فناوری اطلاعات

طراحی سیستم آهن‎ربای هوشمند برای خطوط راه‌آهن

یک کارشناس نرم‎افزار گفت: راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران با 7500 کیلومتر فیبرنوری بعد از شبکه مخابرات دارای بزرگ‎ترین شبکه فیبرنوری در کشور است.
 
محمد ماسوری در گفت‎وگو با ایسنا در لرستان، بیان کرد: راه‎آهن همواره به عنوان بخش استراتژیک و پر اهمیت یک کشور محسوب می‎شود که نقش بسیار پررنگی در پویایی اقتصاد هر کشور ایفا می‎کند.
 
وی اضافه کرد: سالیانه در جهان سرمایه‎گذاری هنگفتی در جهت ساخت، نگه‎داری و توسعه خطوط ریلی صورت می‎پذیرد. از سویی دیگر گسترش شبکه ریلی کشور و افزایش ناوگان ریلی خصوصا در بخش حمل بار، ضرورت برنامه‎ریزی‎ها و سازماندهی هرچه بیشتر را در این بخش بیش از پیش آشکار می‎کند.
 
ماسوری ادامه داد: در مواجهه با روند رو به رشد تقاضای سرعت و ظرفیت بالا در حمل و نقل ریلی، صنعت حمل و نقل کشور ناچار است به سوی هوشمند سازی سیستم ریلی خود گام بردارد، زیرا در طول سالیان اخیر با توسعه زیرساخت ریلی و استفاده مقدماتی از صنعت IT، روش‎های سنتی به حداکثر بازدهی خود رسیده‎اند، لذا نیاز به یک تحول اساسی در این صنعت به شدت احساس می‎شود.
 
این کارشناس نرم‎افزار با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته روند ترکیب صنعت IT با خطوط ریلی تقریبا تکمیل شده و به حد ایده‎آل خود رسیده است، گفت: وجود سخت‎افزارهای جدید و طراحی ابر نرم‎افزارهای قدرتمند این امکان را فراهم آورده است تا حمل و نقل ریلی با ترکیب این سیستم‎ها با اجزاء ساختاری خود یک سیستم هوشمند ترکیبی را به وجود آورده و در جهت بهینه سازی عملکرد و سرعت بخشیدن روند رو به رشد این سیستم گام بردارد.
 
وی با اشاره به سیستم آهن‎ربایی هوشمند خطوط، اظهار کرد: این طرح حاصل ایده‎پردازی و تجربیات ارزشمند IT در حوزه سخت‎افزار، نرم‎افزار و کاوش در سیستم‎های هوشمند ریلی در آمریکا و اروپا و ترکیب آنها با بسترهای موجود خصوصا بستر ارزشمند فیبرنوری در حوزه خطوط ریلی است، امید می‎رود گامی هر چند کوچک در راستای توسعه کشور و بهره‎وری هرچه بیشتر خطوط ریلی برداشته شود.
 
ماسوری ادامه داد: سیستم پیشنهادی در این طرح ترکیبی از ایده‎های نو و خلاقانه و زیرسیستم‎های ارزشمندی است که در مهم‎ترین خطوط ریلی دنیا مورد استفاده قرار گرفته و بارها و بارها بازدهی بالای خود را نشان داده است، لیکن نکته‎ای که این طرح را برجسته می‎کند، در دسترس بودن طرح پیشنهادی با توجه به بسترهای موجود در خطوط ریلی و همچنین امکانات و توانایی‎های تیم توسعه است که مشخصه‎های ارزشمندی از جمله خلاقیت و تخصص را سرلوحه کار خود قرار داده‎اند.
 
این پژوهشگر نرم‎افزار بیان کرد: راه‎آهن جمهوری اسلامی ایران با داشتن 7500 کیلومتر فیبرنوری بعد از شبکه مخابرات دارای بزرگ‎ترین و مهم‎ترین شبکه فیبر نوری در کشور است که می‎تواند به عنوان بستری ارزشمند راه را برای توسعه طرح پیشنهادی کاملاً هموار کند.
 
وی خاطرنشان کرد: تک تک قسمت‎های مورد پیشنهاد از منظر فنی و قابلیت پیاده‎سازی مورد کاوش و ارزیابی قرار گرفته‎اند و در نهایت با اتکا به نیروی کاملاً بومی با کیفیت مطلوب و در سطوح جهانی قابلیت پیاده‎سازی پیدا کرده و به راحتی می‎تواند جایگزینی شایسته برای سیستم‎های قدیمی‎تر شود.
 
