باندپهن

باندپهن ثابت

July 7, 2015
8:30 سه شنبه، 16ام تیرماه 1394
کد خبر: 71748

خریداران صف کشیده اند؛مخابرات بهانه جویی می کند

در حالی که مخابرات اعلام کرده بود که هیچ شرکتی در مهلت مقرر 4 روزه حاضر به خرید اسناد مزایده مخابرات نشده است،کنسرسیومی متشکل از ۳ شرکت اینترنتی خدمات دهنده ADSL به همراه یک اپراتورخارجی ، آمادگی خود را برای خرید مخابرات به وزیر ارتباطات اعلام کرده اند که نام شرکت های اینترنتی شاتل، داده گستر عصرنوین و نداگستر صبا در این کنسرسیوم دیده می شود.
 
گفته می شود این شرکت ها، درخواست خود را حدود ۱۰ روز پیش به طور مستقیم به وزیر ارتباطات و رونوشت آن را به سازمان تنظیم مقررات ارائه کرده اند تا پس از تایید وزارت ارتباطات، اقدامات برای خرید سهام مدیریتی مخابرات انجام شود.
 
دکتر زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران درگفت و گو با خراسان در این باره با بیان آن که تا این لحظه هیچ شرکتی برای این منظور مراجعه نکرده است، گفت:شرکت توسعه اعتماد مبین در تاریخ 30خرداد آگهی فروش شرکت را منتشر و اعلام کرد کسانی که می خواهند درمزایده شرکت کنند ازتاریخ 3 تا 8 تیربرای خرید اسنادمزایده فرصت دارندحال آن که در این تاریخ و حتی پس از آن نیزتابه امروز هیچ شرکتی برای این منظوربه ما مراجعه نکرده است.
 
ما از موضوع اعلام آمادگی شاتل برای خرید مخابرات از طریق رسانه ها مطلع شدیم،بنابراین به نظرمی رسدکه این یک بحث تبلیغی سیاسی بوده و اساسا قصدخریدوجود نداشته است .وی در پاسخ به این که درهرحال در شرایطی که هم اکنون 3شرکت برای خرید سهام مخابرات اعلام آمادگی کرده اند ؛ مخابرات اگر واقعا فروشنده است چرااقدام به فروش نمی کند ،تصریح کرد : این کار قانون خاص خود را دارد . طبق قانون زمانی متقاضی می تواند برای خرید اقدام کند که مجدد مزایده ای برگزار شود و در عین حال همه متقاضیان از حق یکسانی بر خوردار باشند .
 
زارعیان درپاسخ به این که اعلام کرده اید احتمال تمدیددوباره مزایده وجود دارد،افزود:این موضوع بستگی به سیاست های شرکت توسعه اعتماد مبین دارد ، بنده هم گفته بودم شایدتمدیدشودولی امکان دارد این اتفاق نیفتد .من درحال حاضر معتقدم که هیچ مشتری برای مخابرات پیدا نشده است اگر مشتری پیدا شود باید به فروشنده مراجعه کند نه جای دیگر.
 
در عین حال این موضوع هیچ ارتباطی به وزارت ارتباطات نداشته است که بخواهند در خواست خود را به وزارت ارتباطات ارائه کنند هر چند اطمینان دارم که چنین در خواستی به وزارت ارتباطات هم داده نشده است. درباره تمدید مزایده فروش مخابرات نیز مدیرعامل توسعه اعتماد مبین در گفت و گو با فارس اعلام کرد: قصد تمدید مزایده را نداریم. به گزارش تسنیم، در مقابل رئیس هیئت مدیره شاتل دراین باره گفت: نمی دانم چرا مخابراتی که دنبال ۱۹ هزار میلیارد تومان در یک هفته بود، از درخواست ما برای خرید بلوک مدیریتی اش ناراحت شد. وی با بیان این که نمی دانم چرا مخابراتی ها از تقاضای ما برای خرید بلوک مالکیت این شرکت ناراحت شده اند، گفت: اگر واقعا دنبال فروش مخابرات هستند و از یک سال پیش به این نتیجه رسیده اند باید جلوی پای خریدار فرش قرمز پهن کنند، نه این که جواب منفی می دهند.
 
