اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 14, 2015
9:19 سه شنبه، 23ام تیرماه 1394
کد خبر: 71887

۷۰ هزار کاربر اینترنت همدان در سردرگمی/ مخابرات اخطار گرفت

انتشار خبر توقف فروش اینترنت مخابرات استان همدان کاربران اینترنت این مجموعه را نگران کرده و درحالیکه مدیرعامل مخابرات معتقد است مشکل رفع شده اما همچنان قطعی اینترنت شاکی های خود را دارد.
 
طی هفته جاری خبری در اکثر سایت‌های خبری درباره وضعیت نامطلوب پهنای اینترنت همدان منعکس شده که در آن همدان جزو شش استانی بود که به خاطر کیفیت نامطلوب، فروش اینترنت مخابرات آن متوقف شده است.
 
در این خبر آمده بر اساس شاخص‌های تکلیفی در الحاقیه پروانه مخابرات مشخص شده که وضعیت پهنای باند اینترنت مصرفی از سوی شرکت‌های مخابرات شش استان از جمله همدان نامطلوب است.
 
بر اساس همین خبر غلامرضا داداش‌زاده، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته مطابق بازرسی‌ها و ارزیابی‌های به عمل آمده از وضعیت پهنای باند تأمین و عرضه شده از سوی شرکت‌های مخابرات استانی، وضعیت نامطلوب پهنای باند اینترنت در این استان‌ها باعث کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به مشترکان شده است که در این مورد تذکر و اخطاریه‌های لازم برای افزایش پهنای باند و توقف فروش سرویس به مشتریان جدید تا زمان ارتقای پهنای باند داده شده است.
 
این خبر نشان می‌دهد خبرهایی که درباره وضعیت پهنای باند اینترنت همدان منتشر می‌شد، صحت دارد و حتی البته شکایت‌ها و نارضایتی‌های مردم بی‌مورد نبوده است.
 
 
اما آنچه مسلم است اینکه اینترنت به یکی از نیازهای روز جامعه تبدیل شده است تا جایی که نبود آن در زندگی برخی اختلال ایجاد می کند.
 
ضریب نفوذ اینترنت مخابرات در استان همدان ۱۱ و ۸۶ دهم درصد است
 
در استان همدان همدان ۷۰ هزار نفر از اینترنت مخابرات استفاده می کنند و ضریب نفوذ اینترنت مخابرات در استان همدان ۱۱ و ۸۶ دهم درصد است.
 
به نظر می رسد شمار استفاده کنندگان از اینترنت مخابرات در استان همدان بالاست و شرکت مخابرات باید در راستای توجه به نیازها و اعتماد خریداران در ارائه بهترین کیفیت اینترنت بکوشد، اما خبر منتشر شده مبنی بر توقف فروش اینترنت مخابرات استان همدان به گونه ای منعکس شده که ظاهرا به علت نامطلوب بودن وضعیت اینترنت مخابرات همدان این تصمیم از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب کشور گرفته شده است.
 
خبرنگار مهر در همدان به دنبال انتشار این خبر پیگیر موضوع شد تا علت این مسئله را جویا شود و در این خصوص با مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب کشور و مدیر عامل شرکت مخابرات استان همدان گفتگو کرد.
 
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب کشور در گفتگوی اختصاصی با مهر با بیان اینکه نحوه نظارت بر پنهای باند به دو شیوه برخط یا آنلاین و از راه نزدیک انجام می شود، اظهار داشت: وقتی توقف فروش اینترنت انجام می شود که نتوانند میزان پهنای باند را به سقف برسانند و این از روی گراف مشخص می شود.
 
پنهای باند اینترنت استان همدان ماه گذشته از ۸۰ درصد عبور کرد
 
سیامک نوری با بیان اینکه گراف نموداری است که نشان می دهد تعداد مشترکان فعال اینترنت چه میزانی پنهای باند استفاده می کنند، بیان داشت: پنهای باند اینترنت استان همدان ماه گذشته از ۸۰ درصد عبور کرد.
 
وی با بیان اینکه در استان همدان ۱۰ شرکت ارائه دهنده پنهای باند وجود دارد که مخابرات نیز یکی از این ۱۰ شرکت است، بیان کرد: وقتی میزان پنهای باند شرکت های ارائه دهنده پنهای باند به بیش از ۸۰ درصد پنهای باند مصرفی برسد به آنها اخطار داده می شود که باید نسبت به خرید پنهای باند مصرفی اقدام کنند.
 
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب کشور با بیان اینکه میزان پنهای باند فعلی مخابرات استان همدان بعد از توسعه یک و نیم گیگابیت بر ثانیه است، عنوان کرد: قبل از توسعه که مربوط به هفته گذشته می شود میزان پنهای باند شرکت مخابرات یک و دو دهم گیگ بوده است.
 
 
نوری با بیان اینکه توسعه پنهای باند مخابرات قرار بود به صورت ۳۰ درصدی انجام شود که تاکنون ۲۵ درصد آن محقق شده است، ادامه داد: توقف فروش اینترنت مخابرات استان همدان مربوط به ۴۵ روز پیش است که پنهای باند یک و دو دهم گیگا بیت بوده است.
 
بعد از ایجاد محدودیت پنهای باند در مخابرات به این شرکت اخطار داده شد
 
وی با بیان اینکه بعد از ایجاد محدودیت پنهای باند در مخابرات به این شرکت اخطار داده شد، افزود: بعد از محدودیت پنهای باند از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب کشور که ناظر ارائه سرویس های فناوری اطلاعات در کشور است اخطار داده شد که باید پنهای باند مورد نیاز تامین شود.
 
