آیین‌نامه‌ها و فراخوان‌ها

رگولاتوری

July 1, 2015
11:57 چهارشنبه، 10ام تیرماه 1394
کد خبر: 71594

گزارش ایستنا از جایگاه پررنگ ICT در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری

ایستنا: روز گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور، سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را ابلاغ کردند. این سیاستهای کلی بر پایه‌ی محورهای سه‌گانه‌ی «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» و با در نظر گرفتن واقعیتهای موجود در صحنه داخلی و خارجی تنظیم شده است تا با تحقق اهداف برنامه ششم، به ارائه الگوی برآمده از تفکر اسلامی در زمینه پیشرفت که بکلّی مستقل از نظام سرمایه‌داری جهانی است، کمک کند و سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه دارای ۸۰ بند و شامل سرفصلهای امور: «اقتصادی»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «اجتماعی»، «دفاعی و امنیتی»، «سیاست خارجی»، «حقوقی و قضایی»، «فرهنگی» و «علم، فناوری و نوآوری» است. 
 
به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، تکمیل و توسعه شبکه ملی امن اطلاعات، تسلط بر دروازه‌های ورودی و خروجی فضای مجازی، پلایش هوشمند محتوا، احراز هویت و تحول در شاخص های ترافیکی شبکه به طوری که 50 درصد آن ترافیک داخلی باشد، کسب جایگاه برتر منطقه در توسعه دولت الکترونیک، توسعه 5 برابری محتوا در فضای مجازی و بومی سازی شبکه های اجتماعی از جمله سیاست های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری می باشند.
 
در سرفصل اختصاصی با عنوان امور فناوری اطلاعات و ارتباطات کسب جایگاه برتر منطقه در توسعه دولت الکترونیک در بستر شبکه ملی اطلاعات، توسعه محتوی در فضای مجازی براساس نقشه مهندسی فرهنگی کشور تا حداقل پنج برابر وضعیت کنونی و بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی دو بند اولیه سیاست های کلی برنامه ششم توسعه کشور در بخش ICT را تشکیل میدهند. 
 
در بند سوم این ابلاغیه، ایجاد، تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات و تأمین امنیت آن، تسلط بر دروازه‌های ورودی و خروجی فضای مجازی و پالایش هوشمند آن و ساماندهی، احراز هویت و تحول در شاخص ترافیکی شبکه به طوری که ۵۰ درصد آن داخلی باشد به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است. 
 
بهره‌گیری از موقعیت ممتاز کشور با هدف تبدیل ایران به مرکز تبادلات پستی و ترافیکی ارتباطات و اطلاعات منطقه و گسترش حضور در بازارهای بین‌المللی، حضور مؤثر و هدفمند در تعاملات بین‌المللی فضای مجازی، افزایش سهم سرمایه‌گذاری زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تا رسیدن به سطح کشورهای برتر منطقه و توسعه فناوری فضایی با طراحی، ساخت، آزمون، پرتاب و بهره‌برداری از سامانه‌های فضایی و حفظ و بهره‌برداری حداکثری از نقاط مداری کشور بخشهای دیگر سرفصل ICT این ابلاغیه را تشکیل میدهد.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، فناوری اطلاعات و ارتباطات نه تنها در سرفصل اختصاصی این سیاست ها مورد تاکید ویژه قرار گرفته که در دیگر فصول این ابلاغیه به کرات مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. 
 
به عنوان مثال گسترش فناوری‌های نوین در ارائه خدمات ثبتی در بخش امور حقوقی و قضایی، حضور مؤثر نهادهای فرهنگی دولتی و مردمی در فضای مجازی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ، مفاهیم و هویت اسلامی – ایرانی و مقابله با تهدیدات در سرفصل امور فرهنگی، افزایش ظرفیت‌های قدرت نرم و دفاع سایبری و تأمین پدافند و امنیت سایبری برای زیرساخت‌های کشور درچارچوب سیاست‌های کلی مصوب در فصل امور دفاعی و امنیتی به وضوح مورد تاکید قرار گرفته اند. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.