باندپهن سیار

گوشی

July 9, 2015
19:27 پنجشنبه، 18ام تیرماه 1394
کد خبر: 71791

گوشی سونی +3 Z در دستان ایستنا

_MG_8640-as-Smart-Object-1.jpg

گوشی هوشمند Xperia Z3+ پرچمدار دستگاه‌های موبایلی ژاپنی محسوب می‌شود. اما آیا این محصول 2.2 میلیون تومانی واقعا همان چیزی است که ما منتظرش بودیم؟ یا اینکه با تحول تراشه مرکزی و تغییر اندک در طراحی و نمایشگر لمسی دوباره تا پایان امسال به‌روز می‌شود؟

این ماجرا از فوریه 2013 میلادی آغاز شد که سونی نخستین بار گوشی هوشمند Xperia Z را عرضه کرد و سپس در سری Z محصولات خود در بهار و پاییز هر سال مدل‌های جدیدتری را به دست کاربران جهانی رساند. از آنجایی که سونی سال دو بار پرچمدار محصولات خود را به‌روز کرد، در هر فرآیند تغییرات اندکی در آنها حاصل شد.

آخرین محصولی که سونی در این زمینه ارایه کرده است Xperia Z3+ نام دارد که از نظر سخت‌افزاری چندان باعث شگفتی کاربران نشده است. مهم‌ترین تغییر لحاظ شده در این گوشی هوشمند مربوط به تراشه مرکزی Snapdragon 810 می‌شود که سرعت دستگاه را بالاتر برده و امکان پشتیبانی از شبکه پرسرعت‌تر Cat.6 LTE را فراهم کرده است.

این محصول فقط با حافظه داخلی 32 گیگابایتی عرضه می‌شود و دوربین سلفی آن نمی‌تواند با گوشی‌های پرقدرتی که در سال 2015 روانه بازار شدند رقابت کند. یکی از تغییرات این گوشی که باعث شد چندان مورد توجه قرار نگیرد مربوط به باتری آن می‌شد. باتری این گوشی هوشمند در مدل قبلی با توان 3100 میلی‌آمپر فعالیت می‌کرد که در مدل Xperia Z3+ توان آن به 2930 میلی‌آمپر رسید تا طراحی بدنه بتواند بهتر شود و بدنه گوشی با ضخامت 6.9 میلیمتر تولید شود. این کار باعث شد وزن گوشی هم پایین بیاید. البته لازم به ذکر است این گوشی شامل ورودی بدون درپوش microUSB می‌شود و از استاندارد ضدآب IP68 هم پشتیبانی می‌کند.

مهم‌ترین مزایا

·         مدل دو سیم‌کارته آن به بازار ایران عرضه شده که هر دو سیمکارت از شبکه فورجی ایرانسل پشتیبانی میکند

·         نمایشگر 5.2 اینچی IPS LCD با کیفیت 1080 در 1920 پیکسل، تراکم 424 پیکسل در هر اینچ مربع

·         سیستم‌عامل Android 5.0 Lollipop با رابط کاربری Xperia UI

·         استاندارد IP68 – ضد گردوغبار و ضدآب تا عمق 1.5 متر به مدت 30 دقیقه

·         تراشه مرکزی Snapdragon 810 کوالکام با چهار هسته Cortex-A57 با توان 2 گیگاهرتز و چهار هسته پردازنده Cortex-A53 با توان 1.5 گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی Adreno 430، رم 3 گیگابایتی

·         دوربین 20.7 مگاپیکسلی، فلش LED، تصویربرداری با کیفیت 2160 پیکسل، کلید شاتر سخت‌افزاری مجزا

·         دوربین سلفی 5.1 مگاپیکسلی در قسمت جلو با قابلیت تصویربرداری با کیفیت 1080 پیکسل، مجهز به سیستم تثبیت صدا و تصویرSuperior Auto  و Video

·         32 گیگابایت حافظه داخلی با قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه microSD

·         پشتیبانی از شبکه Cat. 6 LTE (سرعت بیش از 300 مگابیت در ثانیه)، شبکه بی‌سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، شبکه Wi-Fi Direct، فناوری ارتباطی بلوتوث Bluetooth 4.1 همراه با سیستم‌های بی‌سیم LDAC و High-Res Audio سونی، گیرنده‌های GPS/GLONASS/Beidou، رادیو Stereo FM مجهز به RDS، سیستم USB On-The-Go

·         سیستم فعال حذف صداهای اضافی محیط حین تماس مجهز به میکروفون ثانویه

·         سیستم حذف صداهای اضافی حین گوش دادن به موسیقی دیجیتال با هدفون‌های سونی

