سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 1, 2015
10:23 شنبه، 10ام مردادماه 1394
کد خبر: 72330

اولین ابرکامپیوتر اگزافلاپ دنیا توسط آمریکا ساخته می‌شود

باراک اوباما با ساخت بخش جدیدی در دولت آمریکا قصد دارد اولین ابرکامپیوتر اگزافلاپ دنیا را تا سال 2025 تولید کند.
 
باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا دستور ایجاد بخش تکنولوژیک جدیدی در دولت این کشور با نام National Strategic Computing Initiative یا به اختصار NSCI را صادر کرد. 
 
هدف این بخش جدید ساخت اولین ابرکامپیوتر اگزافلاپ دنیاست؛ کامپیوتری که در تئوری 30 برابر پرسرعت‌تر از پرسرعت‌ترین کامپیوتر تولیدی امروز خواهد بود. یک اگزافلاپ معادل با 1000 پتافلاپ است.
 
ابرکامپیوترها به عنوان مغز متفکر بسیاری از پروژه‌های مهم علمی و دفاعی شناخته می‌شوند. از این کامپیوترها به منظور مدل‌سازی هواپیماها و سلاح‌ها در صنعت هوافضا، مدل‌سازی‌های هواشناسی و پیشبینی طوفان‌های شدید و میزان تخریب آن‌ها و همچنین تاثیر طولانی مدت تغییرات آب و هوایی بر زمین استفاده می‌شود.
 
محققین اعتقاد دارند که می‌توان از ابرکامپیوترهای با سرعت اگزافلاپ در تولید داروهای PM یا ویژه‌سازی درمان و همچنین آشکارسازی اسرار مغز انسان استفاده کرد.
 
تلاش برای ساخت ابرکامپیوترهای پرقدرت سال‌هاست که در آمریکا جریان دارد، اما تا امروز بخش‌های مختلف دولت به صورت جداگانه بر روی این دستگاه‌ها کار می‌کردند. بخش جدید محققین وزارت دفاع، انرژی و همچنین بنیاد ملی علوم آمریکا را زیر یک سقف می‌آورد.
 
ساخت این ابرکامپیوتر جوابی به چینی‌ها هم خواهد بود. چین هم‌اکنون پرسرعت‌ترین ابرکامپیوتر دنیا را در اختیار دارد. اوایل همین ماه موسسه TOP500 که ابرکامپیوترها را از حیث عملکرد رده‌بندی می‌کند، اعلام کرد که کامپیوتر Tianhe-2 چین با قدرت محاسباتی 33.86 پتافلاپ کماکان پرسرعت‌ترین کامپیوتر جهان است.
 
آمریکا ابرکامپیوترهای بیشتری نسبت به دیگر کشورها در لیست TOP500 دارد، اما کارشناسان نگرانی خود را بابت عقب‌ افتادن این کشور از چین ابراز کرده‌اند. 
 
ساخت این ابرکامپیوترهای پرسرعت تنها به معنی افزایش سخت افزار نیست و چالش اصلی بر سر ایجاد نرم افزاری است که بتواند بهره‌ای کامل از چنین توان محاسباتی ببرد. پیشبینی می‌شود که ساخت این کامپیوتر تا سال 2025 به پایان برسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.