلام کرده: «اگر به نسخه قبلی سیستم عامل خود مهاجرت نکنید یا مجوز یاد شده را دریافت نکنید، بیلد مورد استفاده شما منقضی خواهد شد.»
 
مایکروسافت با انتشار این خبر، روشن کرده است که نصب نسخه پیش نمایش از ویندوز ۱۰ و آپگرید آن به نسخه نهایی و عدم دریافت آپدیت های بعدی «نمی تواند به دریافت مجوز برای ویندوز XP یا ویستا ختم شود.»
 
در هر صورت، اگر نسخه پیش نمایش ویندوز جدید را نصب کنید و همچنان به دریافت آپدیت برای آن ادامه دهید آنگاه می توانید نسخه رایگانی از ویندوز ۱۰ را داشته باشید، با این حال مجبور خواهید بود که برای فعال نگه داشتن آن، آپدیت های آتی را نیز دریافت نمایید.
 
شرکت مورد بحث اعلام کرده که ویندوز ۱۰ «با هدف نصب شدن روی دستگاه های ویندوزی اصلی» ارائه می شود با این همه، اگر مجوز استفاده از ویندوز ۷ یا ۸٫۱ را در اختیار ندارید طرح اینسایدر روشی بدون هزینه برای استفاده از این نسخه ویندوز خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.