·         اسپیکرهای استریو در قسمت جلوی گوشی

·         باتری 2930 میلی‌آمپری، حالت مصرف انرژی STAMINA Power Saving

·         طراحی زیبای استفاده از شیشه در دو سطح گوشی

·         استاندارد شارژ Qualcomm Quick

·         طراحی سیستم ورودی Capless USB

مهم‌ترین معایب

·         داغ شدن قابل توجه دستگاه در برخی مواقع

·         عدم پشتیبانی از شارژر بی‌سیم

·         نبود شارژر Qualcomm Quick در جعبه گوشی

·         کیفیت نمایشگر با سومین نسل این گوشی‌ها یکسان است. این در حالی است که گوشی‌های رقیب با کیفیت 1440 پیکسل تصاویر را پخش می‌کنند

·         متعادل کردن مصرف باتری با دشواری

·         قیمت 2.2 میلیون تومانی و گران بودن نسبت به رقبا

در مجموع باید گفت قابلیت‌های این محصول قابل ملاحظه است و شما به سختی می‌توانید محصول دیگری را با این امکانات و مشخصات پیدا کنید. این محصول نسبت به گوشی‌هایی که ما این روزها می‌بینیم زیباتر و کارآمدتر است.

The Xperia Z3+ is a super-slim Android mobile

Black

White

Aqua Green

گوشی هوشمند Xperia Z3+ پرچمدار و بهترین محصول شرکت سونی محسوب می‌شود. اما اگر خود شرکت سونی هم آن را در شرایطی نمی‌بیند که نام Xperia Z4 را به این گوشی اختصاص دهد، باز هم می‌توان آن را پرچمدار خواند؟

Xperia Z3+ با چرخش 360 درجه

طول، عرض و ضخامت گوشی هوشمند Xperia Z3+ به‌ترتیب 146، 72 و 6.9 میلیمتر است که دقیقا می‌توان آن را مشابه Xperia Z3 خواند. البته باید گفت به میزان بسیار اندک از ضخامت گوشی کاسته شده است که اگر بخواهیم این مسئله را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم، باید گفت این محصول نسبت به مدل قبلی 0.4 میلیمتر باریک‌تر است. این میزان فقط به درد بازاریابان می‌خورد تا بگویند که سونی برای مدل جدید گوشی‌های هوشمند خود تغییری را لحاظ کرده است. باید گفت که در دنیای واقعی و خارج از این نوشته‌ها، تغییر مذکور قابل تشخیص نیست. اما به هر حال سونی از اینکه توانسته بدون بیرون آوردن لنز دوربین از بدنه ضخامت گوشی را کاهش دهد،‌ به خود افتخار می‌کند. لازم به ذکر است لنز دوربین در دو گوشی هوشمند آیفون 6 با ضخامت 6.9 میلیمتری و Galaxy S6 با ضخامت 6.8 میلیمتری لنز دوربین از بدنه خارج شده است.

نکته مهم دیگری که با این کار لحاظ شده، مربوط به کاهش وزن گوشی است. این محصول 144 گرم وزن دارد و از این نظر نسبت به مدل Z3 سبک‌تر است. این تفاوت وزن به میزان 8 گرم محاسبه می‌شود که البته چندان قابل ملاحظه نیست.

بدنه و طراحی

اگر طی دو سال و نیم گذشته مدتی را با یکی از گوشی‌های هوشمند سونی گذرانده باشید، به خوبی از نحوه طراحی این محصولات آگاهی دارید و می‌توانید سونی این نوع طراحی را Omnibalance می‌خواند. در این طراحی هر دو طرف گوشی مستطیلی ساخته شده که یک لایه شیشه روی آن را پوشانده است و چارچوب فلزی آن را در بر می‌گیرد و این مجموعه شکل ظاهری زیبایی را به گوشی می‌دهد.

سونی این بار نسبت به دفعات قبل اندکی تغییر در مواد اصلی بدنه گوشی لحاظ کرده است. اگرچه بدنه گوشی همچنان مات ساخته شده است، اما نسبت به مدل‌های قبلی اندکی شفاف‌تر است. گوشه‌ها مانند یک سپر کوچک از بدنه بیرون زده‌اند و این مسئله باعث می‌شود تا در هنگام سقوط احتمالی گوشی، جلوی ضربات و آسیب‌های مختلف گرفته شود. البته از نظر ظاهری این کار چندان باب میل کاربران نیست.

آنچه که با استقبال گسترده کاربران مواجه شده، استفاده از ورودی microUSB بدون درپوش ضدآب است. این دومین گوشی ضدآب سونی محسوب می‌شود که این قابلیت برای آن در نظر گرفته شده است. پیش از این گوشی هوشمند Xperia M4 Aqua با سیستم ورودی بدون درپوش عرضه شده بود.

