تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 24, 2015
14:16 جمعه، 2ام مردادماه 1394
کد خبر: 72095

ضعف سرویس‏های آنلاین شهری در تهران

نقشه آنلاین ترافیک تهران هنوز به صورت بسیارابتدایی ارایه میشود.
سرویس‏های نقشه و پیدا کردن مسیر و مطلع شدن از اطلاعات وسایل حمل‌ونقل عمومی امروزه در دسترس میلیون‏ها نفر از ساکنان شهرهای بزرگ قرار دارد. مدیرانی که شهرها را اداره می‏کنند به‌خوبی می‏دانند که در دسترس قرار دادن این اطلاعات تا چه ‏اندازه می‏تواند به کیفیت زندگی شهری و تردد آسان در آن کمک کند.
 
 
امروزه تکنولوژی جزء جدایی‌ناپذیر زندگی شهری محسوب می‏شود و بسیاری از مدیران شهری می‌کوشند با بهره‏گیری از تکنولوژی زندگی شهری را ساده‏تر کرده و مشکلات آن را کاهش دهند. 
اما شهر بزرگ تهران تا چه اندازه به تکنولوژی مجهز شده و چقدر مردم از تکنولوژی‏ برای تردد یا یافتن اطلاعات از آن استفاده می‏کنند؟ همه ما می‏دانیم شهرداری طی چند سال اخیر سرمایه‏گذاری گسترده‏ای برای کنترل شهروندان از طریق دوربین‏های طرح ترافیک انجام داده است. 
 
این سیستم هم به‌خوبی کار می‏کند و جریمه‏های شهروندان متخلف به سرعت صادر شده و برای آنان ارسال می‏شود، اما پرسش این است که اگر شهرداری در زمینه‏ تکنولوژی‏های بازدارنده ترافیکی می‏تواند به این شکل مناسب کار کند چرا این کار را در زمینه استفاده از تکنولوژی برای اطلاع‌رسانی و کمک به گردش اطلاعات ترافیکی و شهری انجام ندهد؟
 
در ادامه نگاهی داریم به برخی از سرویس‏های الکترونیکی و اینترنتی شهری در تهران. 
 
نقشه آنلاین تهران، غیبت روی موبایل 
سرویس نقشه آنلاین تهران را چند سالی است در سایت شهرداری تهران map.tehran.ir می‏بینیم. نقشه نسبتا جامع که با اطلاعات دقیق تقریبا بهترین نقشه موجود آنلاین تهران است. امکان جست و جوی مکان‏ها یا مسیریابی یا امکانات دیگری چون اخبار مکانی، پروژه‏های مهم شهری، زیباسازی و… در آن وجود دارد.
 
همچنین از دیگر امکانات این نقشه اینتراکتیو نقشه طرح زوج و فرد یا طرح ترافیک، خطوط مترو، خطوط BRT و … است. همچنین طی سال‏های گذشته شهرداری با عکسبرداری ۳۶۰درجه از تمام خیابان‌ها و کوچه‏های تهران این امکان را فراهم کرده که بتوان به‌طور مجازی در تهران به گردش پرداخت، اما واقعیت این است که این نقشه که به مراتب کامل‏تر از نقشه گوگل است نسخه روی موبایل ندارد و همین موضوع باعث می‏شود عملا کاربرد این نقشه در حد یک سایت اینترنتی استاتیک باقی بماند. 
 
نگاهی به رتبه سایت شهرداری تهران در الکسا (۱۷۱ در ایران و ۶۱۸۰ در دنیا) نشان می‏دهد که به‌طور کلی سایت شهرداری تهران باوجود اینکه هم‌اکنون بسیاری از سرویس‏ها از جمله همین سرویس نقشه، یا سرویس‏های خدمات شهرداری را در اختیار کاربران قرار می‏دهد، جزو سایت‏های پرمراجعه ایرانی نیست و این به نوعی مشخص کننده این است که کاربری یاUsabality این سایت آن‌چنان بالا نیست. 
 
بعید بتوان عدم نیاز مردم را به انبوهی از اطلاعاتی که روی سرویس نقشه وجود دارد، دلیل عدم مراجعه قابل توجه آنان به این سایت دانست شاید مهم‌ترین دلیل این باشد که امکان استفاده از این سرویس روی موبایل فراهم نیست. 
 
امروزه در کشور بیش از ۴۰ میلیون گوشی هوشمند وجود دارد و راه‏اندازی نسل‏های سوم و چهارم موبایل طی سال جاری به سرعت فروش گوشی‏های هوشمند و استفاده از آن کمک قابل توجهی کرده است. شاید اگر شهرداری تهران این سرویس نقشه را ابتدا روی گوشی موبایل راه‏اندازی می‏کرد اوضاع به این گونه نبود. 
دسترسی به اینترنت روی موبایل تقریبا نقطه اصلی ارتباط میلیون‏ها شهروند تهرانی به اینترنت است و شهرداری تهران می‏تواند با راه‏اندازی این سرویس نقشه اینترنتی خود به کارآیی و کاربرد این اطلاعات کمک کند. 
 
