رگولاتوری

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

July 24, 2015
14:57 جمعه، 2ام مردادماه 1394
کد خبر: 72096

وزیر ارتباطات از مذاکره با شرکت‌های بزرگ برای راه‌اندازی ماهواره ملی خبر داد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به دنبال این هستیم که ماهواره ملی را با مذاکره با شرکت‌های بزرگ راه‌اندازی کنیم.

 
به گزارش ایسنای لرستان، دکتر واعظی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیروزی هسته‌ای حاصل مقاومت مردم و رهنمودهای رهبری به انجام رسیده اظهار کرد: این مهم در همه عرصه‌ها سیاسی، اقتصادی و فنی و بخش‌های مختلف تاثیرگذار است.
 
وی با اشاره به اینکه در حوزه ICT طبیعی است که این وزارتخانه با لبه تکنولوژی و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های جهان در ارتباط است و در حوزه فضایی، ارتباطات، مخابرات و IT تکنولوژی‌های روز وجود دارند و در گذشته ما از برخی از این‌ها محروم بودیم و حتی در برخی‌ها محدود و منحصر به یک یا دو کشور بودیم که با این توافق هم از نظر فنی و هم از نظر قیمتی، می‌توانیم گام‌های خوبی برداریم.
 
واعظی ادامه داد: امروز به پاس پیروزی‌های به دست آمده می‌توانیم ادعا کنیم که در آینده و در مناقصه‌هایی که خواهیم داشت از نظر کیفیت، بهترین‌ها را انتخاب خواهیم کرد و از نظر قیمت نیز به یک قیمت رقابتی که به مراتب کمتر از گذشته است، خواهیم رسید و لذا سرعت در حوزه ارتباطی شتاب بیشتری خواهد گرفت.
 
وی درباره پهنای باند در روستاها و مناطق محروم عنوان کرد: همه جا نیازمند امکانات است و با توجه به اینکه در دنیای امروز ICT پیشران توسعه و توانمندسازی بخش‌های مختلف است، رسالتی که ما داریم این است که زیرساخت‌های توسعه‌ای را در کشور فراهم و توانمند سازیم و برای بخش‌های آموزش، سلامت، تجارت، کشاورزی و اقتصاد کشور و همچنین برای مردم تسهیلگر باشیم.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: اعتقاد داریم آنچه که ما به عنوان دولت می‌آوریم زیرساخت و امنیت است که باید در اختیار حاکمیت باشد و سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌تواند در این عرصه ورود پیدا کند، بنابراین فضای جدیدی ایجاد شده تا از سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه ICT کشور استفاده کنیم.
 
واعظی تصریح کرد: ماهواره ملی را کلید زدیم، به دنبال این هستیم که با شرکت‌های بزرگ مذاکره کنیم ضمن اینکه در کشور در حال انجام تحقیقاتی هستیم تا به خودکفایی برسیم.
 
وی ادامه داد: قبل از دولت یازدهم در پهنای باند داخل 300 گیگابیت بر ثانیه بوده که امروز 2400 گیگا بیت بر ثانیه رسیده و بنا داریم تا پایان امسال این رقم را به 4000 برسانیم.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: در بخش فناوری و ارتباطات 30 هزار شغل مستقیم ایجاد شده و قدم‌های خوبی برداشته شده و امسال وعده می‌کنیم که به 100 هزار شغل برسیم.
 
وی با اشاره به اینکه اپراتور نسل 3 و 4 را واگذار کردیم و پروانه‌های مختلفی را نیز صادر کردیم افزود: این امر باعث ایجاد شغل‌هایی شده و ما توانستیم در زمینه‌ی محتوای بومی فاخر و داخلی خدمات مختلفی را ارائه دهیم. همچنین برای دولت الکترونیک برنامه‌های خاصی داریم و خوشحالیم از اینکه اپلیکیشن نویسی در بین جوانان ما رواج پیدا کرده و تعداد اپلیکیشن‌هایی که در دست مردم است زیاد است.
 
وی گفت: چند ماه گذشته سیستم COC یا امنیت شبکه را رونمایی کردیم و الان نیز پروژه‌هایی در دست اقدام داریم، در بحث امنیت و صیانت شبکه سال گذشته 130 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و امسال در این راستا 180 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به اینکه همه مردم از اپراتور نسل سه راضی هستند اضافه کرد: در کمتر از 8 ماه 20 میلیون نفر از نسل سوم یا 3G استفاده می‌کنند و این یک تحول در داخل کشور ایجاد کرده است.
 
وی گفت: به دنبال این هستیم هرچه بیشتر این نسل را توسعه دهیم و با راه‌اندازی نسل چهارم سرعت را افزایش دهیم.
 
واعظی با اشاره به اینکه مطالعات و کار تحقیقاتی بر روی اپراتور نسل 4 انجام شده و فضای جدیدی برای این مهم ایجاد شده است اظهار کرد: به دنبال این هستیم تا اپراتوری را به نام ایرانیان نت راه‌اندازی کنیم تا فیبر را به منازل و محل کار خود ببرند.
 
وی گفت: بنا داریم نقاط کور را در مناطق گردشگری شناسایی و آن‌ها را تحت پوشش قرار دهیم.
 
وزیر ارتباطات بیان کرد: قول می‌دهم تا پایان امسال زیرساخت‌های لرستان را از لحاظ فیبر نوری، پهنای باند و انتقاد به گونه‌ای گسترش دهیم که هیچ محدودیتی برای شرکت و اپراتور وجود نداشته باشد.
 
وی از فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای دولت الکترونیک خبر داد و گفت: مردم باید تمام کارهای اداری را در شبکه انجام دهند و کمتر به ادارات مراجعه کنند.
 
واعظی بیان کرد: اعتقاد داریم که پهنای باند در حال گسترش است و یکی از مطالبات مردم نیز همین است.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا از مجلس کارت زرد گرفته‌اید افزود: با کارت زرد نمی‌توان از سیاست‌های اصولی عقب‌نشینی کرد. مشکل پهنای باند به شرکت مخابرات برمی‌گردد چرا که به عنوان مثال افرادی که می‌خواهند از پهنای باند مشترک استفاده کنند اگر 8 نفر در نظر گرفته شده است شرکت مخابرات آن را به 20 نفر می‌دهد و این باعث ایجاد مشکلاتی شده و ما به عنوان دستگاه ناظر روی این مسئله نظارت بیشتری خواهیم کرد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه گسترش فناوری اطلاعات هم فرصت و هم تهدید است گفت: باید از فرصت‎های موجود به‎خوبی استفاده کرده و با فرهنگ‎سازی استفاده درست از اینترنت تهدیدات را کم کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.