تلفن همراه

گوشی

June 28, 2015
9:47 یکشنبه، 7ام تیرماه 1394
کد خبر: 71509

چرا در ونزوئلا، آیفون ۶ در حدود ۴۸ هزار دلار قیمت دارد؟

ماریا ورونیکا فرناندز به هشت فروشگاه مختلف در کاراکس سر زد تا نام خود را به لیست انتظار برای خرید موبایلی اضافه کند که حتی علاقه ای هم به آن نداشت.
 
فرناندز ۲۴ ساله چند وقت پیش موبایل گلکسی S4 خود را به زور اسلحه تسلیم سارقان کرد و از همان زمان دردسرهایش برای خرید یک تلفن همراه جدید آغاز شد؛ دردسرهایی که بسیاری از شهروندان ونزوئلا (کشوری که بالاترین نرخ تورم در دنیا را دارد) و با مشکل کمبود غذا و جرائم سازمان یافته دست و پنجه نرم می کند، با آن آشنایی دارند.
 
مشکل پیدا کردن موبایل در این کشور درست مانند پیدا کردن دستمال کاغذی، آرد و روغن پس از سه یا چهار بار مراجعه به سوپر مارکت در آن است. فرناندز می گوید، پس از چند هفته انتظار موفق شد که یک موبایل Galaxy Fame را خریداری کند؛ دستگاهی پایین رده تر نسبت به موبایل قبلی اش که امکانات کمتری را هم در خود جای داده بود. خودش می گوید که «اگر این یکی را از دست بدهد دیگر دلش نمی سوزد.»
 
 
نبود درآمد و کمبود دلار، خرید تلفن همراه را از سال پیش برای فرناندز و هموطنانش سخت تر کرده است و بسیاری از آنها باید قید خرید یک دستگاه پیشرفته را بزند.
 
طبق پیش بینی موسسه تحقیقاتی Pyramid در سال ۲۰۱۵ میلادی تنها ۴٫۹ میلیون دستگاه موبایل در این کشور به فروش خواهد رسید که در مقایسه با رقم ۹ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۲ افتی ۴۶ درصدی را نشان می دهد.
 
کاهش روز افزون شمار کاربران موبایل کشور مورد بحث، در آمریکای لاتین که سال گذشته بازار موبایل آن رشدی ۴ درصدی را تجربه کرده، امری غیر عادی محسوب می شود.
 
اما این کشور برای تهیه دلار و پرداخت پول مورد نیازش بابت وارد کردن کالاهای اولیه با مشکل روبروست، حال دستگاه های موبایل که جای خود را دارند. علت هم آن است که ۹۵ درصد از صادرات ونزوئلا به نفت وابسته بوده و قیمت نفت خام در این کشور هم در نیمه دوم سال حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند.
 
ارائه دهندگان خدمات موبایل هم به جای آنکه این دستگاه ها را مستقیما از تولید کنندگانشان به داخل کشور وارد نمایند، مجبورند که از طریق شرکت واسطه Telecom Venezuela اقدام نمایند و کمبود دلار هم باعث شده که این واسطه دولتی نتواند به وعده هایش عمل نمایدو سفارشات صورت گرفته را به مشتریانش تحویل دهد.
 
تعمیر و قطعات
Eduardo Eckholt مالک فروشگاه Celular Premium مرکز خرید Paseo Las Mercedes در کاراکاس است و اظهار داشت که مشکلات موجود برای واردات تلفن همراه مانع از این می شود که جدیدترین مدل ها را در مغازه خود داشته باشد و به همین خاطر ترجیح می دهد که تمرکزش را روی تعمیر موبایل و فروش قطعات بگذارد.
 
Eckholt پنجاه و سه ساله می گوید: من ۱۸ سال است که در این کار هستم و می بینیم که مردم ترجیح می دهند بیشتر موبایل خود را تعمیر کنند تا اینکه یک مدل جدید بخرند.
 
کمیاب بودن تلفن های هوشمند پشتیبانی کننده از ۴G که تقاضا برایشان هم زیاد است باعث شده که نوعی بازار سیاه برای این محصولات در ونزوئلا به وجود بیاید و حتی امکان به سرقت رفتن این موبایل ها را نیز زیاد کرده است.
 
Tina Lu مشاور ارشد شرکت Counterpoint در خطوط هوایی Buenos می گوید: اگر موبایل زیبایی دارید و آن را در خیابان از جیب خود درآورید بالاخره روزی آن را از شما سرقت خواهند کرد و چنانچه تصمیم بگیرید یک موبایل جدید بخرید قیمت آن بیش از اندازه زیاد برای شما تمام می شود.
 
کنترل پول
تورم افسار گسیخته از طرف دیگر به افزایش قابل توجه قیمت ها در این کشور می انجامد. نرخ سالانه تورم ونزوئلا در ماه دسامبر برابر با ۶۹ درصد اعلام گردید و شرکت بانکداری Barclays Plc در روز ۲۰ ماه می نرخ تورم در این کشور را سه رقمی اعلام کرد.
 
