سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 4, 2015
12:27 شنبه، 13ام تیرماه 1394
کد خبر: 71689

باورهایی که فریبمان می‌دهد

از کامپیوتر‌ها و ویندوز گرفته تا گوشی‌های هوشمند صرف‌نظر از برندشان، همواره افسانه‌ها و گفته‌هایی به ظاهر کاملا درست و منطقی وجود دارد که در ذهن ما حک‌ شده و هیچ‌گاه از بین نمی‌رود… این نوشته را از دست ندهید.
 
RAM بالاتر همواره سرعت رایانه را بالا می‌برد
طبق گزارش سایت HTG، اگر سرعت‌تان پایین است، حتما دلیل آن رم پایین نیست. بالابردن رم تنها در صورتی کمک می‌کند که واقعا مشکل کمبود رم داشته باشید. اما در غیراین‌صورت، مثلا اگر رم شما GB ٨ باشد و شما ناراضی باشید، ارتباط چندانی به رم ندارد، بلکه باید Cache شما افزایش پیدا کند. شما نباید رم خود را به‌عنوان یک cache به‌کار ببرید. بلکه بهتر است به جای خرید رم، cache خود را (با روش‌های صحیح) افزایش دهید.
 
هسته‌های پردازنده بیشتر، سرعت بالاتر
پردازنده‌ها در همه‌جا وجود دارند، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، رایانه‌ها و… اما هرچه تعداد هسته‌ها بالاتر باشد، مسلما آن پردازنده سریع‌تر نیست. از وقتی پردازنده‌های دو هسته‌ای (Dual-Core) جای خود را در میان کاربران باز کردند، شرکت‌های تولید‌کننده به این فکر افتادند تا پردازنده‌هایی با هسته بالاتر تولید کنند. هر هسته در‌واقع پردازشی جداگانه است و به این معنی است که در آن واحد، یک پردازنده می‌تواند چند برنامه  اجرا کند. مسلما یک پردازنده سریع دو هسته‌ای، قوی‌تر از یک پردازنده هشت هسته‌ای کند است. شما باید به مشخصه‌های دیگر پردازنده مانند سرعت پردازش آن بر ثانیه نیز توجه کنید.
 
همواره از پردازنده و کارت گرافیک سریع‌تر استفاده کنید
اگر به‌دنبال لپ‌تاپ یا رایانه‌های رومیزی باشید، می‌خواهید تا آنجایی که بودجه‌تان اجازه می‌دهد، کارت‌گرافیک بالاتر و پردازنده بالاتری تهیه کنید، اما شاید این بهترین ایده نباشد، چراکه پردازنده‌های سریع‌تر و کارت‌های گرافیک مختص، تنها مصرف بیشتری دارند. یک لپ‌تاپ Corei٧ در مقایسه با لپ‌تاپ‌های Corei٣ یا Corei۵، مسلما عمر باتری کمتری دارد. حتی اگر رایانه‌های رومیزی می‌خواهید که تمام روز پشتشان بنشینید، باز هم تهیه پردازنده‌های Corei٧ یا کارت گرافیک‌های AMD و NVIDIA توصیه نمی‌شود. تنها زمانی به آنها روی بیاورید که واقعا به چنین توانی نیاز داشته باشید، چراکه تنها داغ‌تر می‌شوند و برق بیشتری مصرف می‌کنند.
 
مکینتاش از رایانه ویندوزی گران‌تر است
اگر مکینتاش را با یک سیستم معمولی مقایسه کنیم، خیلی‌خیلی ‌گران است. اما تنها اگر کمی از بودجه خود فراتر روید و بخواهید لپ‌تاپ یا رایانه‌هایی قوی و کارا تهیه کنید، می‌بینید مک چندان هم‌ گران نیست. مک با وجود اینکه خود یک رایانه است، اما شاید کمی از رایانه‌های دیگر گران‌تر باشد، که البته دارای سخت‌افزار‌های قوی‌ای نیز است.
 
اگر سیستم‌  را خودتان جمع کنید، ارزان‌تر درمی‌آید
حتی چند سال پیش هم اگر خودتان یک سیستم معمولی را جمع می‌کردید یا فرد دیگر برایتان جمع می‌کرد، خیلی تفاوت نداشت، بلکه اگر کمی دستمزد شخص را بیشتر می‌کردید، می‌دیدید که چقدر هم برایتان تخفیف می‌گرفت! اما خب همه جای دنیا هم این‌طور نیست، منظورم جمع‌کردن سیستم توسط شخصی دیگر است. اما اگر سیستم‌های گیمینگ و فوق‌حرفه‌ای می‌خواستید، قضیه فرق می‌کرد. البته خرید رایانه‌های ازپیش‌آماده خیلی به‌صرفه‌تر در مبلغ و زمان است که جمع کردن یک سیستم به دلخواه نیز هیجان و خواسته‌های خودش را دارد.
 
«مک‌آدرس» به ایمن‌شدن Wi-Fi کمک می‌کند
هر رایانه، گوشی هوشمند یا هر دستگاه متصل به اینترنت، یک آدرس منحصربه‌فرد کنترل دسترسی رسانه‌ای MAC address دارد. این آدرس به‌طور پیش‌فرض قبل از اینکه رایانه به دست شما برسد، تنظیم می‌شود. در صورتی که مک‌آدرس معتبری داشته باشید، این آدرس به شما امکان دسترسی به وای‌فای را می‌دهد. همچنین می‌توانید آن را به دلخواه تغییر دهید، اما مک دقیقا نقطه‌ضعف شما برای حمله هکر‌هاست. آنها با تطبیق‌دادن آدرس مک قابل دسترس، می‌توانند به‌راحتی به سیستم شما نفوذ کنند، زیرا مک به نوعی به هارد شما بسته شده است. بنابراین به جای تعویض مک برای افزایش امنیت سیستم‌تان، بهتر است نوع رمزگذاری وای‌فای خود را تقویت و یک گذرواژه بسیار قوی برای آن انتخاب کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.