تلفن همراه

گوشی

July 5, 2015
8:27 یکشنبه، 14ام تیرماه 1394
کد خبر: 71708

بازار موبایل همچنان راکد است

بازار موبایل را تمام شدن فصل امتحانات و نوسان در نرخ ارز تکان نداد تا همچنان رکود  بر بازار  قدیمی موبایل  (علاالدین) حاکم باشد، گرچه بازار علاالدین مانند همیشه شلوغ است ولی چندان خبری از خرید نیست و مشتریانی هم که بازار را شلوغ کرده‌اند تنها قیمت می‌گیرند. شماری از فروشندگان معتقدند مردم گوش به زنگ مذاکرات هستند تا با امضای توافقنامه قیمت‌ها بشکند و شماری دیگر نبود قدرت خرید مردم را علت رکود بازار می‌دانند.
 
 قدرت خرید مردم
فروشندگان پشت دخل‌های خود  نشسته‌اند و منتظر مشتری هستند. گه گاهی یکی وارد می‌شود و قیمت می‌گیرد و می‌رود. فصل امتحانات که تمام شده است و دلار هم که دچار نوسان نبوده، ولی چرا بازار راکد است؟  
 
امیری یکی از فروشندگان  بازار علاالدین درباره وضعیت بازار می‌گوید: وضع بازار خیلی خراب و کساد است و  مردم، تنها به گرفتن قیمت  بسنده می‌کنند. این فروشنده علت کسادی بازار را نبود پول کافی در دست مردم دانسته و می‌افزاید: برای خرید وسیله‌ای مانند تلفن همراه باید پول اضافی در دست مردم باشد و چون مطابق با تورم، حقوق‌ها افزایش نیافته است پولی در ته جیب مردم باقی نمی‌ماند که  با آن گوشی بخرند.
 
همین که درآمدشان کفاف خورد و خوراک و مایحتاج اولیه  آنها را بدهد کلی خدا را شاکر خواهند بود.  یکی دیگر از فروشندگان به بحث  مذاکره اشاره می‌کند و می‌افزاید: مردم  منتظر هستند ببینند بالاخره مذاکرات هسته‌ای به نتیجه مثبت می‌رسد که به نوعی قیمت  دلار  کاهش پیدا کند و قیمت کالاها بشکند تا آنها اقدام به خرید کنند.
 
 کاهش فروش نسبت به سال گذشته
فروشندگان معتقدند سال گذشته در چنین روزهایی بازار پررونق بود تا آنجا که حداقل روزی 20 تا 50 دستگاه تلفن همراه به فروش می‌رسید. علی امیری یکی از فروشندگان در بازار موبایل علاالدین در خصوص وضعیت فعلی بازار تلفن همراه می‌گوید: در سال جدید فروش به سختی به دو دستگاه در روز  می‌رسد و این  واقعاً فاجعه است البته قیمت‌ها به صورتی است که اگر هم فروشی باشد نهایت روی هر دستگاه 20 هزار تومان سود می‌کنیم.
 
اصغری دیگر فروشنده گوشی تلفن همراه نیز معتقد است که اگر وضع به این منوال پیش برود اکثر فروشندگان مغازه‌ها را خالی و کرکره‌ها را پایین می‌کشند، اتفاقی  که در حال حاضر نیز آرام آرام در حال شکل‌گیری است.  این فروشنده تلفن همراه فضای گذشته بازار موبایل علاالدین را این گونه توصیف می‌کند: در گذشته محال بود مغازه‌ای درش بسته و کرکره‌اش پایین باشد یا حتی  لحظه‌ای خالی بماند. چنان رقابتی  برای اجاره مغازه حاکم بود  که هر کسی  بیشترین مبلغ را  پرداخت می‌کرد،  مغازه را بر می‌داشت.  ولی در همین طبقه سوم بازار علاالدین  و این راسته ببینید چند تا مغازه خالی شده  است چون با این شرایط  به سختی اجاره مغازه‌ها را می‌پردازیم.
 
