فناوری اطلاعات

June 29, 2015
11:56 دوشنبه، 8ام تیرماه 1394
کد خبر: 71541

با مشارکت سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران صورت گرفت: تشکیل کارگروه واژه گزینی رایانه درفرهنگستان زبان و ادب فارسی

کارگروه واژه گزینی رایانه با مشارکت سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در فرهنگستان زبان و ادب پارسی آغاز به کار کرد.

اولین جلسه این کارگروه به همت کمیسیون نرم افزار و با حضور دبیر سازمان، نمایندگان کمیسیون نرم افزار و کمیسیون آموزش، معاون و نمایندگان گروه واژه‌گزینی فرهنگستان و مدیران سازمان فناوری اطلاعات ایران درمحل فرهنگستان برگزار شد.

دراین جلسه اصغر رضانژاد، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، ضمن ابراز خرسندی از تلاش های  شاهین طبری، مسئول کمیسیون نرم افزار سازمان برای  تشکیل این کارگروه گفت: سازمان طی یک فراخوان عمومی از تمامی اعضای واجد شرایط و علاقمند دعوت کرد تا برای حضور در کارگروه واژه گزینی رایانه اعلام آمادگی کنند.

رضانژاد با بیان اینکه موضوع" واژه گزینی فارسی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات" از ابتدا در برنامه هیات مدیره چهارم سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران قرار داشت، تاکید کرد: سازمان از تمام توان و امکانات فنی و تخصصی خود برای مشارکت و تداوم فعالیت این کارگروه بهره خواهد برد.

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران افزود: امیدواریم بتوانیم با حضور و مشارکت متخصصان فناوری اطلاعات و همکاری فرهنگستان ، برای لغات و اصطلاحات فاوا، واژه های مناسب فارسی انتخاب کنیم و به نتایج موردنظر دست یابیم.    

در بخش دیگری از این نشست نسرین پرویزی، معاون گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی  ضمن معرفی فعالیت های فرهنگستان به تشریح سازوکار و دستاوردهای این مجموعه پرداخت و گفت: درحال حاضر 40کارگروه تخصصی درشاخه ها و حوزه های مختلف مشغول واژه گزینی هستند وفرهنگستان به صورت جدی به دنبال تشکیل جلسات کارگروه واژه گزینی در حوزه رایانه است.

پرویزی با بیان اینکه واژه های منتج شده از این کارگروه ها باید به تصویب شورای واژه گزینی فرهنگستان زبان فارسی برسد، گفت: فرهنگستان به صورت جدی پیگیر موضوع ترویج زبان فارسی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است ؛ امیدواریم با مشارکت خبرگان سازمان نظام صنفی رایانه ای در این کارگروه، نتایج ارزنده ای از اشاعه زبان فارسی در حوزه فاوا حاصل شود.

در ادامه این جلسه خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ضمن اعلام حمایت از تشکیل این کارگروه گفت: استفاده  و ترویج اصطلاحات فارسی در حوزه فاوا امری ضروری و اجتناب ناپذیر است .

سلجوقی تاکید کرد: اهمیت این موضوع تاحدی است که در سال80 هم زمان با آغاز طرح تکفا ، موضوع توسعه زبان فارسی در محیط رایانه، به عنوان یکی از برنامه های هفتگانه این طرح موردتوجه قرار گرفت اما به دلایلی این برنامه ادامه نیافت. هم اکنون سازمان فناوری اطلاعات آماده است تا حمایت های لازم را از این کارگروه به عمل آورد.

 

 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.