ماسوری تصریح کرد: این طرح تحت عنوان RIMS - Railway Intelligent Magnet System - یا سیستم آهن‎ربای هوشمند خط آهن نام‎گذاری می‎شود. علت این نام‎گذاری ابداع هسته نرم افزاری سیستم است که تحت عنوان IMS شناخته می‎شود.
 
این کارشناس نرم‎افزار اضافه کرد: با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و حرکت شرکت‎ها و سازمان‎ها به سوی مکانیزه شدن، سیستم‎های نرم‎افزاری نیز دچار یک تحول اساسی شده و به سرعت سیستم‎های مختلف به بازار نرم‎افزارهای کامپیوتری اضافه شدند اما سیستم‎های مبتنی بر وب و آنلاین، یک گام فراتر رفته و امکان دسترسی به حساب‎ها، گزارشات و اسناد را از هر نقطه‎ای در دنیا، فراهم می‎کند که به عنوان مثال حتی می‎توانید از طریق گوشی موبایل نیز به انجام امور روزانه بپردازید.
 
وی یادآور شد: سیستم نرم‎افزاری مبتنی بر وب RIMS یک هسته قدرتمند است که تکنولوژی‎های ابداعی توسط تیم توسعه آپاسای آنرا به یک سیستم مجتمع با خدمات سطح بالا تبدیل می‎کند که زیر سیستم‎های مختلف همانند یک قطعه آهن به هسته مرکزی تحت عنوان آهن‎ربای هوشمند می‎چسبند و خود را با سیستم سازگار می‎کنند.
 
ماسوری بیان کرد: نتیجه آن بوجود آمدن یک سیستم مجتمع، هوشمند، دارای امنیت بالا و بسیار قابل اطمینان، با محیطی کاملا امن و مقاوم در برابر نفوذ و هک، و ایجاد بستر و امکاناتی برای پوشش سریع و قابل اعتماد در پی نیازهای پیش بینی نشده شرکت‎ها و سازمان‎ها به داشتن سیستم یکپارچه غیرمتمرکز و ایجاد ابزارهائی برای آسان کردن ارتباط از راه دور، انعطاف و تغییرپذیری سریع در نیاز کاربران است.
 
این کارشناس نرم‎افزار گفت: مهم‎ترین خصوصیت این طرح استفاده از تکنولوژی‎های ابداعی تیم طراحی است که نمونه داخلی و خارجی نداشته و سبب ایجاد یک تحول اساسی در نحوه طراحی و پیاده سازی این طرح شده که متضمن قدرت بلامنازع این سیستم در مقابل دیگر رقبا است.
 
وی گفت: چیزی که RIMS را از دیگر سیستم‎های نرم افزاری موجود جدا می‎سازد نوع نگرش این سیستم به کاربران و همچنین تکنولوژی‎هایی است که در آن استفاده می‎شود.
 
ماسوری افزود: سیستم‎های نرم افزاری حال حاضر با فن آوری و معماری منسوخ، عدم ارائه خدمات مطلوب و مورد رضایت کاربران، محدودیت‎های طراحی، تغییر پذیری‎های سخت و غیرقابل اعتماد، به روزآوری دیرهنگامی که منطبق بر نیازهای کنونی کاربران نیست؛ در حال حاضر نمی‎توانند با سازمان‎ها و شرکت‎ها در راستای خط مشی گسترش و پیشرفت روزافزون و گام نهادن در عرصه موفقیت بر بازارهای داخلی و خارجی و پشت سر نهادن رقیبان آنچنان که باید همسو شوند.
 
این محقق با بیان اینکه طرح RIMS با بهره‎گیری از تکنولوژی‎های روز دنیا و فارغ از وابستگی به یک پلتفرم خاص حاصل از WebBase بودن آن، تلاش می‎کند نیاز کاربر هوشمند امروزی را برآورده سازد تصریح کرد: هسته مرکزی که حاصل ایده خلاقانه و تکنولوژی‎های ابدایی تیم فنی آپاسای است، هیچ‎گونه مشابه داخلی و خارجی نداشته و حاصل چندین سال تجربیات ارزشمند در حوزه توسعه نرم افزار است.
 
وی با اشاره به برخی از تکنولوژی‎های تولیدی مورد استفاده در هسته مرکزی طرح با نام‎گذاری ابداعی شرکت گفت: ای جکس وارون (Invers Ajax)، مدلینگ چند لایه هوشمند( Multi Layer Modeleing Intelligent)، تولید سی اس اس هوشمند (Intelligent CSS Builder) و چندین تکنولوژی دیگر از این فن‎آوری‎هاست.

​​