سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 4, 2015
14:28 شنبه، 13ام تیرماه 1394
کد خبر: 71696

یه کیس خوب!

روز به روز به محبوبیت تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها افزوده می‌شود و این گجت‌ها تقریبا همه جا دیده می‌شوند؛ خانه، محل کار، خیابان، مترو، اتوبوس و حتی روی موتورسیکلت.
اما رواج روزافزون این دستگاه‌های چند اینچی باعث نشده که کار کامپیوترهای رومیزی کساد شود یا اینکه این دستگاه‌ها از رده خارج شوند. دلیل آن هم واضح است؛ امکانات و کارایی گسترده، قابلیت ارتقای سخت‌افزاری، قدرت پردازشی بالا و مهم‌تر از همه امکان استفاده از مانیتورهای بزرگ‌تر (مانیتورهای 23اینچی الی 27اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی و بیشتر) از جمله مواردی هستند که باعث جذابیت کامپیوترهای رومیزی می‌شوند.
 
ضمن اینکه این نوع کامپیوترها همچنان برای استفاده‌ همه اعضای خانواده یا برای استفاده در شرکت و اداره، انتخاب بسیار مناسبی هستند. امروز با نکاتی درباره‌ خرید قطعات مختلف یک کامپیوتر رومیزی آشنا می‌شویم و سپس 3دستگاه مختلف برای 3کار مختلف پیشنهاد می‌دهیم. توصیه مهم ما این است که اگر پیش از این کامپیوتر رومیزی نخریده‌اید و در این بازار کم‌تجربه‌اید، سعی کنید با یکی از دوستان یا آشنایان که با قطعات کامپیوترهای رومیزی آشنایی دارد به بازار بروید و از راهنمایی‌های او کمک بگیرید.
 
انتخاب
اینجا با 3کامپیوتر برای 3کار مختلف و با 3قیمت مختلف آشنا می‌شویم؛ کامپیوتری ارزان‌قیمت و مناسب برای کاربردهای ساده در خانه و اداره‌ها، کامپیوتری با قیمت متوسط و مناسب برای بازی و دست‌آخر کامپیوتری حرفه‌ای برای کار گرافیکی حرفه‌ای و البته بازی!
 
کامپیوتر خانگی، ارزان‌قیمت
بسیاری از کاربران کامپیوترهای خانگی نیازی به یک دستگاه قدرتمند ندارند و می‌خواهند با استفاده از کامپیوترشان کارهایی مانند ویرایش متن، چک کردن ا‌یمیل، دیدن فیلم و… استفاده کنند. بسیاری از دستگاه‌هایی هم که در شرکت‌ها و اداره‌ها استفاده می‌شوند، همین وضعیت را دارند. برای چنین کاربردهایی بهتر است به‌دنبال دستگاهی با حداقل قیمت باشیم.
 
اغلب اوقات برای آنکه قیمت کامپیوتر را پایین نگه‌داریم، توصیه می‌شود از پردازنده‌هایی استفاده کنیم که واحد پردازش گرافیکی هم همراه‌شان هست. به‌عبارت دیگر با انتخاب این نوع پردازنده‌ها، دیگر نیازی به کارت‌گرافیک ندارید مثلاً مدل‌های ترینیتی و ریچ‌لند از سری پردازنده‌های AMD این ویژگی را دارند. انتخاب دیگر این است که از یک پردازنده‌ ارزان‌قیمت در کنار یک کارت گرافیکی ارزان‌قیمت استفاده کنیم. برای نمونه می‌توانید از یک پردازنده اینتل Core i3در کنار یک کارت گرافیکی خوش‌قیمت استفاده کنیم.
 
مشخصات فنی بسته پیشنهادی:
پردازنده: AMD Richland یا Intel Core i3/ کارت گرافیک: AMD Radeon R4/ مادربورد: MSI – FM2/ رم: 2یا 4گیگابایت/ هارد: 250GB / منبع تغذیه: 400وات / قیمت: حدود یک تا 5/1 میلیون تومان.
 
کامپیوتر مخصوص کار گرافیکی
کاربران حرفه‌ای کامپیوتر، به‌خصوص آنهایی که از کارهای گرافیکی پول درمی‌آورند، انتظار دارند کامپیوترشان بتواند به راحتی نرم‌افزارهای ویرایش عکس و ویدئو و مدل‌های سه‌بعدی و… را اجرا کند. واضح است که چنین دستگاهی نیاز به سخت‌افزار قدرتمندی دارد. این دسته از کاربران باید به فکر پردازنده‌ قوی، مادربورد خوب و کارت گرافیکی قوی باشند. ترکیب یک پردازنده اینتل Core i7و یک مادربورد مناسب و در کنار آن یکی از مدل‌های قدرتمند کارت‌گرافیکی GeForce، می‌تواند دستگاه بسیار خوبی را بسازد.
 
