امنیت

فناوری اطلاعات

July 3, 2015
11:28 جمعه، 12ام تیرماه 1394
کد خبر: 71647

آژانس امنیت ملی آمریکا شنود مکالمات را از سر می‌گیرد!

دادگاهی در آمریکا اعلام کرد، آژانس امنیت ملی این کشور می‌تواند جمع آوری گسترده سوابق تلفنی مردم آمریکا را ادامه دهد.
 
دادگاه تجسس اطلاعات خارجی آمریکا در حکمی اعلام کرد که آژانس امنیت ملی این کشور میتواند جمع آوری گسترده سوابق مکالمات تلفنی میلیونها تن از مردم آمریکا را از سر بگیرد.
 
این دادگاه که بر درخواست‌های تجسسی دولت نظارت دارد اعلام کرد که در پی تصویب قانون آزادی که یک روز پس از انقضای بندهای کلیدی قانون میهن پرستی در اول ژوئن تصویب شد، این برنامه به لحاظ حقوق درست است.
 
این خبر اولین بار توسط روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد.
 
دادگاه در این حکم 26 صفحه ای اعلام کرد: پاسخ این سوال که آیا قانون جدید اجازه ادامه این برنامه را میدهد یا خیر، مثبت است.
 
براساس مقررات جدید اما هرگونه جمع آوری اطلاعات به شش ماه محدود شده است. قانونگذاران این محدودیت زمانی را با این هدف قرار داده اند که آژانس امنیت ملی زمان کافی برای رفتن به یک سیستم جدید را که در آن سوابق تلفنی از شرکتهای مخابراتی درخواست خواهد شد، داشته باشد.
 
اخبار جمع آوری گسترده سوابق مکالمات تلفنی افراد اولین بار دو سال قبل در اسناد فاش شده توسط ادوارد اسنودن مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا مشخص شد.
 
اپراتور وریزون یکی از شرکتهای مخابراتی است که مجبور بوده به صورت روزانه تمام پایگاه سوابق تلفنی مشتریان خود را به آژانس امنیت ملی آمریکا تحویل دهد.
 
از دیگر شرکتها در این خصوص نام برده نشده اما گفته میشود دیگر شرکتهای مخابراتی از جمله اپراتور AT&T نیز تحت همین فشارها مجبور به واگذاری اطلاعات سوابق مشتریان خود شده اند. از آن زمان تاکنون تعدادی از موارد مدنی برای به چالش کشیدن این برنامه در دادگاه مطرح شده اند.
 
تقریبا دو سال پس از افشای اولین مورد یک دادگاه تجدید نظر در ماه می طی حکمی اعلام کرد که برنامه جمع آوری گسترده سوابق مکالمات غیرقانونی است.
 
اما مایکل ماسمون – قاضی دادگاه اعلام کرد که حکم این دادگاه بدوی الزام آور نبوده و با وجود تمام احترامات مخالف این حکم اولیه است.
 
این در حالیست که جمیل جعفر – مدیر حقوقی اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا در بیانیه ای حکم تازه دادگاه را محکوم کرد.
 
وی گفت: قانون اساسی این اجازه را به دولت نمیدهد که میلیونها انسان بی گناه را مورد چنین تجسسی قرار دهد. ما قصد داریم از دادگاه تجدید نظر بخواهیم این تجسس را ممنوع کند و به آژانس امنیت ملی دستور دهد که سوابقی را که تاکنون جمع آوری کرده پاک کند.
 
مشخص نیست که آژانس امنیت ملی آمریکا جمع آوری اطلاعات را چه زمان شروع خواهد کرد.
 
این در حالیست که دولت اوباما ظرف چند ساعت پس از تصویب قانون آزادی خواستار از سرگیری این برنامه شده است.
 
آژانس امنیت ملی آمریکا به درخواستها برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.