برای این گوشی هوشمند استاندارد IP68 در نظر گرفته شده است تا امکان ورود آب و گردوغبار به سیستم داخلی غیرممکن شود. با این استاندارد کاربر برای هر بار شارژ کردن نیاز ندارد درپوش مخصوص را باز و بسته کند.

gsmarena_023.jpg

نکته قابل ملاحظه دیگری که در طراحی این گوشی هوشمند لحاظ شده است مربوط به استفاده از پورت مغناطیسی در بدنه گوشی می‌شود. البته این مسئله باعث می‌شود تا شما هرگز نتوانید در حالت افقی گوشی هوشمند خود را شارژ کنید. در عوض، یک ابزار جانبی ویژه در اختیار شما قرار می‌گیرد که امکان می‌دهد Xperia Z3+ را روی آن قرار دهید به راحتی این گوشی را شارژ کنید.

البته باید گفت که این بخش چندان مورد توجه کاربران واقع نشده و استقبال قابل ملاحظه‌ای از آن صورت نگرفته است. این جعبه کوچک یک کلید ویژه دارد که با فشردن آن می‌توان اسپیکرها را به صورت مستقیم فعال کرد تا امکان گوش دادن به موسیقی هم فراهم شود. اما در کل سونی برای طراحی و قابلیت‌های این محصول فکر دیگری بکند تا آن را برای کاربران محبوب‌تر کند.

اسپیکرهای گوشی از نظر موقعیت مکانی مانند مدل Xperia Z2 هستند. قرار دادن مجدد آنها در نزدیکی لبه‌های گوشی به این معنی است که نسبت به مدت Z3 مزاحمت کمتری را برای کاربر به وجود می‌آورند و بخش پشتی بدنه که از جنس شیشه ساخته شده است نیز به صورت یکپارچه ارایه می‌شود.

متاسفانه باید گفت که هنگام اجرای موسیقی، این اسپیکرها به اندازه‌ای که توقع داریم کیفیت مناسبی ندارند. ضمن اینکه وقتی با صدای بلند از طریق اسپیکر در حال گوش دادن به موسیقی باشید، کل بدنه گوشی به لرزه درمی‌آید و این در حالی است که کیفیت موسیقی چندان قابل قبول نیست. در مقایسه با این محصول، مدل Xperia Z3 کیفیت بالاتر و عمق بیشتری برای موسیقی ارایه می‌دهد و همچنین گوشی هوشمند HTC One M9 در این زمینه کیفیت بسیار بهتری دارد.

شرکت سونی به این مسئله بسیار افتخار می‌کند که لنز دوربین گوشی از بدنه خارج نشده است و با وجود اینکه از ضخامت گوشی کاسته شده، این لنز در بدنه مهار شده است. این در حالی است که بسیاری از رقبای Xperia Z3+ چنین امکانی را ندارند. البته باید توجه داشت از آنجایی که بخش پشتی این گوشی هوشمند از جنس شیشه ساخته شده است، لنز مربوطه بخشی از این بدنه شیشه‌ای محسوب می‌شود این در حالی است که فقط یک فلش LED روی این شیشه یکپارچه تعبیه شده است و شما حتی لنز دوربین را مشاهده نمی‌کنید.

بر این اساس اگر به قسمت پشتی گوشی هوشمند Xperia Z3+‌ نگاه کنید، متوجه می‌شوید که سونی آن را نسبت به مدل‌های قبلی کاملا متفاوت طراحی کرده است. برای این کار تصاویر دو مدل Z3+ و Z3 در کنار هم قرار گرفته‌اند تا قیاس بهتری صورت گیرد.

gsmarena_019.jpg

سیستم‌های کنترلی

قابلیت‌های کنترلی در گوشی Xperia Z3+ در قسمت راست بدنه واقع شده است. دکمه خاموش/روشن گوشی ا جنس آلومینیوم ساخته شده که از مهم‌ترین نکات در طراحی OmniBalance محسوب می‌شود و در قسمت پایین آن هم کلیدهای کنترل صدا قرار دارند. پیین‌تر از آن کلید دومرحله‌ای شاتر تعبیه شده است که کار را برای تصویربرداری آسان می‌کند.

_MG_8654-as-Smart-Object-1.jpg

ورودی کارت حافظه microSD و nanoSIM است که زیر یک درپوش 33 میلیمتری پنهان شده‌اند و این تنها نکته‌ای است که در سمت چپ بدنه مشاهده می‌کنیم. ورودی microUSB در این بخش تعبیه نشده است.

در زیر درپوش Z3+ یک بخش پلاستیکی نرم تعبیه شده است که روی هر دو بخش microSD و nanoSIM را می‌پوشاند. این پلاستیک نرم که مشکلی برای آن پیش نمی‌آید و هنگام برخورد گوشی با زمین دچار آسیب نمی‌شود، جلوی ورود آب و گردوغبار را هم می‌گیرد.

_MG_8647-as-Smart-Object-1.jpg

_MG_8646-as-Smart-Object-1.jpg

_MG_8662-as-Smart-Object-1.jpg

در قسمت فوقانی بدنه گوشی جک استاندارد 3.5 میلیمتری مخصوص هدفون مشاهده می‌شود که مشابه مدل قبلی طراحی شده است. میکروفون ثانویه گوشی هم چسبیده به همین جک استاندارد قرار دارد و این بخش‌ها را در قسمت بالای گوشی مشاهده می‌کنید. قسمت پایین گوشی مخصوص ورودی microUSB است که در وسط آن قرار دارد.