گفته می‌شود به دلیل کاهش فروش  در بازار موبایل علاالدین صاحبان مغازه، اجاره بها را تا حدودی کاهش داده‌اند. یکی از فروشندگان در این بازار در این خصوص می‌گوید: در خصوص اجاره بهای مغازه من چنین اتفاقی صورت نگرفته و من همان اجاره را که ماهی 25 میلیون تومان است می‌پردازم،  اما شنیده‌ام بعضی از مغازه‌ها اجاره بهای آنها کاهش یافته است البته این رقم در نهایت حدود  2 تا 3 میلیون تومان است که وقتی فروش پایین باشد دیگر فرقی نمی‌کند چون فروشنده توان پرداخت را ندارد.
 
 علاالدین همانند بازار بزرگ تهران
این روزها در مناطق زیادی بازار موبایل راه‌اندازی شده است برای  ساکنان علاءالدین. این سؤال پیش می‌آید که آیا وجود این بازار‌ها بر فروش گوشی همراه در این بازار تأثیر منفی گذاشته و میزان فروش را کم کرده است؟  
 
 فرزاد صمدی فروشنده یکی از برندهای معروف کره‌ای در این خصوص می‌گوید:  راه اندازی این مراکز روی بازار علاالدین تأثیر چندانی نداشته است چون این بازار همانند بازار اصلی و بزرگ شهر  شناخته شده است و هر جا هم بازار موبایلی راه‌اندازی شود،  همه اول به این بازار قدم می‌گذارند و قیمت می‌گیرند و این‌که تمام اجناس این بازار حداقل 100 هزار تومان از دیگر بازار‌ها و پاساژهای موبایل ارزانتر است.
 
صیادی دیگر فروشنده با بیان این‌که شاید وجود این مراکز 20درصد در میزان فروش این بازار تأثیر گذاشته باشد، می‌افزاید: بحث رکود، همگانی است و به بازار  سنتی و مدرن آن بستگی ندارد.  همه به این پاساژ مانند بازار بزرگ تهران نگاه می‌کنند چون اجناس اول بار اینجا می‌آیند و بعد توزیع می‌شود. همه فروشنده‌ها از این مکان تغذیه می‌شوند.  از این رو همه روی این پاساژ حساب دیگری می‌کنند.
 
البته صاحبان مغازه‌ها در این بازار برای این‌که از قافله بازار‌های مدرن عقب نمانند از شیوه‌های جدید برای فروختن تلفن همراه استفاده می‌کنند و به جای ماکت، گوشی فعال را به دست مشتری می‌دهند تا آن را از نزدیک دیده و لمس کرده و کمی کار کند  تا به خرید بیشتر ترغیب شود.
 
 محصول کره و چین جزو پرفروش‌ها
شاید برای بسیاری این سؤال مطرح شود که در  بازار علاالدین کدام یک از گوشی‌ها بیشترین فروش را دارد که مومیوند یکی از فروشندگان  به  گوشی‌های سامسونگ و هواوی اشاره می‌کند و می‌گوید در حال حاضر جدیدترین مدل سامسونگ (s6)،  2میلیون و 700 هزار تومان فروخته می‌شود.  وی درباره گرانترین گوشی‌ها نیز  می‌گوید: گرانترین گوشی بازار هم مربوط به آیفون است که بسته به گیگابایت آن از 2 میلیون و 200 هزار (16 گیگا بایت) تا 2 میلیون و 600 هزار تومان (64 گیگابایت) فروخته می‌شود، ولی بازار این گوشی‌ها هم راکد است و کسی هم بخواهد گوشی بخرد به دنبال گوشی‌هایی با قیمت مناسب‌تر می‌رود.
 
در این بازار بیشتر فروشندگان از فروش وسایل جانبی کسب درآمد می‌کنند. سراغ فروشندگانی می‌رویم که  وسایل جانبی هم می‌فروشند.   امید رسولی  معتقد است بازار این وسایل هم مانند گوشی تلفن همراه  پرفروش نیست ولی بهتر از هیچ است. وی می‌گوید: اگر در سال گذشته به فرض روزی 60 قاب موبایل می‌فروختیم هم‌اکنون به سختی به عدد 30 می‌رسد. به هرحال سخن اغلب فعالان بازار موبایل به این جمله ختم می شود که باید منتظر ماند و دید نتیجه مذاکرات چگونه رقم خواهد خورد چرا که به باور آنها، توافق در مذاکرات می‌تواند به مانند بقیه عرصه های اقتصادی بازار تلفن همراه را نیز دستخوش تغییرات مثبت کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.