تلفن همراه

مخابرات: دولت به ما 700 میلیارد تومان بدهکار است؛ رئیس جمهور از قطع ارتباط جلوگیری کند

سخنگوی شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالبات بیش از 1500 میلیارد تومانی شرکت مخابرات مربوط به نهادهایی است که از دولت بودجه می‌گیرند تاکید کرد: از رئیس جمهور می‌خواهیم که از طریق وزارتخانه مربوطه از قطع ارتباطات جلوگیری کنند.
 
زارعیان در گفت‌وگو با ایسنا، به ارائه توضیحاتی درباره مساله قطع تماس‌های بین‌الملل مخابرات در برخی استان‌ها پرداخت و اظهار کرد: اینکه اعلام می‌شود به دلیل بدهی ارتباط مخابرات در برخی استان‌ها قطع می‌شود امری غیرقانونی به شمار می‌رود به خصوص آنکه ما در گذشته هم اعلام کردیم که داشتن بدهی نسبت به شرکت ارتباطات زیرساخت را قبول داریم و در پرداخت آن اقدام خواهیم کرد. البته بر سر رقم این بدهی جای صحبت وجود دارد.
 
وی همچنین اظهار کرد:‌ نکته دیگر آنکه بدهی باید از طریق مراجع قضایی پیگیری و دنبال شود نه آنکه نیازهای ارتباطی مردم قطع شود. تاکنون مرسوم نبوده که یک سازمان بزرگ خدمات سازمان بزرگ‌تری را به دلیل بدهی قطع کند.
 
مدیرکل روابط عمومی  و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران ،  همچنین متذکر شد: اگر بدهی ما به شرکت زیرساخت 350 میلیارد تومان هم باشد مطالبات ما از مردم، دولت، نهادهای انتظامی در بخش تلفن ثابت 850 میلیارد تومان و در زمینه تلفن همراه 450 میلیارد تومان است. از سوی دیگر در حوزه ارائه خدمات زیرساختی نیز شرکت مخابرات حدود 300 میلیارد تومان طلب دارد که در مجموع مطالبات ما بیش از 1500 میلیارد تومان می‌شود که از میان این بدهی‌ها بیش از 50 درصد آن‌ها به دستگاه‌هایی مربوط می‌شود که از دولت بودجه می‌گیرند.
 
دکتر زارعیان با بیان اینکه علیرغم وجود این حجم بدهی، مخابرات هیچ‌گاه ارتباط این سازمان‌ها و نهادها را قطع نکرده، متذکر شد: اکنون هم ما به دلیل بدهی ارتباط این بخش‌ها را قطع نخواهیم کرد چرا که از نظر قانونی چنین امکانی وجود ندارد.
 
وی همچنین متذکر شد: علاوه بر این اگر قرار باشد ارتباطات بین‌الملل مردم در استان‌های مختلف قطع شود هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد و استفاده از نرم‌افزارهای موبایلی نیز در حوزه امنیت،‌ شرایط مطلوبی ندارد. به همین دلیل از یک دستگاه دولتی انتظار چنین رفتاری نمی‌رفت.
 
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران ، ادامه داد: در حال حاضر تقریبا تمام سازمان‌ها و نهادها از یکدیگر طلب دارند. به عنوان مثال سازمان تأمین اجتماعی یا بازنشستگی از اکثر سازمان‌ها طلب دارند. علاوه بر این بانک‌ها نیز از دولت مطالباتی را دارند و دولت‌ها هم از یکدیگر طلب دارند، اما آیا در تمام این موارد زیرساخت‌ها و روابط قطع می‌شود به خصوص اینکه ما اعلام کرده‌ایم بدهی مخابرات زیرساخت را قبول داشته و در نهایت این بدهی را پرداخت می‌کنیم.
 
دکتر زارعیان در ادامه عنوان کرد: ما در گذشته هم مقاومتی در برابر پرداخت بدهی نداشته‌ایم و اعلام کردیم هر زمان که این رقم در حساب‌مان باشد بدهی زیرساخت را پرداخت خواهیم کرد اما به نظر می‌رسد قطع ارتباط مربوط به مشترکی می‌شود که در برابر پرداخت بدهی مقاومت می‌کند.
 
سخنگوی شرکت مخابرات ایران در ادامه از ریاست جمهوری تقاضا کرد که در این زمینه دستوری صادر کنند تا وزارت‌خانه تحت امر او چنین اقدامی را انجام ندهد چرا که قطع ارتباطات مردم در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اختلالات متعددی را ایجاد خواهد کرد.
 
وی همچنین یادآور شد: در 35 سال گذشته هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاده که سازمانی به دلیل بدهی نیازهای سازمان دیگری را تأمین نکند. تنها یک بار در اوایل دهه 70 سازمان هواپیمایی اعلام کرد که به دلیل بدهی شرکت پست، محصولات این شرکت را جابجا نمی‌کند که در همان دوره نهاد ریاست جمهوری برخوردی با هواپیمایی وقت کرده و درخواست کرد این تصمیم لغو شود.
 
زارعیان در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون طی سال‌های گذشته هیچ‌گاه حجم بدهی‌های مخابرات به زیرساخت در این اندازه نبوده که شرکت زیرساخت تصمیم به قطع خدمات مخابرات بگیرد، توضیح داد: همواره در حوزه مالی محاسباتی میان این دو شرکت وجود داشته است و حتی شاید در مقطعی از تاریخ بدهی بیش از این را نیز داشتیم. اما فکر می‌کنم اکنون موضوعات دیگری در این زمینه دخیل است.
 
وی همچنین اظهار کرد: نکته دیگر آنکه بخش عمده‌ای از بدهی‌های بین‌الملل به تعرفه‌گذاری وزارت ارتباطات بازمی‌گردد که تعرفه بین‌الملل را در سال 91 یکباره تا 20 برابر افزایش داده و اطلاع‌رسانی مناسبی در این حوزه نکرد. بر همین اساس بسیاری از مردم که از این موضوع بی‌اطلاع بودند با قبض‌های تلفن 20 و 30 میلیونی مواجه شدند که در نهایت این مسئله مشکلاتی برای مخابرات را به دنبال داشت. 

​​