سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 30, 2015
9:42 سه شنبه، 9ام تیرماه 1394
کد خبر: 71576

پروژه جدید گوگل برای استفاده از اشاره در کنترل الکترونیک‌ها

شرکت گوگل فناوری اشاره‌ای را خلق کرده‌است که خطاهای ناشی از لمس بخش‌های نادرست نمایشگرهای کوچک را از بین برده و به کاربر امکان دهد با کوچکترین نمایشگرهای موجود نیز بدون خطا کار کند.
این فناوری که پروژه سلی (  Soli )نام دارد می‌تواند کوچکترین حرکات انگشت دست کاربر را با استفاده از رادارهایی که در میان ریزتراشه‌هایی کار گذاشته‌شده‌اند، شناسایی کند؛ فناوری که به گفته ایوان پوپیروف مخترع آن می‌تواند بازار تجهیزات لمسی را متحول سازد.
 
پوپیروف هدایت تیمی از طراحان و سازندگان را در لابراتوار محرمانه پروژه‌ها و فناوری‌های پیشرفته گوگل به عهده دارد. به گفته وی با استفاده از یک ریزتراشه راداری کوچک می‌توان کوچکترین حرکات و لرزش‌های دست انسان را برای بهره‌بردن در راستای تعامل با رایانه‌ها و تجهیزات پوشیدنی ردیابی کرد.
 
این مخترع روس می‌گوید ابداع جدیدش می‌تواند صفحات لمسی مجازی ایجاد کند که کاربر می‌تواند با کمک از حرکات اشاره‌ای آن را کنترل کند. به گفته وی این فناوری متفاوت از حسگرهای دوربین‌داری است که هم‌اکنون در بازار وجود دارد،‌ زیرا این تکنولوژی بر پایه امواج رادارهای نامرئی ناشی از تراشه‌‌ای که می‌توان آن را درون هرچیزی گنجاند، ساخته شده‌است.
 
به گفته محققان بزرگترین چالش کاهش ابعاد راداری به بزرگی یک جعبه کفش به اندازه‌ای کوچک بود که بتوان آن را درون یک ریزتراشه گنجاند. محققان با الهام از نسل جدید وای-فای که وای-گیگ نامیده می‌شود، توانستند در عرض 10 ماه رادار را با همکاری شرکت تراشه‌سازی آلمانی اینفی‌نئون به ابعاد میلیمتری تولید کنند.
 
به گفته پوپیرف این تراشه‌های راداری اکنون برای تولید انبوه آماده‌اند. به گفته وی پروژه سولی در حقیقت به هیچ دوربینی مجهز نیست و می‌توان آن را در هر وسیله و ابزاری گنجاند، برای مثال می‌توان آن را درون مبلمان خانه،‌خودرو،‌رایانه‌های پوشیدنی، ساعت، اسباب‌بازیها و یا هرجای دیگری که افراد بخواهند از طریق آن با رایانه‌ها تعامل پیدا کنند،‌گنجاند.
 
همچنین از این تکنولوژی می‌توان برای تعامل با اجسام در فضای مجازی و بازی‌های مجازی نیز استفاده کرد. پوپیروف که به تازگی این فناوری را در کالیفرنیا در معرض چشم توسعه‌دهندگان به نمایش گذاشته‌است می‌گوید این فناوری می‌تواند حرکات دست را از فاصله یک متری ردیابی کند درست ماننددستکش‌هایی که در فیلم گزارش اقلیت برای کنترل نمایشگرها و تجهیزات دیجیتال استفاده می‌شد.
 
پوپیروف در مراسم رونمایی که درکالیفرنیا برگزار شد، با روشن کردن یک رادیو از فاصله دور و با مالیدن دو انگشت شصت و اشاره به یکدیگر توانست توجه توسعه‌دهندگان را به خود جلب کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.