_MG_8658-as-Smart-Object-1.jpg

_MG_8637-as-Smart-Object-1.jpg

حسگر 5 مگاپیکسلی مخصوص دوربین ثانویه گوشی در کنار آرم سونی مستقر شده است. این طراحی نسبت به سه مدل قبلی اندکی تغییر کرده است و محل استقرار لنز این دوربین را می‌توان دقیقا مشابه مدل Xperia Z دانست.

دوربین اصلی گوشی با حسگر 20.7 مگاپیکسلی در بالا و  سمت چپ بخش پشتی مستقر شده است که آن را می توان مشابه مدل Z1 دانست. همچنین یک فلش LED هم برای این محصول در نظر گرفته شده است.

_MG_8634-as-Smart-Object-1.jpg

_MG_8625-as-Smart-Object-1.jpg

استفاده از گوشی

همان طور که پیش‌تر گفته شد، Xperia Z3+ از مدل قبلی خود سبک‌تر ساخته شده است و این مسئله باعث می‌شود از گرفتن گوشی در دست احساس بهتری داشته باشد. گرفتن این گوشی در دست آسان‌تر از مدل‌های قبلی است.

_MG_8640-as-Smart-Object-.jpg

_MG_8638-as-Smart-Object-1.jpg

یکی از مواردی که چندان خوشایند ما نبود این است که چارچوب بدنه گوشی تا روی پنل‌های شیشه‌ای امتداد پیدا کرده است. ممکن است بگویید که این مسئله به دلیل افزایش استحکام و حفاظت از پنل‌های شیشه‌ای در مقابل خط و خش صورت گرفته است. اما انگشتان شما هنگام استفاده از نمایشگر لمسی از این اتفاق احساس خوبی نخواهند داشت. مدل Z3 این مشکل را نداشت و البته سونی آن را 0.4 میلیمتر ضخیم‌تر ساخته بود. اما باید گفت که تجربه حرکت انگشتان روی نمایشگر لمسی آن بهتر بود.

نمایشگر باکیفیت

گوشی هوشمند Xperia Z3+ همراه با نمایشگر 5.2 اینچی با کیفیت FullHD عرضه می‌شود و بر این اساس، در این زمینه می‌توان آن را مشابه مدل قبلی دانست. اما سونی ادعا می‌کند که برای این گوشی هوشمند از یک پنل جدید با شفافیت بیشتر نسبت به مدل Z3 استفاده کرده است.

_MG_8656-as-Smart-Object-1.jpg

این نمایشگر با قابلیت‌های مختلف سونی ارایه می‌شود که از جمله آنها می‌توان به فناوری Triluminous برای ارایه وسعت گسترده‌تر رنگ و موتور تصویری X-reality اشاره کرد که این موتور کیفیت عکس‌ها را به صورت پویا ارتقا می‌دهد. اگر شما از خروجی نهایی این نمایشگر چندان راضی نیستید، به صورت دستی می‌توانید تنظیمات آن را تغییر دهید.

شرکت سونی برای این محصول نسخه Lollipop اندروید را در نظر گرفته است که در این سیستم عامل قابلیت Auto برای ارتقا خودکار شفافیت تصویر موجود است و از طریق بخش تنظیمات می‌توانید آن را فعال کنید.

با دو بار کلیک مستمر روی نمایشگر می‌توانید به منوی اصلی تنظیمات دسترسی داشته باشید و البته با استفاده از کلید سخت‌افزاری خاموش/روشن می‌توانید نمایشگر گوشی را در حالت استراحت قرار دهید. به جز موارد یاد شده، این نمایشگر یک لایه اختصاصی محافظ را نیز شامل می‌شود.

سیستم لمسی Xperia Z3+ حتی می‌تواند در مقابل انگشتان خیس و مربوط هم عکس‌العمل درست نشان دهد و در این زمینه شما را راضی کند. گوشی Z3 در این زمینه کارایی چندان قابل ملاحظه‌ای نداشت، اما باید گفت که مدل Z3+ به خوبی در این زمینه عمل می‌کند و بدون هر مشکلی می‌توان با انگشتان خیس از نمایشگر لمسی آن استفاده کرد.

سیستم هوشمند کنترل نور پس‌زمینه در این گوشی می‌تواند تشخیص دهد که دستگاه را در چه حالتی مورد استفاده قرار می‌دهید. با این اتفاق اگر گوشی را روی میز رها کرده باشید سریع‌تر به حالت آماده‌باش می‌رود تا انرژی کمتری مصرف شود و اگر آن را در دستان خود نگه داشته باشید، مدت بیشتری منتظر می‌ماند.

