فناوری اطلاعات

هشدار به کاربران جهانی: مایکروسافت برای به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ ایمیل نمی‌فرستد

منبع: همکاران سیستم
 چند روز قبل به محض ورود ویندوز ۱۰ به بازار بیش از ۱۴ میلیون دستگاه رایانه شخصی در جهان به این سیستم عامل مجهز شدند. اما میلیون‌ها کاربر دیگر که ابزار Get Windows ۱۰ را در اختیار گرفتند همچنان منتظر هستند تا مایکروسافت به آنها خبر دهد که موقع بارگذاری این سیستم عامل فرا رسیده است.
 
این ابزار موبایلی اعلام می‌کند که مایکروسافت سری به‌روزرسانی‌های رایگان برای این سیستم عامل را عرضه خواهد کرد. در توضیحات ابزار مذکور آمده است: «بخش اطلاع‌رسانی خود را مشاهده کنید تا متوجه شوید که از چه زمان می‌توانید به‌روزرسانی را انجام دهید. اطلاع‌رسانی برای این به‌روزرسانی می‌تواند ظرف چند روز یا چند هفته انجام شود».
 
این اطلاع‌رسانی فرصتی را در اختیار مجرمان سایبری قرار می‌دهد که ایمیل‌های آلوده خود را با موضوع به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ منتشر کرده‌اند و در آن یک فایل زیپ شده را ضمیمه کرده‌اند که در ظاهر نشان می‌دهد با بارگذاری آن می‌توان ویندوز ۱۰ را در اختیار گرفت. اما باید توجه داشت که این یک باج‌افزار است و می‌تواند رایانه‌های شخصی را آلوده کند.
 
برخی کاربران به این اطلاع‌رسانی توجهی نکردند و ابزار مخصوص مایکروسافت برای بارگذاری ویندوز ۱۰ را انتخاب کردند. اما گروه دیگری از کاربران که شماره سریال ویندوز خود را فراموش کردند و نتوانستند در بخش رجیستری آن را بازیابی کنند، با تردید به روش مذکور مراجعه کردند و ترجیح دادند از طریق ابزار کاربردی ارائه شده توسط شرکت‌های دیگر، ویندوز ۱۰ مایکروسافت را در اختیار بگیرند.
 
گروه دیگری از کاربران روش نصب مستقیم ویندوز ۱۰ را انتخاب کردند. این اقدام تمام اطلاعات ذخیره شده در آدرس C:\Windows\SoftwareDistribution\Download را پاک کرد و البته حساب کاربری مربوط به مدیر سیستم را هم حذف کرد. 
 
روش دیگر برای در اختیار گرفتن ویندوز ۱۰ مراجعه به بخش Windows Update در نسخه‌های قبلی سیستم عامل و انتخاب گزینه Check for Updates بود. پس از این اتفاق به سرعت یک پیام برای کاربران ظاهر می‌شود که در آن توضیحات کامل برای در اختیار گرفتن ویندوز ۱۰ آورده شده است.
 
به هر حال مایکروسافت در توضیحات خود اعلام کرد که برای عرضه ویندوز ۱۰ و به‌روزرسانی به نسخه جدید سیستم عامل هیچ پست الکترونیکی ارسال نکرده است و محصول جدید خود را از این طریق ارائه نمی‌دهد.

​​