فناوری اطلاعات

July 8, 2015
16:49 چهارشنبه، 17ام تیرماه 1394
کد خبر: 71771

معاون وزیر ارتباطات ایران از شکاف ۳۰ ساله ایران با دنیای کنونی در حوزه IT خبر داد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: رفتار ما در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با دنیای کنونی، دارای شکاف ۲۰ تا ۳۰ سال است. به گفته نصرالله جهانگرد 
 
نصرالله جهانگرد در اولین نشست شورای برنامه ریزی برنامه ششم توسعه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه ایران در آستانه دگردیسی و ادبیات توسعه در ایران، دچار تغییر شده است.
 
وی با بیان اینکه امروزه با توسعه شبکه پرظرفیت موبایل نسل سوم و چهارم – ۳G و ۴G – شاهد دگرگون شدن فضای ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور هستیم افزود: رفتار ما در حوزه ICT با دنیای کنونی، دارای شکاف ۲۰ تا ۳۰ سال است و الگوهای سایر کشورها می تواند ارائه دهنده تجربیات مناسبی برای ایران در این بخش باشد.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تکالیف برنامه ششم توسعه ادامه داد: به طور قطع نیمی از برنامه ۸ درصدی رشد اقتصادی در این برنامه، باید از حوزه دانش تامین شود و محرک این تحقق نیز به طور قطع فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر اینکه لازم است تکلیفمان را با آموزش، پرورش، صنعت و مالکیت محتوا روشن کنیم گفت: محتوایی که تبدیل به سرویس نشود ارزش افزوده پیدا نمی کند و انبار می شود.
 
وی خاطرنشان کرد: در سند برنامه ششم ۷ بند به طور مستقیم به موضوع ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخته اما ۴۰ بند دیگر نیز متکی بر اثر انتقالی ICT است.
 
اداره کمیته محتوا با محوریت وزارت ارشاد
 
در این نشست مرتضی موسویان، نماینده وزارت ارشاد و رئیس مرکز رسانه های دیجیتال پیشنهاد کرد: کمیته خدمات ICT به کمیته محتوا تغییر نام پیدا کند و با محوریت وزارت ارشاد اداره شود.
 
تهیه پیش نویس قانونی صنعت ICT
 
مهدی اخوان بهابادی، قائم مقام سازمان صدا و سیما‎ نیز در این جلسه با بیان اینکه از نظر قانونی تاکنون ردیف بودجه مستقلی برای صنعت ICT در نظر گرفته نشده است، ادامه داد: شرایط کنونی فرصت مناسبی برای تهیه پیش نویس قانونی صنعت ICT است چرا که تا زمانی که اقتصاد ICT متمرکز نشود به نتیجه نخواهیم رسید.
 
اخوان ادامه داد: در زمینه سرعت اینترنت هنوز احساس رضایت مردم حاصل نشده و اگر مشکل سرعت اینترنت حل شود بخش خصوصی، محتوا و انواع خدمات را ارائه خواهد کرد.
 
رفع ابهام مالکیت پایان نامه های دانشجویی 
 
سیروس علیدوستی، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات و نماینده وزارت علوم نیز در این جلسه بر توجه به محتوای علمی، پژوهشی و فناوری در کنار محتوای عمومی تاکید کرد و ادامه داد: لازم است در تدوین برنامه ششم هم وجه کاربردی و هم وجه پشتیبانی، برای ICT در کشور لحاظ شود.
 
وی بر اهمیت قانون کپی رایت و ساماندهی حقوقی برای توسعه هرگونه محتوا و نرم افزارهای کاربردی تاکید کرد و افزود: سیاستهای اطلاعاتی، آزادی دسترسی به اطلاعات، مالکیت پایان نامه های دانشجویی موضوعاتی است که در مورد آنها ابهام هایی وجود دارد، چرا که مالکیتش مشخص نیست و دسترسی به آنها نیز امکان پذیر نخواهد بود.
 
تشکیل شورای راهبری در حوزه صنعت 
 
در این نشست محسن بهرامی، رئیس سازمان فضایی کشور نیز تصریح کرد: سیاستگذاری و نظارت در صنعت ارتباطات بسیار کم است و پیشنهاد می شود شورای راهبری در حوزه صنعت زیر نظر وزارت ارتباطات تشکیل شود.
 
همچنین مهندس نادمی، معاون دفتر امور زیربنایی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: نسخه آخر تدوین برنام ششم تنظیم شده و اشاره به ۱۵ سند بالادستی دارد که به موضوع علم و فناوری توجه بیشتری کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.