آنچه که در این گوشی هوشمند توجه ما را به خود جلب کرد، نوارهای متشکل از نقطه‌های ریز روی نمایشگر بود. این نقطه‌ها کاملا واضح هستند و چه در حالت آزمایشگاهی و استفاده از گوشی در شرایط معمولی، به وضوح می‌توان آن را مشاهده کرد. باید توجه داشت که در نمایشگر Xperia Z3 در حالت خاموش یا روشن این نقطه‌ها دیده نمی‌شد.

_MG_8630-as-Smart-Object-1.jpg

میکروسکوپ ما در هنگام بررسی‌های آزمایشگاهی دقیقا طیف نور RGB با رنگ‌های قرمز،‌سبز و آبی را همراه با پیکسل‌های کوچک آن روی نقطه‌های مذکور نشان داد.

سیستم‌های ارتباطی

گوشی هوشمند Xperia X3+ در دو مدل تک سیم‌کارت و دو سیم‌کارت عرضه می‌شود و هر دو مدل از چهار باند مخابراتی GSM 850، 900، 1800 و 1900 و چهار باند 3G پشتیبانی می‌کنند. سیستم LTE نیز برای این گوشی هوشمند در نظر گرفته شده است که باند آن بسته به منقطه‌ای که در آن زندگی می‌کنید می‌تواند تغییر کند و مدل ویژه این محصول E6553 که تعداد باندهای مورد پشتیبانی آن کمتر از 12 عدد خواهد بود. نکته قابل ملاحظه در این زمینه این است که سیستم Cat.6 برای پشتیبانی از شبکه LTE در این گوشی درنظر گرفته شده است تا بتوان با سرعت بیشتر از 300 مگابیت در ثانیه به اینترنت بی‌سیم متصل شد.

دیگر قابلیت‌های ارتباطی گیرنده بی‌سیم دوبانده Wi-Fi a/b/g/n/ac با قابلیت پشتیبانی از MIMO را برای ارتباط سریع‌تر شامل می‌شود و البته برای این محصول گیرنده Wi-Fi Direct هم در نظر گرفته شده است. همچنین این گوشی سیستم ارتباطی بلوتوث 4.1 همراه با فناوری A2DP و apt-X دارد و از دیگر امکانات ارتباطی آن می‌توان به گیرنده‌های GPS، GLONASS و رادیو FM به همراه فناوری RDS اشاره کرد. همچنین سیستم ارتباطی کوتاه‌بورد NFC هم در نظر گرفته شده است و گوشی از قابلیت Android Beam برای ارتباط بهینه با دیگر دستگاه‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کند.

پروتکل ارتباطی کم‌مصرف ANT+ در این گوشی امکان می‌دهد تا انواع ابزارهای ورزشی از جمله سیستم مانیتورینگ ضربان قبل، سرعت‌سنج دوچرخه یا سیستم کاهش وزن را به آن متصل کنید.

این گوشی هوشمند سیستم ورودی microUSB 2.0 دارد که برای شارژ و اتصالات مخصوص انتقال داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالت Media در این نوع ارتباط برای استفاده از اطلاعات داخلی کارت microSD از طریق کابل USB استفاده می‌شود.

ورودی microUSB 2.0  همچنین می‌تواند برای حالت USB On-the-go هم مورد استفاده قرار گیرد تا انواع دستگاه‌های مبتنی بر USB از جمله حافظه‌های فلش، صفحه‌کلید‌ها و هارددیسک‌های خارجی به آن متصل شوند.

این ورودی از قابلیت MHL پشتیبانی می‌کند تا Xperia Z3+ بتواند به گیرنده تلویزیون متصل شود و اگر در تلویزیون خود خروجی HDTV داشته باشید، می‌توانید مبتنی بر پروتکل Miracast به صورت بی‌سیم تصاویر را روی نمایشگر تلویزیون مشاهده کنید.

طول عمر باتری

شرکت سونی برای گوشی هوشمند Xperia Z3+ باتری 2930 میلی‌آمپری در نظر گرفته است که توان آن نسبت به باتری Z3 کمتر است و در نتیجه بدنه گوشی باریک‌تر ساخته شده است. این شرکت تاکید دارد که با هر بار شارژ می‌توان به مدت دو روز از این گوشی هوشمند استفاده کرد.

در آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که این ادعای سونی تا اندازه‌ای درست است. اما باتری گوشی نسبت به مدل Xperia Z3 عمر کوتاه‌تری دارد. در حالی که باتری مدل Z3 در آزمایش‌های انجام شده به مدت 85 ساعت انرژی را در خود نگه داشت، طول عمر باتری Z3+ در شرایط آزمایشگاهی 74 ساعت گزارش شد.

سیستم‌عامل اندروید 5.0.2

گوشی هوشمند Xperia Z3+ از جمله محصولات سونی محسوب می‌شود که روی آن نسخه Lollipop سونی نصب شده است. برخلاف دیگر کارخانه‌هاع این شرکت ژاپنی اندروید را پیش از نصب روی گوشی‌های خود اندکی اصلاح می‌کند و نسخه کاربردی‌تر آن را در اختیار مشتریان خود می‌گذارد.