دقت داشته باشید که برای چنین دستگاهی بهتر است از 8یا 16گیگابایت رم استفاده کنید. در مورد کارت‌گرافیک هم 2انتخاب عمده دارید. یکی کارت گرافیکی AMD از سری XFX است که با قیمتی پایین‌تر قابلیت‌های بسیار خوبی در اختیار شما می‌گذارد و دیگری کارت‌گرافیکی GeForce از سری SLI که قیمت آن کمی بالاتر است. چنین کامپیوتری، دستگاه نسبتاً گران‌قیمتی خواهد بود و بیشتر به درد کاربران حرفه‌ای می‌خورد.
پس اگر نمی‌خواهید بازی‌های سنگین انجام بدهید یا اینکه کار گرافیکی سنگینی ندارید، خریدن چنین دستگاهی منطقی نیست. به این دلیل ساده که پول زیادی را پرداخت می‌کنید اما هیچ وقت نمی‌توانید همه‌ قدرتِ این دستگاه را به‌کار بگیرید!
 
مشخصات فنی بسته پیشنهادی:
پردازنده: Intel Core i7/ کارت گرافیک: GeForce SLI یا AMDXFX / مادربورد: ASUS-X99/ رم: 8یا 16گیگابایت / هارد: 1یا 2ترابایت / منبع تغذیه: 1000وات / قیمت: حدود3/5میلیون تومان.
 
کامپیوتر بازی، با قیمت متوسط
یکی از جذابیت‌های هر کامپیوتری، قابلیت و توانایی آن برای اجرای بازی‌های روز است. اما شاید همه ما نتوانیم کامپیوتری مجهز به بهترین سخت‌افزارها را بخریم. بنابراین بهتر است سعی کنیم واقع‌گرا باشیم و با هزینه‌ای معقول، سراغ یک کامپیوتر مخصوص بازی با قیمت مناسب برویم. توجه داشته باشید که دقت تصویر پیش‌بینی شده برای استفاده در بازی‌ها در حدود HD با 30فریم بر ثانیه است. اما همیشه می‌توانید دقت تصویر بازی را پایین‌تر بیاورید و همچنان با مشکلی مواجه نشوید.
 
دیگر اینکه معمولا هر وقت حرف از محدودیت بودجه باشد، پردازنده‌های AMD‌ در اولویت قرار می‌گیرند. در این مورد پردازنده‌ AMD Athlon II X4860K مناسب است که با داشتن 4هسته و فرکانس 3.7گیگاهرتز در حالت پایه و 4گیگاهرتز در حالت توربو، گزینه بسیارخوبی محسوب می‌شود. در مورد کارت گرافیک هم می‌توانید یک کارت گرافیک AMD‌، مثلاً مدل AMD Radeon R7-260X، را انتخاب کنید تا با هزینه‌ای معقول، دقت تصویر HD داشته باشید. اما در مورد مادربورد باید کمی دقت کنید چون قطعه‌ای حساس است و اجزای دیگر سیستم باید به آن متصل شوند و قابلیت سازگاری آنها بسیار مهم است.
 
در این قسمت مادربورد گیگابایت مدل GA-F2A88XM-HD3به‌عنوان محصولی خوش قیمت و با کارایی مناسب انتخاب شده است. با چنین کامپیوتری می‌توانید تا حد خوبی کار گرافیکی هم (البته نه در حد حرفه‌ای) انجام بدهید.
 
مشخصات فنی بسته پیشنهادی:
پردازنده: AMD Athlon II X4/ کارت گرافیک: AMD Radeon R7-260X / مادربورد: Gigabyte GA-F2A88XM-HD3/ رم:( DDR 3 4Gb (2x 2GB / هارد: 250GB الی 1TB / منبع تغذیه: 450وات / قیمت: حدود 5/1تا 2میلیون تومان.
 
بررسی
کیس 
لازم است کیس شما فضای مورد نیاز را داشته باشد. ضمن اینکه فن‌های بزرگی داشته باشد و بتواند به خوبی هوای داخل را تهویه کند. به منفذهای بدنه هم دقت کنید. اگر کیس منافذ مناسبی نداشته باشد، هوای داخل آن به خوبی به گردش درنمی‌آید و دمای داخل آن بالا می‌رود.
 