فرناندز، عاقبت ۱۷۰۰۰ بولیوار را بابت خرید موبایل مدل Fame سامسونگ با پشتیبانی از شبکه ۳G پرداخت کرد که برابر با ۲۷۰۰ دلار می شود و اگر بخواهیم طور دیگری این رقم را برایتان تشریح کنیم برابر با حقوق ۲٫۳ ماه یک کارگر با پایین ترین میزان دستمزد در این کشور است.
 
از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون تدابیر کنترلی شدیدی روی سیستم پولی این کشور اعمال گردید اما مردم آن علیرغم آنکه بالاترین نرخ رشد تورم را تجربه می کنند، باز هم امیدوارند که دلار پس اندازهایشان را حفظ کند.
 
برخی از شهروندان این کشور تلاش دارند با استفاده از مستمری سالانه ای که توسط دولت به آنها پرداخت می شود مقداری دلار با نرخ دولتی خریداری کرده و با استفاده از سایت هایی نظیر آمازون موبایل مورد نظر خود را خریداری نمایند.
 
نرخ برابری رسمی اعلام شده ۶٫۳ و ۱۲ بولیوار بابت هر دلار اعلام گردیده که معمولا هم به خرید کالاهای اساسی شامل غذا و دارو تعلق می گیرد. با این همه، کم شدن درآمدهای نفتی ونزوئلا دولت این کشور را بر آن داشته تا میزان پرداختی مستمری به شهروندانش را پایین بیاورد و همین مساله باعث شده، که دستگاه های پیشرفته موبایل در نظر بسیاری کالای لوکس جلوه کند.
 
برای نمونه آیفون ۶ در این کشور حدود ۳۰۰ هزار بولیوار (۴۷۶۷۸ دلار) در سایت خرید Mercado Libre قیمت دارد که ۴۱ برابر حداقل دستمزد در این کشور یعنی رقم ۷۳۲۵ بولیوار است.
 
دولت این کشور آمریکایی در فوریه امسال نرخ سومی را برای آن دسته از شهروندانش که نمی توانند دلار آمریکا را به نرخ تعیین شده بخرند، اعلام کرد که بر اساس آن هر یک دلار با ۱۹۶٫۹۵ بولیوار معامله می گردد.
 
برخی از شهروندان این کشور که به دلار دسترسی دارند آنها را با نرخ ۴۵۶ در بازار سیاه ونزوئلا با بولیوار معاوضه می کنند که به این ترتیب قیمت آیفون به ۶۵۸ دلار تقلیل می یابد. در ماه می سال جاری نرخ بولیوار در برابر دلار برابر با ۲۷۹ دلار اعلام گردید که از آن زمان تاکنون به میزان زیادی در بازار سیاه این کشور سقوط کرده است.
 
در واقع، در دوره ای که نبود ملزومات زندگی از جمله غذا در این کشور آمریکای لاتین به شدت احساس می گردد، اسمارت فون ها کالاهایی به شدت لوکس در نظر بسیاری از شهروندان آن هستند.
 
کمبود شدید
کمبود دستگاه های موبایل در این کشور به حدی شدید است که موجود بودن آنها صرفا به یک یا دو فروشگاه در سرتاسر کاراکاس محدود می شود. آنطور که بومیان ونزوئلا می گویند پیدا کردن آیفون های جدید در این کشور تقریبا غیر ممکن است و اغلب می شود موبایل های چینی ساخته شده توسط شرکت هایی نظیر هواوی و ZTE و همچنین تعدادی مدل از سامسونگ، نوکیا و الجی را در آنها یافت.
 
Guillermo Hurtado یکی از تحلیلگران موسسه  Pyramid می گوید: مردم برای مشخص کردن اینکه چه مدل هایی در بازار موجود هستند به دفاتر اپراتورها مراجعه می کنند. او ادامه می دهد، با چنین سطح تقاضایی که تامین هم نمی شود، شاهد رشد بازارهای دیگری نظیر MercadoLibre.com در این کشور خواهیم بود و از طرفی تقاضا برای خرید کالاهای تعمیری هم زیاد می شود.
 
همین مساله، دستگاه های موبایل را به کالاهایی لوکس برای مجرمان بدل می کند. Rubel Vasquez یکی از افسران پلیس در منطقه Chacao کاراکاس که محل استقرار برج های اداری، مراکز خرید و رستوران هاست می گوید، دزدان در این منطقه برای پیاده ها و آنها که در ترافیک به دام افتاده اند کمین می کنند تا موبایل هایشان را به سرقت ببرند.
 
در منطقه Chacao عمده ترین جرم، سرقت موبایل است که معمولا هم توسط موتورسواران انجام می شود. ظرف دو سال اخیر و در بازه زمانی ژانویه تا می، تنها ۲۴۰ مورد سرقت تلفن همراه در این منطقه گزارش شده که البته رقم حقیقی از این هم بیشتر است چراکه تمامی موارد گزارش داده نمی شوند.
 
فرناندز که اخیرا به زور اسلحه موبالش را در اختیار سارقان قرار داده می گوید هیچگاه نمی دانید که در این شرایط باید چه کار کنید و دست آخر تنها کاری که به ذهنتان می رسد تسلیم شدن است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.