از جمله تغییرات و اصلاحیه‌هایی که سونی برای این محصول در نظر گرفته است می‌توان به نحوه قفل کردن نمایشگر گوشی اشاره کرد و همچنین ساعت‌های کاربردی که روی نمایشگر قفل شده به نمایش درمی‌آیند.

سیستم اطلاع‌رسانی در حالتی که نمایشگر قفل شده است از طریق سیستم‌عامل Lollipop برای Xperia Z3+ ارتقا یافته است. زمانی که نمایشگر در حالت باز قرار دارد اگر دوبار متوالی روی آن کلیک شود، به صورت مستقیم شما را وارد ابزار کاربردی مورد نظر می‌کند.

باز کردن قفل گوشی نیز به راحتی انجام می شود و با حرکت بخش ویژه از قسمت پایین و سمت راست به قسمت بالا می‌توان این کار را انجام داد. شما در حالتی که نمایشگر قفل است می‌توانید یک کلید میان‌بر برای ورود به دوربین در اختیار داشته باشید. با دوبار کلیک کردن همچنین می‌توانید وارد بخش تنظیمات شوید و قابلیت‌های بیشتر را در اختیار بگیرید.

علاوه بر این، قابلیت‌های کاربردی فراوانی روی صفحه اصلی گوشی ارایه شده‌اند که می‌توانید تعداد آنها را تا هفت مورد افزایش دهید. شما می‌توانید هر یک از جایگاه‌های از پیش تعیین شده را به عنوان کلید Home انتخاب کنید،‌ اما پس از اینکار امکان تغییر مجدد وجود ندارد و فقط یک بار می‌توانید تنظیمات این کلیدها را از ابتدا تا انتها دنبال کنید. بخش ویژه‌ای در نظر گرفته شده است که می‌توانید کلید میان‌بر برای چهار ابزار کاربردی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند را در آن ارایه دهید. همچنین فولدرها می‌توانند روی نمایشگر اصلی موجود باشند.

سونی یک موتور ویژه برای تصاویر پس‌زمینه این گوشی در نظر گرفته است که این کار باعث می‌شود در صفحه اصلی و صفحات داخلی رنگ‌های متفاوت را در اختیار بگیرید و بتوانید قابلیت‌های بیشتری در این زمینه داشته باشید.

معیارهای بررسی در بازار

گوشی هوشمند Xperia Z3+ سونی به تراشه اصلی Snapdragon 810 کوالکام مجهز شده است. با این روند شما چهار هسته پردازشگر 2 گیگاهرتزی از نوع Cortex-A57 را به همراه چهار هسته پردازشگر 1.5 گیگاهرتزی از نوع Cortex-A53 در اختیار خواهید داشت که با پردازنده گرافیکی Adreno 430 و رم 3 گیگابایتی فعالیت می‌کنند از این نظر می‌توان این گوشی هوشمند را یک محصول پیشرفته برای سال 2015 دانست.

Close-ups of the Xperia Z3+ from many angles

ما همچنین بررسی‌هایی را روی باتری این گوشی هوشمند انجام دادیم و در پایان برخی نکات قابل ملاحظه مشخص شد. یکی از این نکات این بود که، زمانی که این گوشی برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد دمای آن به میزان زیادی افزایش میابد این اتفاق در زمان اتصال به شبکه نسل سه و چهار هم برایمان تکرار شد که البته بدنه ظریف گوشی هم می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و سونی هم گفته با عرضه یک پچ نرم افزاری آن را تعدیل خواهد کرد. 

البته این اتفاق چندان قابل ملاحظه به نظر نمی‌رسد که باعث شود گوشی با مشکل مواجه شود و نتوان از آن استفاده کرد. اما در فصل تابستان اگر بخواهید برای چند ساعت با هدفون به موسیقی گوش دهید، احتمالا با مشکل مواجه خواهید شد. به هر حال بهتر است که در هوای معمولی و شرایط ایده‌آل از این محصول استفاده کنید.

نکته دومی که به آن دست یافتیم و البته با افزایش دمای بدنه ارتباط دارد، این است که گوشی در استفاده متوالی و طولانی مدت با اختلال مواجه می‌شود. البته این مسئله چندان هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. اما به عنوان مثال در سیستم سنجش Antutu این گوشی در این زمینه امتیاز قابل قبولی کسب نکرده است.

دفترتلفن

دفترتلفن گوشی هوشمند Xperia Z3+ با نام Contacts شناخته می‌شود. این بخش اطلاعات متفاوتی را در خود جا می‌دهد و سه بخش اصلی Contacts،‌ Favorites و Groups را در خود جا داده است. دفترتلفن این گوشی مانند مدل‌های قبلی یک ابزار کاربردی اختصاصی را شامل نمی‌شود، اما شما به راحتی می‌توانید از طریق بخش شماره‌گیری به سرعت وارد آن شوید. لیست شماره تلفن‌ها یک جست‌وجوگر اختصاصی را برای خود شامل می‌شود و همچنین حروف الفا به صورت انیمیشن ارایه شده‌اند.