نقشه ترافیک آنلاین غیر کاربردی 
سال‌هاست بسیاری از شهروندان تهرانی می‏دانند نقشه ترافیکی شهر تهران به‌صورت آنلاین روی اینترنت راه‏اندازی شده است. این نقشه ترافیکی که توسط شرکت کنترل ترافیک تولید شده است؛ در عین اینکه در حال حاضر تنها منبع قابل مراجعه برای یافتن اطلاعات ترافیک لحظه‏ای است باید گفت یکی از ابتدایی‏ترین سرویس‏های الکترونیکی است. 
 
یک نقشه نه‌چندان دقیق با گرافیک بسیار ضعیف که یافتن همین اطلاعات ترافیکی روی آن به سادگی وجود ندارد، امکان زوم کردن یا جابه جا کردن نقشه به دشواری صورت می‏گیرد و مشخص است تکنولوژی مورد استفاده در آن عملا با کاربری امروزه همخوان نیست. 
 
از طرفی این نقشه هیچ‌گونه هوشمندی در مسیریابی و پیشنهاد مسیر براساس ترافیک به کاربر نمی‏دهد.  فارغ از این کسانی که از اطلاعات این نقشه آنلاین استفاده کرده‏اند، می‏دانند که لزوما این اطلاعات لحظه‏ای از ترافیک همیشه دقیق نیست و اگر سفری را بر اساس آن شروع کنند، لزوما نمی‏توانند به این اطلاعات تکیه کنند. 
 
همه ما می‏دانیم که اطلاعات ترافیک لحظه‏ای سال‌هاست از طریق مرکز کنترل ترافیک و دوربین‏ها و دیگر تجهیزات متعدد آن در سراسر شهر جمع‏آوری می‏شود و به نظر می‏رسد در اینجا هم نوع سیستم ارائه دچار مشکل است. 
 
از طرف دیگر در سایت شهرداری تهران و در نقشه‏ای که روی این سایت قرار گرفته گزینه‏ای تحت عنوان ترافیک وجود دارد که البته فعال نیست؛ اما نشان می‏دهد شهرداری قصد دارد این اطلاعات را روی نقشه جدید خود منتقل کند اما باید گفت همچنان عرضه این اطلاعات روی وب و نه به‌صورت یک اپلیکیشن موبایل مجزا، کاربرد ویژه‏ای پیدا نخواهد کرد.
 
میلیون‏ها نفری که در خیابان‌ها در حال حرکتند در لحظه نیاز به اطلاعات ترافیکی دارند و شهرداری می‏تواند با تولید یک اپلیکیشن یا حداقل در اختیار گذاشتن رایگان این اطلاعات برای تولیدکنندگان اپلیکیشن این امکان را فراهم کند که مردم روی موبایل خود به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. 
 
در شهرهای دیگر جهان 
اطلاعات ترافیکی و شهری در شهرهای مختلف دنیا روی موبایل در اختیار همه شهروندان قرار می‏گیرد. نقشه گوگل بهترین نمونه برای مثال زدن است که با همکاری شهرداری‏های شهرهای مختلف این امکان را فراهم می‏کند که یک کاربر به راحتی به اطلاعات یک سفر درون‌شهری مانند ترافیک روی موبایل دسترسی داشته باشد. 
 
امروزه با استفاده از گوگل روی موبایل هیچ‌کس در هیچ شهر دنیا گم نمی‏شود و نیازی به پرسش از دیگران برای یک آدرس ندارد اما در ایران چنین سرویسی به‌طور کامل وجود ندارد. در ایران نقشه گوگل بدون اتصال به اطلاعات ترافیکی آنلاین و همچنین خدماتی چون اتوبوسرانی و مترو عملا یک سرویس ناقص است. همچنان‌که سایت شهرداری تهران یا صفحه نقشه ترافیک لحظه‏ای تهران روی وب نیز کامل نیست. 
 
شهرداری می‏تواند یا خود چنین سرویسی مشابه گوگل برای شهروندان تهرانی راه‏اندازی کند یا از ظرفیت‏های خدمات دهندگانی چون گوگل برای ایجاد دسترسی برای شهروندان استفاده کند. انتظار از شهرداری تهران و بازوی آی‏تی آن (سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران) برای راه ‏اندازی سرویس‏های آنلاین بسیار بالا است به‌خصوص که شهروندان این روزها شاهد نمونه‏ های چنین سرویس‏هایی در شهرهای بزرگ دنیا و حتی کشورهای همسایه هم هستند.  امروزه مسیریابی و دسترسی به اطلاعات شهری به‌صورت آنلاین جزو ساده‏ترین و ابتدایی‌ترین سرویس‏های مربوط به دولت الکترونیکی در دنیا محسوب می‏شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.