July 3, 2015
19:12 جمعه، 12ام تیرماه 1394
کد خبر: 71666

ابتکار اپل چیست و آیا این پایان اسپاتیفای است؟

مارک سویج: این اپلیکیشن جدید همان نشان های رنگین و شیک محصولات همیشگی اپل را دارد با این تفاوت که به نسبت نسل قبلی کمتر به نوشتار متکی است.
 
 
در مورد کسانی که قبلا از آی فون استفاده کرده اند با مراجعه به سابقه خرید هر مشترک، سبک موسیقی و یا خواننده های مورد علاقه را به شکل "حباب هایی" که روی صفحه ظاهر خواهند شد پیشنهاد می دهد. با لمس هر یک از حباب ها می توان آن را برجسته و انتخاب کرد و با لمس طولانی تر حباب می توان آن را "ترکاند".
این تصمیم ها دکمه جدیدی به نام "برای تو" را به کار می اندازد که از بایگانی انبوه آی تونز به شما موسیقی پیشنهاد می دهد و برایتان فهرست ترانه های مورد علاقه را تنظیم می کند. مشترکان می توانند هر موسیقی یا قطعه ویدئویی را که می خواهند در همان لحظه پخش کرده و یا آن را برای استفاده در زمانی که آنلاین نیستند دانلود کنند.
در جاهای دیگر این اپلیکیشن می توان آثار جدید و یا ۱۰ ترانه پر فروش هفته را وارسی کرد، به برنامه رادیویی جدید زین لاو و حتی برنامه های بخش جهانی بی بی سی گوش داد.
کاستی این سرویس جدید اپل نداشتن قمست منسجمی برای ارتباط اجتماعی است. بخش مربوط به "تنظیم یک فهرست موسیقی با مشارکت کاربران گوناگون" را ندارد که در وبسایت اسپاتیفای بسیار محبوب است.
قسمت "اطلاعات مضمونی" آن که تازه ترین اطلاعات در مورد هنرمند مورد نظر را در اختیار مشترک قرار می دهد با شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر یا تامبلر قابل انطباق نیست.
استفاده کنندگان از ابزارهای محصول اپل بدون تردید از ادغام بدون محدودیت این سرویس جدید با آرشیو آی تونز لذت خواهند برد. ولی با توجه به قیمتی که برای اشتراک ماهانه آن در بریتانیا اعلام شده یعنی ۹.۹۹ پوند، سایرین برای پیوستن به این سرویس جدید به مشوق های بیشتری از پخش اختصاصی آلبوم تیلور سویفت نیاز دارند.
 
آیا این پایان اسپاتیفای است؟
با توجه به توانایی فراوان شرکت اپل برای تبلیغ و بازاریابی این سرویس جدید، به عنوان مثال هزینه کردن بخش ناچیزی از اندوخته نقد ۲۰۰ میلیارد دلاری این شرکت، آیا راه اندازی آن به معنای پایان کار اسپاتیفای خواهد بود؟
لزوما چنین نخواهد شد.
تیم اینگهام معتقد است که اسپاتیفای به راحتی می تواند بعد از اپل در رتبه دوم این بازار به حیات خود ادامه دهد. به نظر می رسد که برخی از سرمایه گذاران با این پیش بینی موافقند. با وجود ورود اپل به این بازار شرکت اسپاتیفای ماه ژوئن اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری جدید را جلب کرده و ارزش تجاری آن اکنون به ۸.۵ میلیارد دلار رسیده است.
در عین حال اسپاتیفای معتقد است که می تواند در برابر هجوم شرکت اپل مقاومت کند. مارک ویلیامسون رییس بخش رابطه با هنرمندان این شرکت می گوید اسپایتفای با قانع کردن میلیونها مشتری به پرداخت مبلغی برای استفاده از آثار موسیقی هنوز در آغاز راه است. (انصافا باید گفت که شرکت اپل با راه اندازی و موفقیت آی تونز مبتکر و مجری بخشی از این تحول بوده است.)
مارک ویلیامسون ضمن اعتراف به این موضوع که پخش موسیقی اینترنتی تجارت ساده ای نیست می افزاید: "ما ادعا نمی کنیم که کار ساده ای خواهد بود ولی کاملا اطمینان داریم که به نوآوری در این زمینه ادامه خواهیم داد."
تنها شانس اسپاتیفای برای سودآور ماندن ادامه رشد و جلب مشترکان بیشتر است. سال گذشته این شرکت حدود ۱۶۲ میلیون دلار ضرر داد. دلیل اصلی آن توافق با شرکت های تولید و توزیع موسیقی بود که بر اساس آن اسپاتیفای موظف شد ۷۰ درصد از درآمد خود را به خوانندگان و ترانه سرایان بپردازد.
استریم، یا پخش اینترنتی موسیقی برای علاقمندان و مصرف کنندگان سرویس بسیار مناسبی است چون هزینه اشتراک ماهانه آن تقریبا به اندازه قیمت یک آلبوم موسیقی است.
 
بسیاری از هنرمندان مثل تیلور سویفت در مورد چنین روشی از عرضه موسیقی تردید دارند اساسا به این خاطر که میزان درآمد آنها از پخش ترانه هایشان بسیار کمتر از فروش سی دی یا آلبوم از طریق آی تونز است. برخی دیگر از هنرمندان مثل اد شیران از پخش آثارشان روی وبسایت هایی مثل اسپاتیفای راضی‌اند چون معتقدند کسب شهرت از آن طریق به موفقیت تجاری کنسرت های زنده آنها کمک خواهد کرد. و این نکته مهمی است چون در بریتانیا رقم فروش بلیط کنسرت های موسیقی بالاتر از فروش سی دی و آلبوم است.
براساس آمارهای موسسات پژوهشی صنعت موسیقی در سال ۲۰۱۴ درآمد پخش موسیقی روی اینترنت حدود ۲.۲ میلیارد دلار و ۱۷ درصد از کل درآمد صنعت موسیقی بود. در مقایسه رقم فروش سی دی و صفحه های موسیقی حدود ۶.۹ میلیارد دلار و سهم آن در کل درآمد صنعت موسیقی ۴۶ درصد بوده است. ۳۷ درصد دیگر از درآمد صنعت موسیقی مربوط به فروش این آثار از راه‌هایی مثل آی تونز و پرداخت حقوق معنوی برای استفاده از موسیقی در آگهی های تجاری، فیلم ها و تلویزیون است.
تیم اینگهام می گوید پخش اینترنتی موسیقی هنوز نتوانسته آن بخش از علاقمندان موسیقی را که ممکن است سالانه فقط چند سی دی بخرند به خود جلب کند.
با توجه به اینکه بسیاری از علاقمندان، به خصوص جوانان کم درآمد، از استفاده از وب سایت هایی مثل یوتیوب راضی‌اند، شرکت اپل برای جلب آنها به پرداخت حق اشتراک ماهانه ممکن است با چالش بزرگتری از آنچه که تصور می کرد روبرو شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.