با باز شدن یک شماره تلفن اختصاصی می‌توانید اطلاعات مربوط به آن را به صورت کامل روی نمایشگر خود در اختیار داشته باشید که این قابلیت در مدل‌های قبلی Xperia موجود نبود. شما در این زمینه گزینه‌های فراوانی پیش‌رو دارید که به کمک هر یک از آنها می‌توانید اطلاعات مربوط به مخاطب خود را تکمیل کنید.

تماس‌های تلفنی

گوشی هوشمند Xperia Z3+ در زمینه دریافت تماس‌های تلفنی مشکلی ندارد و در آزمایش‌های صورت گرفته هیچ نوع قطعی تماس یا مشکلاتی از این دست گزارش نشده است. در هنگام تماس‌های صوتی می‌توانید صدای گوشی را با کیفیت عالی افزایش دهید و به خوبی صدای طرف مقابل را بشنوید.

سیستم شماره‌گیر با یک ابزار اختصاصی برای این محصول طراحی شده است که از یک قابلیت هوشمند هم پشتیبانی می‌کند. برای این سیستم امکان ذخیره صداها در نظر گرفته نشده است و اگر به این کار نیاز داشته باشید، باید ابزار دیگری را نصب کنید.

_MG_8639-as-Smart-Object-1.jpg

گوشی هوشمند Xperia X3+ که در سری پرچمداران سونی ارایه شده است، در بخش Loudspeaker کیفیت قابل قبولی ارایه نمی‌دهد. احتمال می‌رود که استفاده از سیستم ضدآب و ضدگردوغبار باعث شده است تا صدا در این بخش با اختلال مواجه شود. باید گفت گوشی هوشمند Galaxy S5 Active در این زمینه کیفیت بسیار بهتری دارد و محصول ژاپنی در رده متوسط طبقه‌بندی می‌شود.

پیام‌رسانی، ایمیل و قابلیت‌های نوشتاری

ابزار پیام‌رسان سونی قابلیت‌های استاندارد دارد که اگر براساس آن یک فایل چندرسانه‌ای در سیستم MMS ضمیمه شود، به صورت خودکار آن را ارسال می‌کند. در این زمینه سیستم Hangouts گوگل هم امکانات ویژه‌ای در اختیار کاربران قرار داده است.

به طور طبیعی کاربران سرویس جیمیل ان و ابزارهای که به صورت پیش‌فرض برای پست الکترونیکی ارایه می‌شود می‌توانند از امکانات عمومی در این زمینه بهره‌مند شوند. همچنین یک سیستم ویژه برای این گوشی هوشمند در نظر گرفته شده است که کاربر روی یک ابزار می‌تواند از چند حساب کاربری جداگانه استفاده کند.

صفحه‌کلید Xperia تمام قابلیت‌های مورد نیاز شما را در خود جا داده است. در این صفحه‌کلید انواع نشانه‌ها را مشاهده می‌کنید که اگر انگشت خود را روی هر کلید به مدت طولانی‌تر نگه دارید، این نشانه‌ها نمایان می‌شوند. همچنین یک سری شکلک‌های کاربردی برای نوشتن پیام هم در نظر گرفته شده است. شما همچنین می‌توانید به صورت دنباله‌دار کلیدهای روی این بخش را فشار دهید تا فرآیند تایپ کردن آسان‌تر شود.

گالری تصاویر

گوشی هوشمند Xperia Z3+ با گالری اختصاصی سونی ارایه شده است که آن را Album نامگذاری کرده‌اند. عکس‌ها در گروه‌های مجزا طبقه‌بندی میشوند و یک تصویر اصلی برای هر گروه در نظر گرفته می‌شود که علاوه بر آن تاریخ مربوط به هر عکس هم مشخص است. شما همچنین می‌توانید اندازه تصویر اصلی هر گروه را به راحتی تغییر دهید که این کار با نگه داشتن دو انگشت روی نمایشگر و حرکت آن صورت می‌گیرد.

گالری می‌تواند تصاویر مورد نظر شما را به صورت مستقیم از فیس‌بوک، پیکاسا یا فلیکر دریافت کند و آنها را در حالت‌های مختلف نمایش دهد. علاوه بر این، شما در گوشی Z3+ می‌توانید از طریق سرور DLNA و حالت مشاهده ویژه، تصاویر را در رایانه یا نمایشگر تلویزیونی مشاهده کنید.