شانه ساز زاده با بیان این که شاتل در قالب کنسرسیومی متشکل از شرکت های اینترنتی داده گستر عصر نوین و نداگستر صبا قرار است سهام کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین (مالک مخابرات) را خریداری کند، اظهار کرد: علاوه بر این قرار است حضور یک اپراتور خارجی را هم در کنسرسیوم خود داشته باشیم. اپراتورهای طرف مذاکره با ما از آسیا و اروپا هستند.ما در شرایط تحریم با این اپراتورها مذاکره کردیم و لذا آن ها هم با در نظر گرفتن این شرایط حاضر به حضور در بازار ایران شدند.
 
وی درباره این که گفته می شود مخابرات زمانی خصوصی شد که ارزش دلار هزار تومان بود اما اکنون ارزش حدودی مخابرات هم عددی در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: منطق مخابرات برای فروش اشتباه است؛ مگر مالکان مخابرات دلار خرید و فروش می کنند؟معیار ارزش گذاری یک شرکت برحسب دلار نیست بلکه به میزان توانایی رقابت در بازار، مشترکان و سرمایه گذاری است که ارزش گذاری صورت می گیرد.وی با تأکید بر این که این شرکت به دلیل سوء مدیریت در 5-4 سال پس از خصوصی سازی، سرمایه گذاری نداشته است، تصریح کرد: وضعیت مخابرات بسیار ضعیف تر از5 سال گذشته شده ، عملا وضعیت این شرکت به جایی رسیده که در هزینه های جاری هم مانده است.
 
مکانیسم مزایده مخابرات زیر سوال است
او در پاسخ به این که چرا تقاضایتان را برای خرید به جای مخابرات به وزارت ارتباطات دادید و چرا وزارت ارتباطات در زمان مقرر از سوی مخابرات اقدامات لازم را انجام نداد؟ گفت: مکانیسم مزایده از سوی مخابرات زیر سوال است و اگر اسناد مزایده را می خریدیم یعنی بر آن صحه گذاشته بودیم. بندها و تبصره های مزایده به گونه ای بود که بیشتر شوخی به نظر می رسید زیرا کدام سرمایه گذار ۱۹ هزار میلیارد تومانی است که اقدام به خرید اسناد مزایده ای کند که در یکی از بندهای آن گفته شده، به هردلیلی خواستیم، می توانیم مزایده را ابطال کنیم!اعتقاد وزارتخانه هم این است که مخابراتی ها فروشنده نیستند.
 
نکته جالبی که در این مزایده دیده می شود این است که اگر فرآیند خرید 5 میلیارد تومان تجهیزات مخابراتی با در نظر گرفتن RFP، مزایده و مناقصه و دیگر موارد را چیزی حدود ۵ تا ۶ ماه در نظر بگیریم، اکنون مخابراتی ها دنبال این هستند که با فروش بلوک مالکیت خود ظرف یک هفته، به ۱۹ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برسند ، مگر چنین چیزی شدنی است؟وی افزود: دوستان کمی عجله دارند و ظاهرا نسبت به این که اگر کسی بخواهد مخابرات را خریداری کند باید مراحل امنیتی و قانونی را بگذراند غافل هستند. وی تصریح کرد: حداقل 2گروه دیگر به جز کنسرسیوم ما متقاضی خرید بلوک مدیریتی مخابرات هستند.
 
اگرچه قیمت پایه پیشنهادی برای فروش سهام مخابرات رسماً اعلام نشد، اما شواهد نشان می دهد توسعه اعتماد مبین حدود 19 هزار میلیارد تومان روی فروش سهام خود حساب باز کرده است.آن ها 5 سال پیش 1+50 درصد سهام مخابرات را به قیمت 8 میلیارد دلار (حدود 7800 میلیارد تومان) با دلار هزار تومان خریده بودند.
 
مهم ترین نکات
کنسرسیومی متشکل از ۳ شرکت اینترنتی خدمات دهنده ADSL به همراه یک اپراتورخارجی ، آمادگی خود را برای خرید مخابرات به وزیر ارتباطات اعلام کرده اند.
 
مخابرات: موضوع فروش هیچ ارتباطی به وزارت ارتباطات نداشته است.
 
شاتل: حداقل 2گروه دیگر به جز کنسرسیوم ما متقاضی خرید مخابرات هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.