اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 4, 2015
12:18 شنبه، 13ام تیرماه 1394
کد خبر: 71688

اجرای پروژه «اینترنت ماهواره‌ای برای همه»

از همان سال‌های اولیه آغاز به‌کار اینترنت، سؤال مشترک طراحان و کاربران این بود که آیا می‌شود یک اینترنت جهانی و نامحدود داشت؟ سیستمی که مانند امواج ماهواره‌ای، کل کره زمین را پوشش دهد و دسترسی به اینترنت فقط محدود به عده یا کشور خاصی نباشد؟
 
شرکت وان‌وب OneWeb که شعارش «دسترسی برای همه» است، توانسته ۵۰۰‌ میلیون دلار برای ساخت سیستمی ماهواره‌ای که اینترنت را با قیمت مناسب برای همه مردم در هر جای کره زمین ارائه می‌دهد، جمع‌آوری کند.
 
وان‌وب اعلام کرده است این مبلغ که از طرف اسپانسرهایی مثل شرکت ایرباس، اینتل‌ست، گروه ویرجین و کوکاکولا تأمین شده، صرف پژوهش و ساخت کلیدهای اصلی پروژه‌ای خواهد شد که اینترنت ماهواره‌ای را برای مردم نقاط محروم در کره زمین قابل دسترسی خواهد کرد.
 
شرکت ایرباس -سازنده هواپیماهای ایرباس- هم چند روز پیش اعلام کرده بود قول ساخت ۹۰۰ ماهواره را به وان‌وب داده که ۶۴۸تای آنها در مدارهای اطراف کره‌زمین قرار خواهند گرفت. قرار است ۷۰۰ ماهواره تا انتهای سال ۲۰۱۸ آماده شوند.
 
تخمین وان‌وب از نهایی‌شدن پروژه، چیزی بین یک تا دو ‌میلیارد دلار است. پروژه در سال ۲۰۱۷ شروع خواهد شد و وان‌وب امیدوار است تا سال ۲۰۱۹ بتواند اینترنت را برای همه مردم قابل دسترسی کند. وب‌وان تنها شرکتی نیست که می‌خواهد رؤیای اینترنت برای همه مردم روی کره زمین را به حقیقت تبدیل کند.
 
الن ماسک، مؤسس شرکت ماشین‌سازی تسلا، که شرکت اسپیس اکس Space X را هم برای اجرای طرح‌هایی برای آینده تأسیس کرده، هم طرحی دارد که در آن قرار است چهار‌هزار ماهواره ارزان‌قیمت را در مدارهای دور کره زمین قرار دهد تا در عرض پنج سال اینترنت برای همه مردم در همه‌جای جهان قابل دسترس باشد.
 
گوگل هم دو برنامه مجزا برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای دارد که یکی از آنها از طریق بالون‌هایی بی‌سرنشین Project Loon و دیگری از طریق درون (هواپیماهای کوچک بدون سرنشین) است که با انرژی خورشیدی Solara ۵٠ کار می‌کنند. فیس‌بوک هم از این قافله عقب نمانده و در قالب پروه Internet.org، در حال ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و نوعی تکنولوژی لیزری برای امکان ارتباط با اینترنت در نقاط دورافتاده کره زمین است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.