اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

July 4, 2015
13:38 شنبه، 13ام تیرماه 1394
کد خبر: 71691

وزیر ارتباطات اول احمدی‌نژاد می‌گوید وزارت ارتباطات می‌تواند یک‌ساله شبکه ملی اطلاعات را راه بی‌اندازد

 
وزیر ارتباطات دولت نهم با انتقاد از اینکه تعاملات بین المللی کشور در فضای مجازی، بیشتر منحصر به وبلاگ نویسی شده، معتقد است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بسترهای موجود می‌تواند ظرف یک سال اقدام به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات کند.
 
محمد سلیمانی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با ابراز خرسندی از قرار دادن مسأله فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان سرفصلی جداگانه در برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلان آن، گفت: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات جزء حوزه هایی است که پشتوانه پیشرفت کشور بوده و دولت الکترونیک مصداق آن در امر پیشرفت فرهنگ، اقتصاد و اشتغال مؤثر است.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه به یکی از بندهای سرفصل امور فناوری اطلاعات و ارتباطات که بومی سازی شبکه های اجتماعی را مطرح می کند، اشاره و عنوان کرد: باید حرکت جدید و خاصی را برای بومی سازی شبکه های اجتماعی فارسی زبان آغاز کنیم.
 
وی اضافه کرد: بومی سازی شبکه های اجتماعی امری امکان پذیر است که صرفا نیاز به هدایت ویژه مثل سرمایه گذاری و تسهیلات دهی به این بخش دارد که از جمله آن، اعطای مجوزها و کاهش بار ترافیکی ارتباطات روی شبکه های بیسیم و موبایلی است که باید از هم اکنون برنامه ریزی و اهداف آن برای نسل های چهارم و پنجم آغاز شود.
 
سلیمانی در ادامه به بند دیگر سرفصل امور فناوری اطلاعات و ارتباطات برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: آن بخش از حضور مؤثر و هدفمند در تعاملات بین المللی فضای مجازی نیز بیشتر منحصر به وبلاگ نویسی شده است که جنبه محدودی دارد.
 
ضرورت بین المللی شدن وبلاگ نویسی کشور
 
این عضو کمیته فناوری ارتباطات مجلس نهم افزود: جنبه محدود وبلاگ نویسی مختص ارتباطات درون کشور است که با برجسته سازی آن می تواند به فضای بین المللی گسترش پیدا کند و حضوری را در عرصه منطقه ای و جهانی شامل شود و البته نیل به این هدف بسته به ظهور شبکه ملی اطلاعات قدرتمندی در کشور است.
 
وی در ادامه به بخش دانشگاهی که بر تعاملات بین المللی فضای مجازی کمک می کند اشاره و تصریح کرد: متأسفانه کشور به لحاظ حضور در فضای بین المللی بسیار عقب افتاده است و صرفا در بحث نرم افزاری ورود شده، در حالی که فضای مجازی در بخش بین الملل بسیار گسترده است لذا باید بستر به گونه ای فراهم شود که به منظور انجام تحقیق و توسعه و تربیت نیروی انسانی وارد فضای مجازی شده و ارتباط با دنیا در سطح منطقه و بین الملل افزایش یابد.
 
سلیمانی در ادامه با تأکید بر اینکه دولت باید در لایحه ای که به مجلس ارائه می دهد محورهای این سرفصل را به صورت جزئی بیان کرده و عملیاتی کند، گفت: مثلا در قسمتی از سرفصل امور فناوری اطلاعات و ارتباطات به جایگاه برتر توسعه الکترونیک اشاره شده که نیازمند بستر شبکه ملی اطلاعات است لذا باید وظایف تمام نهادهای مسئول مثل بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت کشاورزی و سار بانک ها در این بخش به صورت جزئی مشخص شود.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بسترسازی هایی که پیش از این داشته است می تواند ظرف مدت یک سال اقدام به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات کند که بسیاری از مسائل فرهنگی نیز از قبل ان برطرف خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.