تلفن همراه

گوشی

July 1, 2015
12:36 چهارشنبه، 10ام تیرماه 1394
کد خبر: 71599

اپل یک ارتش سری دارد!

تصور کنید که شما به شغل رویایی‏ خود رسیده ‏اید اما نمی‏توانید درباره آن با هیچ‌یک از دوستان خود صحبت کنید یا در فیس‌بوک مطلب بگذارید یا جزئیات موفقیت‏های خود را در این شغل در رزومه کاری‏تان ذکر کنید.این دقیقا همان شرایطی است که کارآموزان شرکت اپل با آن مواجه هستند.
 
 
یکی از کارآموزان سابق اپل که خواست نامش فاش نشود، گفت: آنها(اپل) می‏خواهند محصولاتی تولید کنند که همه از آن راضی باشند اما هیچ‌کس قبل از عرضه از آن اطلاعی نداشته باشد. از این‌رو شما نمی‏توانید درباره شغل‏تان با کسی صحبت کنید. همچنین نمی‏توانید با افراد بیرون از خانواده درباره کاری که انجام می‏دهید صحبت کنید.
 
 
تاکید شدید روی مخفیانه بودن کار به همراه وفاداری غیرمعمول کارکنان، فرهنگ موجود در شرکت اپل را نسبت به دیگر شرکت‌های فناوری آمریکا متفاوت می‏کند. بیزینس اینسایدر برای پی بردن به این فرهنگ متفاوت با یکی از کارآموزان سابق اپل به گفت‌وگو نشسته‏ تا اطلاعات بیشتری درباره تجربه کار در این شرکت به دست آورد.
 
 
یک کارآموز سابق اپل که تنها با نام «برد» معرفی شده می‏گوید: روند مصاحبه در این شرکت بسیار متفاوت از شرکت‌هایی همچون گوگل و فیس‌بوک است. اپل نامزدهای کارآموزی در این شرکت را برای مشاغل مشخص مصاحبه می‏کند و مدیر قسمت مربوطه مصاحبه را انجام می‏دهد. برد که برای کارآموزی در فیس‌بوک مصاحبه شده و همچنین از دوستان خود که در گوگل مصاحبه شده ‏اند مطالبی شنیده، این شرکت‌ها کار مصاحبه را قدری متفاوت انجام می‏دهند.
گوگل و فیس‌بوک به جای مصاحبه با یک نامزد کارآموزی برای یک شغل مشخص، مصاحبه را گسترده ‏تر انجام می‏دهند، سپس افراد را پس از استخدام در گروه‌های مشخصی قرار می‏دهند. این کارآموز سابق اپل به سوال خاصی که در جریان مصاحبه در اپل با آن روبه‌رو شده باشد اشاره نکرد اما در عین حال گفت به مدت یک الی دو ساعت درباره شغل قبلی خود با فرد مصاحبه‏ کننده صحبت کرده است.
 
 
وی افزود: روند مصاحبه من در اپل واقعا ساده‏ بود و وقتی که متوجه شدم در این شغل پذیرفته شدم بلافاصله آن را پذیرفتم.
 
 
وی افزود: من بسیار خوشحال بودم و به آنها گفتم که حتی بدون توجه به مبلغ پرداختی یا هر چیز دیگری آن شغل را می‏پذیرفتم. برد می‏گوید: اپل به کارآموزان خود دستمزد واقعا خوبی پرداخت می‏کند. کارآموزان این شرکت 38 دلار در ساعت دریافت می‏کنند که معادل حدودا 6 هزار و 700 دلار در ماه می‏شود. کارآموزان شرکت اپل در صورتی که در هفته‏ بیش از 40 ساعت کار کنند برای ساعات اضافی مبلغ اضافه کار دریافت خواهند کرد. هر ساعت کار بیش از 40 ساعت معادل 5/ 1 برابر محاسبه خواهد شد و کارآموزان برای ساعات اضافه کار بیش از 60 ساعت در هفته دو برابر دستمزد خود دریافت خواهند کرد.
 
