اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

رگولاتوری

July 19, 2015
9:51 یکشنبه، 28ام تیرماه 1394
کد خبر: 71973

وزارت ارتباطات: مخابرات برای سرپوش گذاشتن بر روی مشکلات مدیریتی خود به دنبال بهانه‌ است

tci logo.jpg
 
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، در پاسخ به برخی اظهارات مطرح شده از سوی مدیران مخابراتی تاکید کرد: همچنان دید وزارت ارتباطات نسبت به شرکت مخابرات، پدرانه است.
 
محمدرضا فرنقی‌زاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اینکه در برخی گفت‌وگوها اینگونه عنوان شده که بدهی‌های مخابرات مربوط به سیاست‌های وزارت ارتباطات می شود امری است که باید درباره آن به چند نکته توجه داشت.
 
وی در این باره عنوان کرد: وزارت ارتباطات بخصوص در دولت یازدهم رویکرد حمایت از بخش خصوصی را مورد توجه جدی قرار داده و در این میان مخابرات هم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اپراتورها شامل این حمایت‌ها می‌شود لذا قطعا دیدگاه پدرانه وجود دارد اما باید توجه داشت که پدر خوب آن نیست که به تمام خواسته‌های فرزند خود عمل کند.
 
وی ادامه داد: نگاه ما در وزارت ارتباطات آنگونه نیست که بخواهیم مخابرات را اذیت کرده و یا بگوییم که خصوصی‌سازی را قبول نداریم. اما به نظر می‌رسد مخابرات برای سرپوش گذاشتن بر روی برخی مشکلات مدیریتی خود به دنبال بهانه‌ است و موضوعاتی مانند پیگیری تعرفه تلفن ثابت، بحث بدهی‌ها و یا انجام برخی اظهارنظرهای اینگونه در فضای رسانه‌ای، در نهایت بیشتر شبیه نوعی فرار به جلو محسوب می‌شود.
 
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات همچنین اظهار کرد: نکته دیگر آنکه لازم است مخابرات حتما به روند بهره‌وری خود فکر کرده و به دنبال راه‌هایی برای افزایش آن باشد چرا که همین حالا هم این شرکت از برخی بانک‌ها استقراض کرده و مهلت پرداخت برخی از اقساط آن نیز رسیده است و معلوم نیست آیا این شرکت توان پرداخت این اقراض را دارد یا خیر؟
 
بدهی های مخابرات به دولت محدود به دولت یازدهم نیست
 
فرنقی‌زاد در عین حال به بدهی‌های این شرکت به دولت و وزارت ارتباطات اشاره کرده و متذکر شد: این بدهی‌ها در دوره‌های گذشته و در دولت‌های قبل هم وجود داشته و بر همین اساس می‌توان گفت که ربطی به سیاست‌های دولت جدید ندارد و نمی‌توان بدهی مخابرات را به سیاستگذاری وزارت ارتباطات مربوط کرد و به هر حال بد نیست که بخش خصوصی به مشکلات خود نیز توجه داشته باشد و در موارد مختلف به جای فرافکنی و انداختن مشکل به گردن دیگران، بر عملکرد و مدیریت خود نیز نظر داشته باشد.
 
وی ادامه داد: علاوه بر این پروانه‌ی شرکت مخابرات ایران شامل تلفن ثابت و تلفن همراه نیز می‌شود و در نهایت این شرکت، شرکتی سودده به شمار می رود؛ بر همین اساس در مجمع عمومی خود به تقسیم سود پرداخته و در نماد بورس نیز جزو شرکتهای سودده است. حال اگر یک سرویس یا یک بخش از خدمات این شرکت زیان‌ده باشد به جمع عملکرد بنگاه زیانی وارد نمی‌کند. در صورتی که شرکت مخابرات مدتی است بحث زیان‌دهی خود را مطرح می‌کند در صورتی‌که لازم است این شرکت به جای آنکه برای حل مسائل مالی به دنبال اصلاح تعرفه‌ها باشد تلاش کند تا طرح توسعه خود را ارائه دهد.
 