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب کشور با بیان اینکه فرایند تامین پنهای باند یک مقدار طولانی است، تاکید کرد: در راستای رعایت حقوق مردم برای توقف فروش اینترنت مخابرات اقدام شد تا وضعیت حادتر نشود.
 
سیامک نوری با بیان اینکه هفته گذشته ۲۵ درصد پنهای باند مخابرات استان همدان افزایش یافت و باقی نیز در حال تامین است، بیان کرد: وضعیت باید تا ۳۰ درصد انجام می شد اما تاکنون ۲۵ درصد تحقق پیدا کرده است.
 
وی با بیان اینکه منع فروش اینترنت از زمانی انجام می شود که بعد از اخطار اقدامی انجام ندهند، عنوان کرد: مخابرات بلافاصله بعد از اخطار درخواست خود را به شرکت ارتباطات زیر ساخت اعلام و رو نوشت آن را ارسال کرد اما تا زمانی که توسعه محقق نشود منع توقف فروش زده نمی شود.
 
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب کشور با بیان اینکه روز گذشته جلسه ای با عنوان کمیته ارتقا کیفیت اینترنت استان با حضور شرکت ارتباطات زیر ساخت و فناوری اطلاعات برگزار شد، عنوان کرد: در این جلسه وقتی اطمینان حاصل شد که توسعه انجام شده به تهران رفع توقف فروش اعلام شد.
 
تعداد کاربران اینترنت در استان همدان ۷۰ هزار نفر است
 
مدیرعامل شرکت مخابرات استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تعداد کاربران اینترنت در استان همدان ۷۰ هزار نفر است، اظهار داشت: ضریب نفوذ اینترنت مخابرات استان همدان نیز ۱۱ و ۸۶ دهم درصد است.
 
قاسم نظری پویا با بیان اینکه در ۱۲ تیر ماه امسال دو سیستم به سیستم های اینترنتی استان همدان اضافه شد، اظهار داشت: تعداد سیستم ها ۱۴ سیستم بود که با اضافه شدن دو سیستم تعداد به ۱۶ رسید و اضافه کردن یک سیستم نیز در دست اقدام است.
 
وی با بیان اینکه خوشبختانه شرایط خوبی داریم، عنوان کرد: سازمان فناوری اطلاعات در انتشار خبر بی دقتی کرده چراکه از این موضوع بی خبر بوده و از تغییرات صورت گرفته اطلاع نداشته اند.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات استان همدان با بیان اینکه شرایط واگذاری و پنهای باند در استان همدان هیچ مشکلی ندارد، ادامه داد: در طول روز یک سیستم مخابرات بدون استفاده می ماند.
 
نظری پویا با بیان اینکه بعد از رسانه ای شدن خبر توقف فروش اینترنت در همدان موضوع را پیگیر شدیم، بیان کرد: این موضوع حل شده و همدان از استان هایی بوده که مشکل آن دو هفته پیش حل شده است اما در این فاصله تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب کشور اطلاع رسانی نکرده است.
 
۱۲ تیر ماه سیستم های تقویتی برای مخابرات همدان فعال شد
 
وی با بیان اینکه حوزه تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب کشور در جریان این دو سیستم جدید نبوده، ادامه داد: سه سیستم از طریق شرکت ارتباطات زیر ساخت درخواست داده شد که شاید به خاطر مسائل داخلی شرکت زیر واگذار نکرد که اخیرا پیگیر شدیم و در ۱۲ تیر ماه سیستم ها را برای مخابرات فعال کردند.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات استان همدان با بیان اینکه در طول روز یک سیستم استفاده نمی شود و اگر کاربران همه از اینترنت استفاده کنند باز هم یک سیستم بلا استفاده می ماند، عنوان کرد: برای مسائلی از جمله سرعت اینترنت باید سیستم ها چک شوند چراکه گاهی ممکن است مشکل داشته باشند اما در صورت چک سیستم مشکل حل می شود.
 
قاسم نظری پویا با بیان اینکه اطمینان پیدا کردن رسانه ها به مخابرات برای ما خیلی مهم است، بیان کرد: قطعی اینترنت نداریم و اگر زمانی قطعی ارتباط پیش می آید نا خواسته است اما اینکه مدام قطع و وصل شود چنین موضوعی قابل قبول نیست مگر موارد اضطراری داخل یا خارج استان که از دست ما خارج است.
 
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان نیز در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اقدام جدیدی در خصوص اینترنت و مشکل ADSL انجام و جلسه ای با سازمان تنظیم مقررات رادیویی برگزار شده است، اظهار داشت: به نحوه خدمات اینترنت ایراداتی وارد بود.
 
علیرضا حسن پور با بیان اینکه سامانه ۱۹۵برای رسیدگی به شکایات اینترنتی از شرکت های ارائه دهنده پنهای باند در نظر گرفته شد و مرکز تنظیم مقررات رادیویی مسئول رسیدگی به شکایات است، بیان کرد: سامانه ۱۹۵ شبیه سامانه ۱۲۴ بازرسی است و هر فردی که از خدمات اینترنت شکایت دارد می تواند شکایت خود را به سامانه ۱۹۵ اعلام کند.
 
با همه این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه مشترکان اینترنت مخابرات استان همدان ماه‌ها و سال‌هاست که معترض سرعت پایین اینترنت‌ها هستند.
 
حال اگر قرار است به دلیل نداشتن امکان افزایش پهنا از سوی مخابرات فروشی در کار نباشد، شهروندانی که باید حق دسترسی به امکانات را که جزو حقوق اولیه شهروندی‌است داشته باشند حقشان را چه کسی و چگونه و کجا طلب کنند؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.