 
این باعث می‏شود که بتوانند پول خوبی را برای آینده پس ‏انداز کنند به‌ویژه که نیازی به پرداخت اجاره خانه ندارند. اپل مسکن کارآموزان خود را تامین می‏کند. ماکسیم بریتو کارآموز سابق اپل که در سال 2008 در تیم سافاری شرکت اپل کار می‏کرد، می‏گوید: در واقع این بخش یکی از بهترین قسمت‏های تجربه کارآموزی در اپل است، زیرا شما تنها نیستید و با سه کارآموز دیگر از اقصی نقاط جهان همخانه می‏شوید. این بهترین راه برای یادگیری دیگر فرهنگ‌ها است. اگر کارآموز تمایلی به همخانه‏ شدن با دیگر کارآموزان را نداشته باشد این شرکت به فرد کارآموز ماهانه 1000 دلار بابت اجاره خانه می‏پردازد. همچنین اگر فردی قصد نقل مکان به خانه‏ های اپل را داشته باشد این شرکت حدود 3300 دلار برای پوشش هزینه‏ های نقل مکان نظیر بلیت هواپیما و هزینه انتقال وسایل فرد را می‏پردازد. برد گفت: آنها افراد را از اقصی نقاط جهان جمع می‏کنند و نمی‏خواهند که نقل مکان به آنجا برای افراد مشکل‏ساز شود. شرکت اپل سعی دارد کار در این شرکت را برای مردم سراسر جهان بسیار ساده کند. برد گفت:‏ هدف اپل غافلگیر کردن و خوشحال کردن مردم است. بنابراین بسیار کلیدی است تا جایی که امکان دارد پروژه‏ های خود را مخفی نگه دارند. اپل از طریق محدود کردن دسترسی به برخی از ساختمان‌ها مطمئن می‏شود که کارکنان بخش‏های مختلف از کار یکدیگر سر در نیاورند. وی افزود: همه چیز در ساختمان‌های شرکت اپل کاملا محرمانه است و هیچ‌گونه امکان تصویربرداری وجود ندارد. آنها این تفکر را از روز اول در ذهن کارآموزان و کارکنان القا می‏کنند و این مرحله «آموزش پنهان‌کاری» نام دارد و فقط برای جلوگیری از افشای محصولات نیست بلکه در واقع یک تکنیک مدیریت است.
 
 
گاهی اوقات کارکنان اپل روی محصولی کار می‏کنند بدون اینکه بدانند آن محصول چیست. برد می‏گوید با یکی از کارکنان اپل صحبت کرده که در سال 2010 روی آی‏پد کار می‏کرده است. این فرد می‏گوید به مدت دو سال روی نمایشگرهای 7/ 9 اینچی کار می‏کرده بدون اینکه دقیقا بداند این نمایشگر برای چه محصولی است.
 
برد افزود: آنها نمی‏دانستند که آیا این نمایشگر یک گوشی بزرگ است یا یک لپ‌تاپ کوچک؟ تا اینکه استیو جابز مدیرعامل وقت اپل آی‏پد را رونمایی کرده و آنها متوجه شده‌اند آی‏پد محصولی بوده که آنها دو سال روی آن کار کرده‌اند!
 
نات شارپ، مهندسی که در سال 2008 در گروه طراحی محصول آی‏پاد کارآموز بوده مخفی‌کاری در اپل را یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‏ های‌ این شغل برشمرد. وی افزود: بسیار جالب است که از نزدیک با محصولاتی که هنوز عرضه نشده‌اند در ارتباط باشید و جزئیات دقیقی از محصولات گذشته بدانید حتی آنهایی که هرگز وارد بازار نشدند. اپل برای کارآموزان این امکان را ایجاد کرده که هر چند هفته یک بار از طریق اسپیکر با مدیران اجرایی شرکت در ارتباط باشند. این مدیران حتی تیم کوک، مدیرعامل و جانی ایو، رئیس بخش طراحی تا افرادی که در زنجیره عرضه حضور دارند را شامل می‏شود.
 
برد در زمان حضور در اپل این فرصت را پیدا کرد که با نایب رئیس فناوری دوربین محصولات اپل صحبت کند. وی به نام این مدیر اپل اشاره نکرد اما براساس اطلاعات شبکه لینکدین، جان کر مدیریت برنامه مهندسی اپل برای آی‌فون، آی‌پد و رایانه‌های مک را برعهده دارد.
 
علاوه‌بر بحث مخفی‏کاری، اپل در یکسری زمینه‏ ها از دیگر شرکت‌های فناوری آمریکایی متفاوت است. در دیگر شرکت‌ها نظیر گوگل و فیس‌بوک ارتباط کارکنان با دیگر جاها یا ترک شرکت پس از چند سال کار و راه‌اندازی شرکت شخصی چندان عجیب نیست اما کارکنان اپل به شدت وفادار هستند و معمولا 25 تا 35 سال در این شرکت می‌مانند.
 
شارپ می‏گوید: بسیاری از کارآموزان پس از پایان کارآموزی به‌صورت دائم استخدام اپل می‏شوند. این دیوانه‌کننده است. من نظیر آن را تا به‌حال ندیده ام. آنها استیو جابز را با نام کوچک صدا می‏زنند. میزان وفاداری آنها مضحک است. آنها واقعا به دنبال شغل دیگری نمی‏گردند. آنها حتی نمی‏دانند بیرون چه خبر است. برد گفت: اپل پاسخ این وفاداری را به خوبی می‏دهد. کارکنان اپل با خودروهای اسپورت گران‌قیمت سر کار می‌آیند در شرایطی که آنها فقط مهندسان عادی هستند. بنابراین به خوبی می‏توان فهمید که چرا آنها این شرکت را ترک نمی‏کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.