فناوری اطلاعات

July 4, 2015
11:30 شنبه، 13ام تیرماه 1394
کد خبر: 71681

معاون اول رئیس‌جمهوری: حق نداریم مردم را از فناوری اطلاعات محروم کنیم

شرکت ارتباطات زیرساخت روز سه‌شنبه جدیدترین پروژه توسعه‌ای خود یعنی «تلاش» را با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر ارتباطات افتتاح کرد. 
 
براساس اطلاعات ارائه شده در مراسم افتتاحیه تلاش (طرح توسعه لایه انتقال شبکه زیرساخت) برای این پروژه هزینه‌ای بالغ بر 2100 میلیارد ریال اختصاص داده شده است. طبق اطلاعات ارائه شده پروژه تلاش در یک بازه زمانی 100 روزه اجرا شده و اجرای آن روی شبکه فعال و زنده کشور هیچ‌گونه تاثیر منفی و اختلالی بر جای نگذاشته است.
 
مهدی کریمی، معاون فنی شرکت زیرساخت با اشاره به اینکه تلاش برای عقب‌ماندگی‌های برنامه پنجم توسعه و تامین ظرفیت‌های ارتباطی برای شبکه پهنای باند موبایل (‌3G و 4G) دلیل راه‌اندازی این طرح بوده است، گفت: وسعت این پروژه به اندازه 128 ایستگاه اصلی در کل استان‌های کشور بود که از طریق 30 هزار کیلومتر فیبرنوری مسیرهایش به یکدیگر وصل شد.
 
در این پروژه ظرفیت پهنای باند شبکه IP داخلی در حوزه انتقال از ۶۲۴ گیگابیت به 2400 گیگابیت در ثانیه ارتقا یافت تا زیرساخت لازم برای توسعه شبکه ملی اطلاعات فراهم شود. همچنین با اجرای این پروژه، پهنای باند شبکه ارتباطات بین‌الملل نیز از ۷۲ گیگابیت به ۲۰۴ گیگابیت بر ثانیه رسید که اجرای آن می‌تواند ظرفیت اینترنت را به ۳ برابر ظرفیت فعلی برساند و همچنین افزایش امنیت تبادل اطلاعات در داخل کشور، ارزان‌تر شدن خدمات مبتنی بر وب و تامین نیاز اپراتورهای داخلی را فراهم می‌کند.
 
با اجرای این پروژه ترانزیت دیتا از مسیر ایران جایگزین مسیر بحرانی انتقال در کانال سوئز خواهد شد که در آن پهنای باند ترانزیت ارتباطی از ۳۶۵ گیگابیت به ۵۷۵ گیگابیت در ثانیه افزایش می‌یابد.
 
جایگزین شدن ایران در این مسیر علاوه بر ارزآوری، موقعیت راهبردی ایران را برای تبدیل شدن به‌هاب ارتباطی هموارتر می‌کند. به گفته مسوولان شرکت زیرساخت با اجرای این پروژه ظرفیت ارتباطی کشور به اندازه ظرفیت ایجاد شده در تمام سال‌های گذشته ارتقا یافته است. در این مراسم اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری با اعلام اینکه حق نداریم مردم را در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات محدود کنیم، گفت:‌ واقعیتی که وجود دارد این است که نمی‌توانیم خودمان را از صحنه علم و فناوری دنیا کنار بگذاریم یا به خاطر تهدیدهایش استفاده و بهره‌برداری از آن را محدود و جامعه ایران را از یک امکان بسیار بزرگ محروم کنیم.
 
وی تاکید کرد: اقتصاد،‌ اشتغال، فرهنگ،‌ سیستم حکمرانی و نحوه اداره کردن جامعه توسط ما نیازمند یک تحول است. با روش‌هایی که ما با آن دستگاه‌های اقتصادی‌مان را اداره می‌کنیم، نمی‌توانیم به یک تولید ناخالص داخلی متناسب با شان ملت ایران برسیم و اگر بخواهیم اقتصاد و سیستم حکمرانی‌مان را متحول کنیم این کار فقط با ICT انجام می‌شود.
 
معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اگر قرار است دولتِ شفاف و پاسخگویی داشته باشیم باید به IT و ICT توجه ویژه‌ای داشته باشیم افزود: ما دنبال این هستیم که دولت الکترونیک را در کشور مستقر کنیم. مردمی که می‌توانند با یک موبایل کارهای‌شان را انجام دهند، چرا باید سرگردان شوند؟ جهانگیری با اشاره به اینکه ایرانیان خارج از کشور هم علاقه‌مند هستند با مساعد شدن شرایط، از همانجا هم با دوستان ایرانی خود کسب‌و‌کاری راه بیندازند، گفت: سهم تولیدات آی‌سی‌تی از اقتصاد ایران ناچیز است و حتما باید افزایش یابد؛ امسال اگر 100 هزار شغل ایجاد شود، کاری فوق‌العاده است.
 
همچنین در این مراسم محمود واعظی وزیر ارتباطات با ارائه آمار کلی از وضعیت ضریب نفوذ اینترنت و تعداد کاربران موبایل و… اعلام کرد باید یک نگاه اقتصادی به بخش آی‌سی‌تی کشور داشته باشیم و به هر حال درست است کار فنی می‌کنیم، ولی بدانیم زیرساختی که ایجاد می‌کنیم در راستای توسعه کشور است.
 
وی با اعلام اینکه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال فراهم می‌شود تاکید کرد زیرساخت‌ها به تنهایی کارساز نیست و باید در زمینه محتوا نیز اقداماتی صورت بگیرد. واعظی با اشاره به روند روبه رشد تولید محتوای بومی در کشور اضافه کرد: در ابتدای دولت یازدهم ۱۰ هزار اپلیکیشن داخلی در کشور تولید شده بود که هم‌اکنون این رقم به ۲۵هزار اپلیکیشن رسیده است. وی همچنین با اشاره به خدمات دولت الکترونیک گفت:‌ تمام وزارتخانه‌ها باید بپذیرند که خدماتشان را به صورت دیجیتالی عرضه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.