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات همچنین اظهار کرد: اکنون بیشترین تماس‌های مردم از طریق تلفن همراه انجام می‌شود به همین دلیل ممکن است ترافیک تلفن ثابت به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند و در چنین شرایطی حتی اگر تعرفه آن هم افزایش پیدا کند تاثیر چندانی نخواهد داشت.
 
وی همچنین به وضعیت اپراتورهای ارتباطی در دنیا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در دنیا شرکت‌های فعال در حوزه ICT‌ از نظر سوددهی جزو اولین‌ها به شمار می‌روند و دیگر اینگونه نیست که بالاترین سود مربوط به شرکت‌های نفتی و گازی باشد. در چنین شرایطی شرکت‌های ایرانی نیز باید به دنبال این باشند که راهی جهت بالا بردن بهره‌وری خود و ایجاد ارزش افزوده پیدا کرده و تنها به دنبال افزایش تعرفه نباشند.
 
فرنقی‌زاد در بخش دیگر این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که اگر دولت دید حمایتی و پدرانه نسبت به مخابرات دارد آیا این منطقی است که حدود نیم ساعت مکالمه میان دو شهر یک استان تنها 100 تومان هزینه به دنبال داشته باشد؟ توضیح داد: در تمام دنیا هزینه‌های ارتباطی رو به کاهش است. از سوی دیگر به دنبال اجرای طرح هم‌کدسازی تلفن ثابت 14 درصد افزایش درآمد برای مخابرات پیش‌بینی شد و حتی آبونمان این شرکت از 30 تومان به حدود 750 تومان رسید. در آن دوره بر اساس بررسی‌های علمی صورت گرفته پیش‌بینی بر آن بود که با تعرفه‌های جدید این شرکت حدود 15 درصد افزایش درآمد خواهد داشت اما بعدها مشاهده شد که مشکل تلفن ثابت در وهله اول کاهش ترافیک است.
 
وی همچنین متذکر شد: از سوی دیگر وزارت ارتباطات بحث اصلاح تعرفه‌ها را منوط به آن کرده است که مطمئن شود سرمایه‌گذاری‌های لازم برای توسعه این بخش انجام می‌گیرد. چرا که اکنون به نظر می‌رسد شرکت مخابرات حتی در زمینه تلفن همراه که سودده محسوب می‌شود سرمایه‌گذاری کافی را انجام نداده و به همین دلیل با ارائه 3G و 4G اختلالات متعددی برای مشترکان اپراتور اول کشور ایجاد شده و همچنان ادامه دارد.
 
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات در پاسخ به این سوال ایسنا که مگر وزیر ارتباطات پیش از این اعلام نکرده بود که اختلالات همراه اول سال گذشته به پایان رسیده، توضیح داد: ما در موارد متعدد نسبت به مخابرات نگاه پدرانه داشته‌ایم و بر اساس حمایت‌هایی که صورت گرفته حتی وزیر در وعده‌های مختلف قول حل مشکلات و اختلالات این شرکت را داد. به هر حال ما قبول داریم که این شرکت از بزرگ‌ترین اپراتورهای ارتباطی کشور است و باید مورد حمایت قرار بگیرد اما همان‌طور که اشاره شد این موضوع دلیل نمی‌شود هر آنچه شرکت مخابرات درخواست می‌کند اجرایی شود.
 
وی متذکر شد: هدف ما در وزارت ارتباطات آن است که در نهایت خدمت‌رسانی مطلوب به مردم انجام شود و سرویس‌ها با کیفیت بهتر و هزینه کمتری در اختیار مردم قرار بگیرد.
 
