باندپهن

باندپهن ثابت

June 26, 2015
23:54 جمعه، 5ام تیرماه 1394
کد خبر: 71470

شرکت مخابرات خریداریم!

از زمان خصوصی سازی شرکت مخابرات تا به امروز، انتقادات گسترده‌ای علیه نحوه خصوصی سازی این شرکت مطرح بوده است. علاوه بر شکل و نحوه خصوصی سازی این شرکت، بسیاری بر این باور بودند که شرکت مخابرات به کمترین قیمت واگذار شد و خریداران، ارزش واقعی آن را پرداخت نکردند، علاوه بر این که رقم تعیین شده برای سهام مخابرات به صورت اقساطی دریافت شد.
 
اخیرا یکی از مسئولان وزارت ارتباطات مدعی شده بود که ارزش سهام شرکت مخابرات 140 هزار میلیارد تومان است. این رقم تقریبا ده برابر رقمی است که شرکت مخابرات به بخش خصوصی واگذار شده است. در واکنش به این ادعا، یکی از سهامداران عمده و بلوک مدیریتی شرکت مخابرات، اعلامیه‌ای مبنی بر فروش سهام این شرکت منتشر کرد.
 
به نقل از تابناک، سید هاشمی، رئیس شرکت سرمایه گذاری توسعه اعتماد مبین و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: "در این باره ادعا شده بود که ارزش سهام مخابرات 140 هزار میلیارد تومان است که ما پاسخ آن را داده ایم. ما حاضریم نه تنها سهام را به قیمت نصف این مبلغ واگذار کنیم که حتی ‌به کمتر از یک سوم آن ـ که چیزی کمتر از 46 هزار میلیارد تومان هم می شود ـ نیز واگذار کنیم و خواهش کردیم اگر کسی تمایل دارد، خود را معرفی کند". آگهی فروش سهام این شرکت را که در سایت رسمی شرکت مخابرات منتشر شده است، از طریق لینک زیر مشاهده کنید:
 
 
ورودی شرکت در مزایده 50 میلیون تومان تعیین شده و معامله به صورت نقدی خواهد بود. 120 میلیارد تومان نیز ضمانت شرکت در مزایده است.
 
جالب این جاست که بر اساس بند 12، بدهی‌ها و کسری‌های شرکت مخابرات (متناسب با سهام) به خریدار منتقل خواهد شد.
 
اقدام اخیر شرکت توسعه اعتماد مبین، یک طنز تلخ است، چرا که به وضوح روشن است هیچ شخص یا شرکتی توان انجام این چنین خریدی را ندارد. جالب این جاست که در یکی از بندهای این اعلامیه آمده است که شرکت توسعه اعتماد مبین در رد پیشنهادات مختار است و در واقع هر چه بیشتر صوری و نمایشی بودن این اقدام را روشن می‌کند.
 
با این وجود جا دارد به مدیر عامل این شرکت بگوییم، آن زمان که جنابعالی و همکارانتان قصد داشتید سهام شرکت مخابرات را بخرید، دولت در اقدامی شگفت انگیز سهام شرکت مخابرات را به صورت اقساطی و از محل بیت المال به شما واگذار کرد و اقساط آن را کوچک‌تر از رقم سود شرکت مخابرات در همان زمان در نظر گرفت.
 
حال انتشار اعلامیه برای فروش شرکت مخابرات چه معنایی جز به مضحکه گرفتن منتقدان فروش غیرمنصفانه شرکت مخابرات دارد؟ آیا این رفتار، توهین به مردم و دولت نیست؟ "که ما توانستیم این چنین جواهری را به مفت و اقساطی بخریم، حال بیایید و بهای واقعی آن را به نقد بدهید" و البته اگر کسی پیدا شود و این بها را بپردازد، سود آن در جیب چه کسانی خواهد رفت؟ چه تفاوتی برای مردم ایجاد خواهد شد؟
 
جز این که همه انتقادها جامه صحت خواهد پوشید و اثبات خواهد شد که چه ظلمی در هنگام خصوصی سازی شرکت مخابرات به مردم روا شد و هیچ کس مانع از ثبت این قرارداد سراسر ضرر برای ملت ایران، نشد اما محتمل‌تر آن است که این مزایده حتی شرکت کننده‌ای نخواهد داشت، چرا که به واقع همه می‌دانند که چنین سهام ارزشمندی به قیمت واقعی خریداری ندارد و اگر کسی امروز صاحب آن است، او نیز به قیمت واقعی این سهام را نخریده است. پس معلوم نیست این شاخ و شانه کشیدن‌ها برای چیست؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.