اپلیکیشن

تلفن همراه

July 1, 2015
13:16 چهارشنبه، 10ام تیرماه 1394
کد خبر: 71603

مدیران تلگرام: مشکل این اپلیکیشن در ایران، مربوط به ما نیست

طی چند روز گذشته تعداد زیادی از کاربران این اپلیکیشن در ایران هنگام دریافت یا ارسال فایل با مشکل مواجه شدند، شرکت تلگرام ضمن بررسی این مشکل در تویتی رسمی اعلام کرد؛ ارائه دهندگان اینترنت در داخل کشور ایران، در حال محدودسازی ترافیک و سرعت این اپلیکیشن بوده و ما در تلاش هستیم تا به دلایل این موضوع پی ببریم.
 
ممکن است شما هم در این چند روز هنگامی که قصد ارسال عکسی را داشته اید، با عدم موفقیت آمیز بودن عملیات ارسال مواجه و پیغامی از اپلیکیشن تلگرام را مشاهده کرده باشید. اما نکته‌ی جالب ماجرا این است که این پیغام، نه از عکس شما ایرادی گرفته است و نه از گوشی شما. تلگرام در این پیام به شما می گوید که به دلیل محبوبیت بیش از حد این اپلیکیشن در کشور شما (ایران) و استفاده ی بالا از ترافیک و سرورهای این سایت، در امور سرویس دهی کمی با مشکل مواجه شده و به سرعت در حال پیگیری برای رفع مشکل است.
 
همانطور که برای سازندگان تلگرام نیز دور از انتظار بود، شاید برای شما هم عجیب باشد اگر بدانید که بیش از 20 درصد ترافیک سرورهای تلگرام فقط و فقط مربوط به کاربران ایرانی است و در حال حاضر، بیشترین استفاده را از سرورهای تلگرام ما ایرانی‌ها انجام می دهیم که این موضوع و همچنین چنین پیغامی از سوی سازندگان یک اپلیکیشن، امری جالب توجه و کم تکرار به حساب می آید که البته با توجه به انتشار نسخه‌ی 3.0.1 و تجربه‌ی برخی کاربران در روزهای اخیر، به نظر می رسد که مشکل ذکر شده، حداقل از سوی تلگرام رفع گردیده است.
 
در این میان افرادی که با مشکل ذکر شده دست و پنجه نرم می کنند، با استفاده از یک اپلیکیشن گذر از تحریم، شاهد هیچ مشکلی نخواهند بود که همین موضوع در چند روز اخیر باعث به وجود آمدن شبهه هایی برای کاربران شده بود که آیا این موضوع با مسدودسازی‌های داخلی ارتباطی دارد یا خیر. در ابتدا با توجه به این پیغام تلگرام می شد نتیجه گرفت که تنها، تغییر آی پی شما به یک فرد غیر ایرانی، باعث قرار گرفتن در بین سرورهای دیگر نرم افزار که از ترافیک کمتری برخوردارند می شود و در نتیجه مشکلات ذکر شده برایتان اتفاق نخواهد افتاد؛ اما با توجه به توئیت جدیدی که این شرکت در حساب رسمی خود در توئیتر ارسال کرد، ماجرا کمی پیچیده تر شده است.
 
این شرکت که در ابتدا مشکلات به وجود آمده را از سوی خویش می دانست؛ حال در جدیدترین توئیت خود و در جواب یکی از کاربران اعلام کرده است که "به نظر می رسد مشکلات شما از سوی ارائه دهندگان اینترنتی در داخل بوده و دیگر از سمت تلگرام در این زمینه مشکلی وجود ندارد"، و چند دقیقه بعد نیز در توئیتی مستقل، به طور رسمی اعلام کرد که "ارائه دهندگان اینترنت در داخل کشور ایران، در حال محدودسازی ترافیک و سرعت این اپلیکیشن بوده و ما در تلاش هستیم تا به دلایل این موضوع پی ببریم".
 
با توجه به این حرف، اگر بتوان به این گفته ی تلگرام استناد کرد، احتمالاً اتفاقی که برای وایبر افتاد، کم کم برای تلگرام نیز در حال رخ دادن است که البته امیدواریم این موضوع صحت نداشته باشد و تلگرام نیز مانند وایبر، به فیلترینگ نامحسوس دچار نشود؛ اگر چه روز گذشته سخنگوی وزیر ارتباطات هر گونه اعمال فیلترینگ در قبال تلگرام را تکذیب کرده بود.
 
ضمن این که خبرگزاری فارس از قول یکی از اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خبر داد: کارگروه درباره حکم قاطع برای فعالیت یا عدم فعالیت سرویس صادر می‌کند و از لحاظ قانونی در وظایف این کارگروه نیست که دستور به اختلال یا ایجاد کندی در سرویسی دهد. 
 
محمدعلی اسفنانی اظهار داشت: وظیفه و مسئولیت کارگروه، شناسایی محتوای دارای اشکال و تشخیص درباره مجرمانه یا غیرمجرمانه بودن محتوا است. وی ادامه داد: اگر فضایی مشکوک به مجرمانه بودن باشد کارگروه برای بررسی و تصمیم‌گیری تشکیل جلسه می‌دهد و حکم قاطع برای فعالیت یا عدم فعالیت سرویس صادر می‌کند. وی گفت: بنابراین از لحاظ قانونی در وظایف کارگروه نیست که دستور به اختلال یا ایجاد کندی در سرویسی دهد.
 
نظر شما در این باره چیست؟ آیا فکر می کنید تلگرام نیز به زودی از دسترس خارج می شود و به سرنوشت وایبر دچار می شود؟ آیا در روزهای اخیر مشکلاتی با این اپلیکیشن داشته اید؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.