تلفن همراه

گوشی

July 26, 2015
10:07 یکشنبه، 4ام مردادماه 1394
کد خبر: 72165

بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری چین به بازار موبایل ایران می‌آید

مدیر صندوق سرمایه‌گذاری آرا گفت: بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری چین با ۱۸ میلیارد دلار سرمایه وارد بازار موبایل ایران می‌شود.
 
امیر سیروس رزاقی در گفت‌وگو با تسنیم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مشتمل بر دو نوع دانست و اظهار کرد: نوع اول سرمایه‌گذاران اصلی یا General Partners هستند که در ارتباط با صندوق سرمایه‌گذاری آرا صدق می‌کند زیرا با همکاری ما و همکاران چینی شکل گرفته است؛ نوع دوم نیز شرکا هستند که به Limited Partners معروف است و از این جهت لقب محدود را گرفته‌اند که اعمال نفوذی روی مدیریت صندوق نخواهند داشت و تنها سرمایه‌شان را برای کسب سود، در اختیار صندوق قرار می‌دهند.
 
وی با بیان اینکه آرا تاکنون در ارتباط با سرمایه‌گذاری شرکا که مبنی بر رکن دوم سرمایه‌گذاری است، با شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی)، صندوق‌های بازنشستگی مختلف و بانک‌ها وارد مذاکره شده است، عنوان کرد: به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن، مشکلات بازار بورس و محدودیت‌هایی که در بازار سرمایه‌گذاری وجود دارد و البته موفقیت‌هایی که در زمینه ICT حاصل شده است، بسیاری از این سازمان‌ها مایل به همکاری با ما هستند.
 
این متولی سرمایه‌گذاری با بیان اینکه شرکت‌های آی‌تی بسیاری داریم که رفته رفته گران‌ترین شرکت‌های منطقه می‌شوند، اعلام کرد: برای شستا یا صندوق بازنشستگی صداوسیما پیش‌بینی درآمدزایی شده است و مداوم در حال ارزیابی فرصت‌های جدید هستند تا بتوانند سرمایه سهامداران خود را افزایش دهند. پیش از رونق فناوری در کشورمان این سازمان‌ها بیشتر تأکیدشان بر سرمایه‌گذاری روی در و تخته بود اما الآن متوجه شده‌اند که نرم‌افزار و فناوری‌های جدید نه تنها آینده کشور را رقم می‌زند بلکه می‌تواند بسیار سودآور هم باشد.
 
او ادامه داد: در ایران و خارج از کشور، ممکن است ارزش یک شرکت آی‌تی پس از چند سال به میلیارد دلار برسد در حالیکه این روند برای یک شرکت نفتی طی 50 سال اتفاق می‌افتد؛ هم‌اکنون بسیاری از سازمان‌های ایرانی احساس نیاز به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌کنند.
 
رزاقی در پاسخ به این سوال که برای تشکیل صندوق خود چرا سراغ چینی‌ها رفتید؟، گفت: باید واقع‌گرایانه نگاه کنیم؛ حتما سرمایه اروپایی و آمریکایی هم بعد از توافقات به ایران سرازیر خواهد شد اما چین یک شریک استراتژیک برای ایران به حساب می‌آید و رد شرایط تحریم و غیر تحریم می‌توان روی آن حساب کرد.
وی خاطر نشان کرد: البته باید این موضوع را بگویم که اگر سرمایه بالغ بر یک تریلیون دلار ایرانیان خارج از کشور و از آن مهم‌تر تجارب، ایده‌ها و قدرت مدیریتی آنها به ایران بیاید نیاز به هیچ سرمایه‌گذار خارجی نخواهیم داشت.
 
مدیر صندوق سرمایه‌گذاری آرا با بیان اینکه بعد از آمریکا، چین بزرگترین و پیشرفته‌ترین بازار ارتباطات موبایلی در دنیا را دارد، تصریح کرد: شرکت‌های تِنسنت و علی‌بابا گران‌ترین شرکت‌های دنیا هستند و در چین استقرار دارند و از طرفی این کشور بزرگترین مارکت موبایل در دنیاست پس شراکت با آن قطعا موفقیت‌آمیز است.
 
او خاطر نشان کرد: چینی‌ها هیچ محدودیتی در انتقال تکنولوژی و تجارب‌شان از لحاظ سیاسی و اقتصادی به ایرانیان ندارند اما با این حال در صندوق سرمایه‌گذاری خود به پتانسیل تمامی نیروهای داخلی و ایرانیان خارج از کشور نیاز داریم و صرفا چین مطرح نیست.
 
رزاقی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری ما در زمینه ارتباطات موبایلی با رویکرد آموزش، بازی و سرگرمی، تجارت و آینده موبایل خواهد بود، گفت: جای دَه‌ها صندوق مثل آرا در این زمینه کم است زیرا جوانان ایرانی پتانسیل بالایی در حوزه موبایل و ارتباطات دارند.
 
وی در ارتباط با هدف‌گذاری صورت گرفته جهت سرمایه‌گذاری در بخش‌های این صنعت نیز عنوان کرد: در حال حاضر روی تجارت، آموزش، بازی‌ و شبکه‌های اجتماعی موبایل که برای جامعه ما سالم هستند، سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. در این راستا 18 پروژه خوب شناسایی شده که امیدواریم با نهایی شدن مذاکرات‌مان با طرف چینی استقبال بیشتری صورت گیرد.
 
رزاقی درباره اینکه راه‌اندازی این صندوق در چه مرحله‌ای قرار دارد؟، گفت: الآن اساسنامه و ترکیب تیم مدیریتی صندوق، اولویت‌بندی‌ها و یکسری کارهای اداری مثل ثبت شرکت در ایران را باید انجام دهیم. بنده و یک نفر دیگر به عنوان اعضای هیات مدیره طرف ایرانی و یک هنگ‌کنگی هم نماینده چینی‌ها خواهد بود که البته جای یکسری مشاوران داخلی و خارجی در هیات مدیره جهت ساختارسازی صندوق نیز دیده شده است.
 
این سرمایه‌گذار ایرانی با بیان اینکه پتانسیل بازار آی‌تی تأکید ما را روی این حوزه گذاشت، خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما بود که اولین سرمایه‌گذاری روی موبایل و ارتباطات موبایلی باید و بعدها ممکن است وارد مقوله‌های دیگر صنایع جدید نظیر نانو تکنولوژی هم شویم.
 
مدیر صندوق سرمایه‌گذاری آرا با بیان اینکه شریک تجاری ما بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری چین با 18 میلیارد دلار سرمایه است، تصریح کرد: اسم این شرکت را تا نهایی شدن قرارداد نمی‌توانم فاش کنم اما در آسیا و آمریکا اقدام به صندوق‌های بزرگی کرده که تجارب بسیاری را برای آن به ارمغان آورده است.
 
وی در پایان گفت: با احداث این صندوق روی تمامی ایده‌های ناب ایرانی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد تا به مرحله بلوغ و پیشرفت برسند و در این مسیر تنها از سرمایه‌ چینی‌ها استفاده می‌کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.