تلفن همراه

اپل بازاری را که خودش ایجاد کرد، از دست داده است

منبع: دیجی کالا
داده‌های جدید موسسه IDC نشان می‌دهد که فروش تبلت همچنان در سراشیبی سقوط قرار دارد و اپل نیز که زمانی رکوردار فروش تبلت در جهان بود، این رقابت را به شرکت‌های کوچک‌تر واگذار کرده است.
 
وقتی که اولین آیپد در سال 2010 به بازار معرفی شد، تبلت‌ها از دستگاه‌های کمیاب بودند. مایکروسافت و دیگر شرکایش بر روی کامپیوترهای لمسی کوچک در اندازه تبلت کار می‌کردند، اما آن دستگاه‌ها هیچ وقت به یک محصول داغ در بازار تبدیل نشدند.
 
 
یک سال پس از معرفی آیپد، اپل در هر سه‌ماهه 10 میلیون آپید میفروخت؛ اتفاقی که باعث نگرانی دیگر شرکت‌ها و ورود آن‌ها به این بازار شد. با وجود بازیگران جدید، حکمرانی اپل در این بازار برای چند سال ادامه داشت.
 
اما داده‌های جدید نشان از تغییر شرایط دارد. نموداری که در زیر می‌بینید توسط Statista و بر اساس داده‌های موسسه تحقیقاتی IDC تهیه شده است. 
 
 
سامسونگ توانست در سال گذشته به سهم اپل نزدیک شود و حدود 60 درصد از سهم این بازار را نیز شرکت‌های کوچک‌تری در اختیار دارند که به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت کسی بتواند تاثیری بر آن‌ها داشته باشد و حتی ممکن است به روند رو به رشد خود ادامه بدهند. بزرگ‌ترین بازیگر این گروه کوچک لنوو با 6 درصد سهم است.
 
البته بازار تبلت حال و روز خوشی ندارد و افزایش گوشی‌های بزرگ و عدم تمایل صاحبان تبلت‌ها به خرید تبلت‌های جدید باعث کاهش فروش ماه به ماه این دستگاه‌ها در بازار شده است. داده‌های IDC نیز نشان می‌دهد که در سه‌ماهه دوم سال، فروش تبلت نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد سقوط کرده است.
 
تیم کوک در پاسخ به نگرانی بازار گفته بود که آیپد بالاخره خود را از این مشکلات بیرون می‌آورد و رشد خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد داده‌های بازار از واقعیت دیگری خبر می‌دهند.

​​