عکس‌ها می‌توانند به کمک ابزارهای ویرایشگر بریده شوند، چرخانده شوند یا اصلاحات اولیه روی آنها صورت گیرد. قابلیت‌های کاربردی دیگری نیز ارایه شده است تا به صورت مستقیم بتوانید این عکس‌ها را به ابزارهای مخصوص پیکاسا،‌ پست الکترونیکی، فیس‌بوک، بلوتوث یا MMS انتقال دهید و به راحتی آنها را ارسال کنید. همچنین یک روش ساده برای نمایش کلی تمام تصاویر ارایه شده است تا نگاه کلی به آنها بیاندازید.

ابزار پخش ویدیو

ابزار کاربردی مخصوص پخش تصاویر ویدیویی با نام Movies شناخته می‌شود و کاربری آن بسیار آسان است. این ابزار به سیستم Gracenote متصل است و به شما کمک می‌کند تا در مورد هر فیلم سینمایی، برنامه تلویزیونی یا تصویر ویدیویی اطلاعات کامل دریافت کنید.

خبر خوب در این زمینه این است که سونی حفره‌های نرم‌افزار را برطرف کرده است Xperia Z3+ می‌تواند از انواع فرمت‌های تصویری از جمله AVI،‌ DivX، XviD، MP4  و حتی MKV و MOV پشتیبانی کند. فایل‌های مبتنی بر پسوند WMA قابلیت پخش در این گوشی را ندارند. فرمت‌های صوتی DTS، DD و AC3 نیز پشتیبانی نمی‌شوند. با این وجود انواع فرمت‌های کاربردی مورد پشتیبانی قرار گرفته‌اند و مشکل ویژه‌ای وجود ندارد.

رادیو FM با سیستم‌های RDS و TrackID

گوشی هوشمند Xperia Z3+ سونی در بخش رادیو FM‌ قابلیت‌های ویژه‌ای ارایه کرده است که با فناوری RDS تکمیل می‌شود. ابزار ویژه در این زمینه اشکال ظاهری متفاوتی دارد که کاربر بسته به سلیقه خود می‌تواند آنها را تغییر دهد و البته سیستم TrackID می‌تواند موسیقی در حال پخش را به صورت خودکار تشخیص دهد و اطلاعات مربوط به آن را منتشر کند. شما همچنین می‌توانید به صورت مستقیم پیام «در حال گوش دادن به موسیقی …. هستم» را روی فیس‌بوک منتشر کنید.

دوربین 20.7 مگاپیکسلی

The Xperia Z3+ with a selfie on the screen that was taken with the 5 MP front camera

گوشی Xperia Z3+ سونی همراه با دوربین 20.7 مگاپیکسلی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که در این زمینه تغییری نسبت به مدل‌های قبلی سری محصولات Z صورت نگرفته است. لنز دوربین سیستم f2.0 دارد و استاندارد ISO در آن می‌توانید کیفیت تصاویر را تا 12800 ارتقا دهد. عکس‌ها می‌توانند به صورت دستی در حالت 20.7 مگاپیکسلی با نسبت ابعاد 4:3 با کیفیت 5248 در 3936 پیکسل تهیه شوند یا اینکه با در حالت 8 مگاپیکسلی و با نسبت ابعاد 4:3 با کیفیت 3264 در 2448 گرفته شوند. فلش LED نیز می‌تواند در فضاهایی که نور کم است، کیفیت عکس‌ها را ارتقا دهد.

_MG_8649-as-Smart-Object-1.jpg

گوشی هوشمند Xperia Z3+ همچنین کلید سخت‌افزاری شاتر دارد که به کمک آن می‌توانید به صورت مستقیم و بدون استفاده از منوی اصلی گوشی وارد بخش تصویربرداری شوید. این کلید همچنین قادر است برای گرفتن عکس یا تصویربرداری به صورت مستقیم اقدام کند. شاتر سخت‌افزاری یک قابلیت کاربردی محسوب می‌شود که به خصوص در زیر آب می‌تواند به کار آید.

سیستم کاربری دوربین در دو بخش مجزا ارایه شده است که به کمک آن می‌توانید عکس‌برداری کنید یا اینکه تصاویر ویدیویی تهیه کنید. بسته به اینکه در چه شرایطی قرار گرفته‌اید، شاتر سخت‌افزاری می‌توانید قابلیت‌ها و کارایی مختلفی را از خود نشان دهد.

در ابزار ویژه دوربین دیجیتالی قابلیت‌های مختلفی ارایه شده است که با برخی آنها می‌توانید در زمینه تصویربرداری پانوراما Sweep و ویدیویی Timeshift نتیجه بهتری به دست آوردی. دیگر امکانات ارایه شده در این زمینه مربوط به حالت‌هایی می‌شود که در شرایط ویژه تاریک، برف، نور زید، حرکت و … قرار گرفته‌اید. شما برای استفاده از امکانات پیش‌فرض در قسمت دوربین دیجیتالی هیچ محدودیتی ندارید و البته بسیاری از قابلیت‌های دیگر هم برای بارگذاری اضافه شده است که می‌توانید آنها را به دوربین اضافه کنید.

 

>>>صفحه دو

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.