فناوری اطلاعات

July 3, 2015
11:39 جمعه، 12ام تیرماه 1394
کد خبر: 71649

از فوت مخترع پیامک تا حاشیه های مخابرات

فوت مخترع پیامک، اظهارات وزیر بهداشت درباره ارتباط پارازیت و موبایل با شیوع سرطان، افتتاح طرح زیرساختی تلاش و حاشیه‌های مخابرات و فروش سهام شرکت توسعه اعتماد مبین از جمله اتفاقات مهم حوزه فاوای کشور در هفته گذشته بود.
 
اولین روز هفته گذشته با برگزاری اولین جلسه کارگروه توسعه خدمات الکترونیکی سلامت، وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالی درخصوص تاثیر پارازیتها و امواج موبایلی بر سلامت شهروندان پاسخ داد.
 
حسن هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی براین‌که درنهایت حرف‌های مردم در زمینه‌ی تاثیر تشعشات موبایل و پارازیت‌ها در افزایش نرخ ابتلا به سرطان تا چه اندازه صحیح تلقی می‌شود، اظهارکرد: در این حوزه من تخصص ندارم و شاید مسوولان دیگر بهتر پاسخ بدهند، اما در هر صورت شایعه زیاد است.
 
وی ادامه داد: در کشور‌های مختلفی که در دوره‌ای خاص هم از موبایل استفاده نمی‌کردند سرطان وجود داشته وحتی در دوره‌ای که موبایل هم نبوده سرطان بوده است. ازسوی دیگر بررسی آمار سرطان دربرخی کشور‌ها گویای آن است که به عنوان مثال کشورهایی که مردم آنها بالاترین میزان عمر را دارند در درصد ابتلا به سرطان در جایگاه بالایی قرار دارند.
 
در این هفته همچنین در خبرها اعلام شد که مت مکونن که از وی به عنوان خالق یکی از کاربردی ترین فناوری های ارتباطاتی تاریخ یاد می شود در 63 سالگی و پس از یک دوره مبارزه با بیماری درگذشت.
 
وی ایده ارسال پیام کوتاه از طریق شبکه های موبایل را مطرح کرد تا بدین ترتیب نامش برای همیشه در تاریخ ثبت شود.
 
شبکه ملی اطلاعات را نمی توان یک شبه ایجاد کرد
 
اما نصرالله جهانگرد – معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات – نیز پس از این جلسه در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات پرداخته و اظهار کرد: در این زمینه کارها در حال انجام است اما باید به این نکته هم توجه داشت که این شبکه امری نیست که یک شبه محقق شود.
 
وی همچنین متذکر شد: به نظر می‌رسد که ما به اهداف ابلاغ شده نزدیک شده‌ایم و حرکت ما نیز در همین مسیر قرار دارد. گزارش پیشرفت نهایی نیز به تدریج در حال آماده‌سازی است که دراختیار شورای عالی فضای مجازی و سایر نهادهای مرتبط قرار خواهد گرفت.
 
نگرانی بزرگ برای مخابرات
 
جهانگرد در این هفته اظهار نظری هم در خصوص شرکت مخابرات داشت و در قالب آن متذکر شد: بیش از پنج و حدود شش سال از خصوصی‌سازی این شرکت می‌گذرد، اما طی این سال‌ها میزان سرمایه‌گذاری مخابرات در زیرساخت‌ها کافی نبوده و اکنون ما درآستانه یک نگرانی بسیار بزرگ هستیم.
 
فیلترینگ تلگرام شایعه است
 
اما دراین هفته اخبار متعددی نیز در خصوص اختلالات اخیر تلگرام مطرح شده و حتی کار تا حدی پیش رفت که بر روی شبکه های اجتماعی بدون ذکر منبعی مشخص اخباری در خصوص فیلترینگ این شبکه منتشر شد.
 
موضوعی که وزیر ارتباطات نیز نسبت به آن واکنش نشان داده و بر روی صفحات خود در شبکه های اجتماعی داخلی این بحث را نوعی شایعه دانسته و بر تاکید دولت بر استمرار فعالیت این شبکه ها اشاره کرد.
 
محمود واعظی در این باره اعلام کرد: این مطالب صرفا شایعه بوده و به هیچ وجه واقعیت ندارد. بنده و همکارانم در وزارت ارتباطات هیچ برنامه‌ای برای محدودسازی شبکه‌های اجتماعی نداریم و به کاربرد این شبکه‌ها درزندگی روزمره واقفیم و در طی این مدت همواره پیگیر تداوم فعالیت شبکه‌های اجتماعی نیز بوده‌ایم.
 
تلاش 100 روزه برای افتتاح تلاش
 
طرح توسعه لایه انتقال شبکه زیرساخت نیز این هفته با حضور معاون اول رییس‌جمهوری افتتاح شد. با اجرای این طرح که گفته می شود برای آن مدت زمانی معادل 100 روز زمان صرف شده، هزینه‌ای بالغ بر 2100 میلیارد ریال صرف شده است.
 
از ویژگی‌های این پروژه می‌توان به افزایش ظرفیت پهنای باند IP داخلی به بیش از دو برابر (از 650 هزارE1 به یک میلیون و 350 هزارE1)، فراهم شدن زیرساخت‌های لازم به منظور توسعه شبکه ملی اطلاعات، استفاده از توان داخلی در اجرا و تجهیزات power و فیبرنوری اشاره کرد.
 
تغییرات مدیریتی شایعه یا…؟
 
همچنین در این هفته در اخبار برخی سایت ها موضوع تغییر یکی از معاونان وزیر ارتباطات و جایگزینی مدیرعامل اسبق مخابرات با آن مطرح شد که در نهایت اگر چه چنین اتفاقی حداقل ظرف هفته ای که گذشت رخ نداد و مسئولان وزارت ارتباطات نیز این خبر را تائید نکردند.
 
نکته دیگر آنکه مهلتی که برای ثبت نام شرکت در مزایده سهام شرکت توسعه اعتماد مبین تعیین شده بود به پایان رسید و برای این سهام که بخش عمده ای از آن به سهام مدیریتی شرکت مخابرات مربوط می شد خریداری پیدا نشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.