لبه تکنولوژی

June 25, 2015
12:33 پنجشنبه، 4ام تیرماه 1394
کد خبر: 71426

چیپ‌ست‌هایی که نقش اعضای بدن را بازی می‌کنند

گروهی از دانشمندان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت چیپ‌ست‌هایی شده‌اند که قابلبت بازسازی رفتارهای و واکنش‌های اعضای بدن انسان را دارند.
 
دانشمندان دانشگاه هاروارد میکروچیپ‌هایی ساخته‌اند که رفتارهای اعضای بدن انسان را بازسازی می‌کند. هدف ساخت این چیپ‌ها، جلوگیری از انجام آزمایش روی حیوان‌های زنده است.
 
این میکروچیپ‌های شفاف که «عضو-روی-چیپ‌ست» (Organ-on-chip) نام گرفته‌اند توسط مهندسان زیست‌شناسی موسسه Wyss ساخته شده‌اند. این چیپ‌ها در کوچک‌ترین ابعاد می‌توانند اعضایی مثل قلب، شش‌ها یا روده‌ها را بازسازی کنند و عکس‌العمل دقیقی نسبت به داروها یا تغییراتی را که بر روی آن‌ها انجام می‌شود،نشان دهند. استفاده از این چیپ‌ست‌ها می‌تواند هزینه‌ی این‌گونه آزمایش‌ها را کم کند و نتایج را هم با سرعت بیشتری ارایه دهد. با این حال جایگزینی این چیپ‌ست‌ها به‌جای حیوان‌های آزمایشگاهی، مهم‌ترین هدف ساخت‌ها آن بیان شده است.
 
 
خبرگذاری Independent درباره‌ی این چیپ‌ست نوشته است: «با نگاه کوتاهی به شبکه‌های اجتماعی و خبرگذاری‌ها، می‌توان به این دیدگاه رسید که فناوری فقط برای سرگرمی یا جنگ استفاده می‌شود. اما «عضو-روی-چیپ‌ست» نشان داده است که می‌توان از تکنولوژی به‌نحوی استفاده کرد که برای هر کسی نفعی داشته باشد.»
 
«موزه‌ی طراحی لندن» این چیپ‌ست را به عنوان بهترین طراحی سال انتخاب کرده است. «دان اینگبر»، از بنیان‌گذاران موسسه‌ی Wyss و سازنده‌ی این تکنولوژی جدید درباره‌ی آن می‌گوید: «عضو-روی-چیپ‌ست این امکان را برای ما فراهم کرده است تا ساختارها و رفتارهایی زیستی را مشاهده کنیم که تا به امروز از آن بی‌خبر بوده‌ایم. با استفاده از این چیپ‌ست‌ها می‌توانیم رفتارهای مولکولی که در اعضای بدن انسان اتفاق می‌افتند را مشاهده کنیم؛ رفتارهایی که در بدن حیوانات رخ نمی‌دهند.»
 
بر اساس گزارش‌هایی که بنیاد مردمی حمایت از حیوانات (PETA) ارایه داده است، سالانه از بیش از 100 میلیون جانور شامل موش، خرگوش، میمون، پرنده یا سگ برای آزمایش‌های دارویی، غذایی و یا آرایشی استفاده می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.