هارد
می‌توانید هاردی با ظرفیت 250گیگابایت درنظر بگیرید. اگر نمی‌خواهید اطلاعات زیادی با حجم بالا (مثلا آرشیو عکس، فیلم و …) روی هاردتان نگه‌دارید، همین مقدار برای شما کافی است. هنگام انتخاب هارد، به سرعت چرخش دیسک‌های آن هم دقت کنید. سرعت چرخش هاردها معمولا 5400 یا 7200دور بر دقیقه است. هاردی که سرعت چرخش بیشتری دارد، سرعت بالاتری هم برای دسترسی به اطلاعات در اختیارمان می‌گذارد.
 
رم
رم‌های کامپیوتر استانداردهای مختلفی دارند. در حال حاضر استاندارد رم غالب در بازار DDR3 است. به‌عبارت دیگر سراغ رم‌های DDR2نروید (چون قدیمی هستند) یا سعی نکنید رم DDR4 بخرید (چون بیش از حد گران‌اند). برای یک کامپیوتر معمولی، 4گیگابایت رم کافی است و برای این مقدار، بهتر است به دلایل فنّی از 2ماژول 2گیگابایتی استفاده کنید (و نه یک ماژول 4گیگابایتی). اگر می‌خواهید ویرایش عکس یا تدوین ویدئو انجام بدهید، به مقدار رم بیشتری نیاز دارید. در این حالت می‌توانید 8گیگابایت رم استفاده کنید و برای آن از 2ماژول 4گیگابایتی بهره بگیرید.
 
کارت گرافیک
انتخاب کارت گرافیک یکی از سخت‌ترین انتخاب‌ها برای جمع کردن یک کامپیوتر است. دلیل اصلی آن هم تنوع زیاد کارت گرافیک‌های موجود در بازار است. اگر درباره‌ مدل‌های کارت مختلف گرافیک مطالعه و بررسی کافی نکرده باشید، انتخاب جدیدترین و قوی‌ترین آنها می‌تواند ریسکی بزرگ به حساب‌ آید. ضمن اینکه جدیدترین مدل‌ها معمولاً قیمت نامعقولی دارند.
 
دقت داشته باشید که اگر چه بیشتر کاربران کارت‌گرافیک را به‌عنوان یکی از ملزومات بازی‌های رایانه‌ای (gaming) می‌شناسند اما یک کارت گرافیک خوب می‌تواند کارکرد کلی کامپیوترتان را بهتر کند. درصورتی که قصد دارید برنامه‌های گرافیکی جدید را روی PC خود اجرا کنید، رایانه شما باید از توانایی کافی برخوردار باشد.
 
پردازنده
پردازنده مهم‌ترین قطعه‌ یک کامپیوتر است و در واقع قدرت آن را مشخص می‌کند. بدانیدکه فرکانس یک پردازنده مشخص‌کننده‌ دقیق قدرت آن نیست. در واقع نمی‌توان گفت که یک پردازنده 2.4گیگاهرتزی از AMD کارایی مشابهی با یک پردازنده 2.4گیگاهرتزی از اینتل دارد. چون معماری این دو با هم متفاوت است. نکته دیگر اینکه به حافظه کش سطح 2یا L2دقت کنید. این حافظه، نوعی حافظه سریع است که روی پردازنده نصب می‌شود و میزان آن روی قیمت کل حافظه تأثیر مستقیم دارد. بعضی از نرم‌افزارها از میزان حافظه ‌کش استفاده‌ زیادی می‌کنند.
 
به این نکته هم توجه داشته باشید که برخی پردازنده‌ها همراه با یک پردازنده‌ گرافیکی روی یک بورد نصب می‌شوند. به‌عبارت دیگر این نوع پردازنده‌ها خودشان پردازنده‌ گرافیکی دارند و اگر یکی از اینها را انتخاب کنید، دیگر نیاز نیست کارت گرافیک مجزا بخرید و به این ترتیب هزینه‌ نهایی شما کمتر خواهد شد. اما با انتخاب چنین پردازنده‌ای، نباید انتظار عملکرد گرافیکی فوق‌العاده‌ای را داشته باشید. روی هم‌رفته برای انتخاب پردازنده‌ مناسب، بهترین کار این است که ابتدا زمینه‌ کاری خود را مشخص کنید و براساس آن دست به انتخاب بزنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.