با مخابرات تخاصمی نداریم
 
دکتر فرنقی‌زاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به زمان ورود سیم کارت به کشور اشاره کرد و گفت:‌ در زمانی که ارائه سیم کارت به طور انحصاری در اختیار مخابرات قرار داشت قیمت هر سیم کارت حداقل 400 هزار تومان بود اما پس از ورود اپراتور دوم قیمت‌های سیم کارت اپراتور اول نیز کاهش پیدا کرد. بر همین اساس طبیعی است که زمانی در یک حوزه رقابت ایجاد شود سود آن برای مردم خواهد بود.
 
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات در ادامه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه مگر قرار بر آن است که مدیریت مخابرات به واسطه وزارت ارتباطات تعریف شود که با تغییر مدیریت این شرکت تا این اندازه چالش برای آن ایجاد می‌شود؟ توضیح داد: هیچگاه اعلام نکرده‌ایم که مدیریت مخابرات باید زیر نظر ما باشد. این موضوعی است که خود مخابرات آن را دامن می‌زند و ما هیچ بحثی در خصوص تغییر مدیریت مخابرات نداریم بلکه بحث ما از ابتدای دولت یازدهم بحث ارتقا ساختار مدیریتی، بهره وری بدهی‌های مخابراتی و ارتقای خدمات این شرکت بوده است.
 
فرنقی‌زاد در ارتباط با اینکه در نهایت اکنون ضرر مشکلات وزارت ارتباطات و مخابرات متوجه مردم می‌شود و بازنده بازی مخابرات و وزارت ارتباطات در اصل مشترکان مخابرات محسوب می‌شوند، تصریح کرد: بحث بازی مخابرات و وزارت ارتباطات را قبول ندارم و در خصوص رسانه‌ای شدن مباحث نیز در ابتدا مسئولان و مدیران مخابراتی بودند که ورود پیدا کردند و ظرف مدتی طولانی به طور دائم در فضای رسانه‌ای کشور به طرح موضوعات مختلف پرداختند.
 
وی ادامه داد:‌ این در شرایطی است که مانند دکتر سلیمانی وزیر اسبق ارتباطات که خصوصی سازی مخابرات در دوره ایشان صورت گرفته نیز تاکید بر آن داشته‌اند که نیازی به رسانه‌ای شدن مباحث نیست اما متاسفانه این روند طی ماه‌های گذشته از سوی مخابرات به طور دائم پیگیری شده است و ما در نهایت مجبور به آن شدیم که برای شفاف‌سازی و روشن شدن قضیه در چند مورد پاسخی به این اظهارات داشته باشیم.
 
وی همچنین متذکر شد: از نظر ما بر اساس پروانه هر اپراتور یک روال قانونی برای آن وجود دارد و طبق این روال قانونی، تغییر تعرفه های مخابراتی باید از طریق سازمان تنظیم مقررات پیگیری شود. اکنون نیز سازمان تنظیم مقررات بر این باور است که باید پیش از تغییر تعرفه، مخابرات طرح توسعه خود را ارائه کند اما مخابرات به جای پیگیری این روند، فرافکنی انجام داده و در موارد متعدد بحث‌هایی مانند فروش مخابرات را مطرح کرده و حتی پس از پیدا شدن خریدار هم برای این موضوع ورود نمی‌کند.
 
فرنقی زاد گفت: ما از ابتدا با این شرکت روند تعاملی داشته‌ایم و همچنان با مخابرات تخاصمی نداریم. اما مخابرات همان‌طور که اشاره شد با ایجاد فضای رسانه‌ای به دنبال سرپوش گذاشتن بر ضعف مدیریت خود است.
 
وی در پایان تاکید کرد: ما با این شرکت مشکلی نداریم و هدف ما حمایت از بخش خصوصی است. ما نه دشمن مخابراتیم و نه راضی هستیم مخابرات زمین بخورد بلکه به دنبال آن هستیم که عملکرد این شرکت بهتر شده و بهره‌وری آن افزایش پیدا کند. همان‌طور که اشاره شد نیز سیاست ما محدودسازی نبوده و آنچه در این زمینه مطرح می‌شود بیشتر از سوی خود مسئولین مخابرات است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.