رگولاتوری

July 14, 2015
15:44 سه شنبه، 23ام تیرماه 1394
کد خبر: 71909

رگولاتوری وظایف مرکز متما را به عهده گرفت

مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) که شش سال گذشته به منظور انجام کلیه فعالیت‌های مدیریتی و توسعه‌ای در حوزه اینترنت راه‌اندازی شد، سال گذشته به کُما رفت و اکنون نیز ظاهرا نوار قلبی‌اش صاف شده است.
 
متما (مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت کشور) پیرو دستور محمد سلیمانی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از مطالعه روی وضعیت موجود و براساس وظایف اساسنامه‌ای و اولویت‌های راهبردی شرکت فناوری اطلاعات ایران در سند چشم‌انداز و اهداف کمی‌برنامه پنج ساله در حوزه اولویت‌های راهبردی در سال 88 شکل گرفت.
 
اولویت‌های راهبردی شامل مدیریتی، حقوقی، قوانین و استانداردها، تحقیق و پژوهش، آموزش و فرهنگ‌سازی، زیرساخت تبادل اطلاعات اعم از تولید، تبادل، انبارش و پردازش می‌شود.علاوه بر این، مدیریت و توسعه منابع یا دامنه‌های اینترنتی، مدیریت منابع فناوری، افزایش مقدار شاخص‌های آمادگی الکترونیکی، دستیابی به آمار و شاخص‌های توسعه اینترنت، ایجاد انسجام در پروژه‌های توسعه اینترنت، مدیریت و تخصیص آدرس‌های اینترنتی، پشتیبانی زیرساخت‌های فنی متما، تمرکز بر محافظت و توسعه فضای سایبر ملی، توسعه دامنه‌های IR، استفاده از امکانات و توانایی‌های دانشگاه‌های داخلی و خارجی از جمله راهبردهای کلان و وظایف متما به حساب می‌آمد.
 
به عبارتی این پروژه استارت خورده بود تا انسجام درون بخشی برای حوزه فناوری اطلاعات ایجاد کند و پروژه‌های مربوط به این حوزه که گاهی موازی‌کاری نیز به حساب می‌آمد را با مدیریت خود، راهبری کند و مانع اتلاف هزینه‌های ملی شود.
 
این پروژه سنگین و مدیریتی مجبور بود در راستای رسالت کاری خود زیربخش‌هایی چون سنجش سرعت و کیفیت اینترنت، ضریب نفوذ اینترنت، مدیریت دانش، مدیریت آدرس‌های IP و مشاره‌های AS، سامانه متخصصان فناوری اطلاعات، بررسی صحت عملکرد سرویس‌های پست الکترونیکی، فهرست ارایه دهندگان خدمات پست الکترونیکی داخلی و از این دست موضوعات را راه‌اندازی کند.اکنون اگر سری به پایگاه متما و تمامی ‌این بخش‌ها که خود در قالب پروژه‌ای مستقل تعریف شده‌اند بزنیم، متوجه تعلیق دو ساله فعالیت‌های آن می‌شویم.
 
آخرین بخش فعال در این پایگاه ده‌تایی‌های برتر، برترین ارایه‌دهندگان خدمات اینترنتی بوده که آخرین گزارش خود را آن هم به شکل ناقص (فاقد گزارش‌های مربوط به بخش GPRS، 3G و وایمکس) در دی ماه سال 93 ارایه کرده است.سایر بخش‌ها یا کلا از دسترس خارج هستند یا گزارش‌هایی مربوط به دو سال پیش دارند که عملا از جامعیت و کارایی افتاده‌اند.نکته قابل توجهی که در گزارش‌های سالانه این مرکز طی دو سال گذشته به چشم می‌خورد این است که در این گزارش‌ها تا سال 92 به شکل مداوم گفته شده علی‌رغم اینکه مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت کشور رسما افتتاح نشده است اما این مرکز وظایف و فعالیت‌های خود را انجام داده و گزارش عملکرد خود را ارایه کرده است.
 
بنابراین با توجه به این عبارت، فعالیت متما که الگویی از مرکز توسعه و مدیریت اینترنت کشور کره‌جنوبی و مرکز اطلاعات شبکه کشور ژاپن بوده، مرکزی رسمی محسوب نشده و به همین جهت وزارت ارتباطات دولت یازدهم جلوی ادامه آن را گرفته است.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صراحتا در فعالیت‌های این مرکز ورود پیدا و بخش‌های مربوط به سنجش سرعت اینترنت و معرفی شرکت‌های اینترنتی برتر را راه اندازی کرده است.
 
فعالیت‌های متما که به شکل چراغ خاموش تعلیق شده، قرار بود روزی مانع موازی‌کاری‌ها باشد اما امروز خودش نیز موازی‌کاری به حساب می‌آید.متما زیرمجموعه سازمان فناوری اطلاعات ایران است و باید شرکت‌های برتر اینترنتی را بعد از ارزیابی شاخص سنجش سرعت و کیفیت معرفی کند اما مدت‌هاست که این کار را رگولاتوری انجام می‌دهد و جدیدا نیز سامانه سنجش سرعت اینترنت را راه‌اندازی کرده است.
 
غلامرضا داداش زاده معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی از راه‌اندازی سامانه تجمیعی سنجش سرعت و کیفیت خدمات اینترنت در پایگاه اطلاع‌رسانی رگولاتوری خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع اندازه‌گیری و کنترل سرویس ارایه شده به مشترکان اینترنت پرسرعت، تمامی‌اپراتورهای وایمکس، ADSL  و شرکت مخابرات ایران ملزم شدند ابزارهای معتبر سنجش سرعت و کیفیت را روی پورتال خود نصب و راه‌اندازی کنند.
 
وی با بیان اینکه لینک تجمیعی دسترسی به این سامانه در سایت رگولاتوری ایجاد شده است، ابراز کرد: کاربران اینترنت پرسرعت می‌توانند با استفاده از این ابزارها و انجام تست سرعت و کیفیت، ضمن اطمینان از وضعیت سرویس دریافتی خود، براساس تست‌های انجام شده در فرآیند نظارت و ارزیابی کیفیت اپراتورها مشارکت کنند.
 
معاون رگولاتوری تصریح کرد: سامانه‌های سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت براساس ابلاغیه‌های رگولاتوری و با هدف احقاق حقوق مردم ایجاد شده است و مشترکان درصورت مشاهده عدم تطابق مشخصات سرویس خود با نتایج تست‌های انجام شده در سامانه مربوط به اپراتور خود می‌توانند با ذکر شماره پیگیری تست انجام شده، شکایت خود را در سامانه 195 ثبت کنند تا موضوع از سوی رگولاتوری در سریع‌ترین زمان رسیدگی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.